| کد خبر: 75962 |

◄ رونق حمل و نقل تابعی از روابط مناسب کشورها در زمینه سیاسی، تجاری و توریستی است

تین نیوز | اگر چه مدت‌ها بود روابط ایران و عربستان به سردی گرائیده بود و اظهارات گاه و بی‌گاهی که دو کشور در مورد هم بیان می کردند این سردی را بیشتر نمایان می‌ساخت، اما سرانجام در پی حوادثی که در 10 روز اخیر رخ داد،  عربستان اعلام کرد که روابط دیپلماتیک و تجاری خود با ایران را قطع کرده است. پس از قطع این روابط، چند کشور دیگر نیز به پیروی از عربستان از قطع روابط خود با ایران خبر دادند.

اما در این بین آن چه جلب توجه می‌کرد تاکیدی بود که بر قطع پروازهای مستقیم به ایران شده بود. بر این اساس این پرسش مطرح بود که اصولا این اقدام چه تاثیری بر صنعت هوانوردی کشور خواهد گذاشت؟

علیرضا منظری کارشناسان هوانوردی می گوید: باید در نظر داشت که کشور عربستان نه تنها با ایران قطع رابطه دیپلماتیک نموده بلکه خروج اتباع خود به منظور ورود به ایران را هم ممنوع کرده است. بنابراین هم کنسولگری وجود ندارد تا ویزا صادر نماید و هنوز محل دیگری را هم برای دادن ویزا معین نکرده اند و چون ویزا نیست مسافر برای رفتن وجود ندارد و در این صورت بخش هواپیمایی نمی تواند کاری انجام دهد و از طرف دیگر چون اتباع آنها هم ممنوع الورود شده اند امکان رفت و آمد و رونق حمل و نقل وجود ندارد.

وی می افزاید: حقیقتا رونق حمل و نقل تابعی از روابط مناسب کشورها در زمینه سیاسی و تجاری و توریستی است که در صورت حذف آن حمل و نقل هوایی در آن مسیر بی معنی می شود. اما در مسیرهایی مانند دوحه و دبی متفاوت خواهد بود زیرا بخشی از مسافران به قصد ورود نمی روند بلکه به عنوان نقطه واسط استفاده می کنند و بخش هواپیمایی باید تلاش کند تا این مسیرها به تعطیلی نینجامد و شاید پس از مدتی تعدادی از مسافران بتوانند از این نقطه های واسط عبور کنند.

منظری تاکید می کند: همچنین در سال 1393 حدود 2 میلیون مسافر بین دو کشور جابجا شده اند که با قطع پروازها این عملکرد وجود نداشته و از مجموع عملکرد سالانه حمل و نقل هوایی کشور کاهش خواهد یافت. قابل ذکر است که از این ۲ میلیون نفر جابجایی حدود 840 هزار توسط شرکت خارجی و مابقی تا حدود 2میلیون یعنی 1160 هزار به وسیله شرکت های ایرانی انجام شده است.

مرتضی نوری از معلم خلبانان کشور نیز خاطر نشان می کند: بعد از انقلاب به دلیل شرایط خاص فرهنگی به وجود آمده صنعت توریسم به تبع آن هواپیمایی تغییر وضعیت داد. ورود توریسم غربی تفریحی به چیزی در حد صفر تنزل یافت و پس از سالها با لینک های جدید و تغییر فرهنگی تبدیل به توریسم مذهبی گردید که عمدتا طی سالیان گذشته از کشورهای مختلف اسلامی مثل عراق، بحرین، لبنان، کویت و سعودی برای زیارت به مشهد و قم صورت گرفت و هر سال رو به افزایش بوده و هست و اغلب نیز از طریق هوایی انجام می شود.

وی می گوید: چند سالی است که سفرهای توریستی از این کشورها به کشورمان، با گرایش مذهبی تفریحی صورت می پذیرد و توریست ها برای زیارت به قم و مشهد و برای تفریح به رامسر و کلاردشت سرازیر می شوند و در این خصوص درآمد نسبتا قابل توجهی در شهرهای مذکور به دست می آید که بعضا دلاری است و حتی هتل هایی مخصوص اعراب ساخته شده است. به طور مثال درسال٩٣ توریسم ورودی به مازندران ٢٥ هزار نفربود که همین تعداد در شش ماه اول سال جاری تامین شده است و به نظر می رسد توسعه فرودگاه رامسر بدین منظور باشد و می تواند به عنوان فرودگاه هاب غرب مازندران برای پرواز مسقیم از کشورهای عربی به رامسر مشهد باشد.

نوری تاکید می کند: با شرایط به وجود آمده چنانچه مشکل تداوم داشته باشد و به کشورهای دیگر عربی سرایت کند بدیهی است به لحاظ اقتصادی تا حدودی شهرهای مشهد، قم و مازندران تحث تاثیر قرار گیرند و حتی فرودگاه های کوچک تفریحی مثل گلبهار مشهد و رامسر که پروازهای تفریحی برای این توریست ها داشته اند با خلا مواجه شوند.  لذا به عنوان جایگزین باید لینک های جدید دیگری مثل تبادل توریست از آستاراخان روسیه به مازندران ایجاد شود که البته به دلیل اختلاف فرهنگ کار دشواری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.