| کد خبر: 71973 |

◄ نگاهی به طرح توسعه فرودگاه بین المللی شیراز

تین نیوز | طرح توسعه فرودگاه شیراز در دو فاز کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی شده‌است که توسعه ترمینال داخلی فرودگاه در ادامه ترمینال فعلی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع از جمله طرح هایی است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز، در حالیکه فرودگاه ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، نقش مهمی در سود دهی و رشد اقتصادی دارند و از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند، در ایران نه‌تنها خبری از سوددهی فرودگاه‌ها نیست بلکه اکثر آنها گرفتار زیان‌دهی هستند. بسیاری از فرودگاه‌های کشور به‌دلیل مسائل عرضه و تقاضا از توازن اقتصادی برخوردار نیستند، این را علی عابدزاده در ابتدای حضورش در سازمان هواپیمایی کشور مطرح کرد.

در کنار زیان ده بودن فرودگاه‌های کشور به جز چهار فرودگاه و تنها سود ده بودن فرودگاه امام خمینی (ره)، حرکت دولت به سمت سودآوری فرودگاه‌ها و کسب درآمد توسط خودشان و نیز بدهی هنگفت ایرلاین‌ها به فرودگاه‌ها، مدیران فرودگاه‌های شهرهای مختلف به فکر اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند.

بر این اساس طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، که با توجه به جایگاه استان فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در حال اجرا است. رئیس‌جمهور در سفر خود به استان فارس در اردیبهشت ماه سال جاری، ترمینال داخلی فرودگاه شیراز را افتتاح و به‌صورت همزمان نیز عملیات اجرایی ساخت ترمینال خارجی این فرودگاه آغاز شد. ترمینال داخلی فرودگاه شهید دستغیب شیراز در این طرح به 16 هزار مترمربع توسعه‌یافت و 90 هزار مترمربع محوطه‌سازی شد و موتورخانه تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ساخته شده است. اعتبار طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه شهید دستغیب شیراز 320 میلیارد ریال بوده است.

وضعیت پروژه های فعلی فرودگاه شیراز
به گفته رضا بدیعی فرد، مدیر کل فرودگاه های استان فارس در توسعه اپرون فرودگاه به مساحت 40 هزار متر مربع با پیشرفت بیش از 75 درصد، ساختمان پلیس فرودگاه 70 درصد و ساختمان ایمنی و آتش نشانی حدودا با 50 درصد پیشرفت در حال اجرا است و در صورت پایبندی پیمانکار به تعهداتش، طی 6 ماه آینده هر 3 پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: باند 29 چپ فرودگاه با 50 درصد پیشرفت فیزیکی نیز در مرحله تراش و لکه گیری است و براساس زمانبندی انجام شده تا اوایل دیماه سال جاری آماده بهره برداری است و در تابستان سال 95 هر دوباند 29 راست و چپ با استفاده از آسفالت پلیمری روکش نهایی خواهد شد.

بدیعی فرد با اشاره به پروژه احداث ترمینال پروازهای خارجی، گفت: پیمانکار این پروژه پس از انجام اقدامات اولیه شامل حصار کشی پروژه و تجهیز کارگاه، عملیات تسطیح و خاکبرداری را به اتمام رسانده است و هم اکنون در حال اجرای عملیات شمع کوبی می باشد.

وی بیان کرد: اعتبار این پروژه 150 میلیارد تومان است که از محل اعتبارات شرکت فرودگاههای کشور و اعتبارات استانی تامین خواهد شد و مدت زمان اجرای آن 30 ماه می باشد.

یاد آور می شود فرودگاه بین المللی شیراز پس از فرودگاه امام خمینی (ره) مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و علاوه بر داشتن پروازهایی به شهرهای داخلی ایران، تعدادی پرواز خارجی و به خصوص به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. این فرودگاه همچنین دارای کاربرد نظامی است، ضمن اینکه پایگاه منطقه جنوب هواپیمایی آسمان است.

با اتمام طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شیراز ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه از ۴ میلیون نفر به ۱۰ میلیون مسافر در سال افزایش می یابد. طرح توسعه فرودگاه در دو فاز کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی شده‌است که توسعه ترمینال داخلی فرودگاه در ادامه ترمینال فعلی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع از جمله طرح هایی است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گفتنی است باوجود عقب ماندگی چندین ساله صنعت حمل و نقل هوایی کشور، پیش بینی می شود با توجه به نگاه های مثبت و امیدواری به رشد اقتصادی در دوران پساتحریم، پذیرش مسافر به کشور افزایش و فرودگاه ها نقش تعیین کننده ای ایفا کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.