| کد خبر: 69329 |

ما از ایمنی امنیت خلق کردیم

تین نیوز | رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشورگفت: متخصصان مرکز کنترل فضای کشور با مسئولیت‌پذیری و ایجاد ظرفیت برای پذیرش پروازهای عبوری مفهوم جدیدی از امنیت را خلق کردند.

به‌گزارش تین نیوز از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ رحمت‌اله مه‌‌آبادی در پنجمین جلسه مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت راه‌وشهرسازی که امروز به میزبانی شرکت فرودگاه‌های کشور برگزار شد٬ به تشریح وظایف این شرکت پرداخت و گفت: شرکت فرودگاه‌ها به‌صورت کلی دو خدمت ارائه می‌کند یکی خدمات فرودگاهی که امکان جابجایی مسافر و بار بین فرودگاه‌ و هواپیما را فراهم می‌کند و دیگری که ویژگی خاصی به شرکت داده ارائه خدمات ناوبری به هواپیماها و تمامی پرندگان نظامی و غیرنظامی در فضای کشور است.

وی اظهار داشت:‌ شرکت فرودگاه‌ها حساس‌ترین و پیچیده‌ترین شرکت در پهنه ایران‌زمین است و دلیل این ادعا نوع فعالیت متخصصان ترافیک هوایی است که در حوزه مراقبت پرواز مشغول هستند. شغل اینان بسیار منحصر به فرد است به طوری که قدرت اثرگذاری نه تنها بر روی کشور که بر روی قاره‌ها را دارند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در ادامه با اشاره به دستاوردهای متخصصان مرکز کنترل فضای کشور گفت: ما در حوزه نظارت راداری برای اینکه بتوانیم ایمنی هواپیماها را حفظ کنیم٬ جداسازی افقی و عمودی به پروازها داده و با این ابزار ظرفیت ایجاد می‌کنیم. بر این اساس هرچه فاصله این جدایی‌ها از هم کمتر باشد و هواپیماها به‌هم نزدیک‌تر باشند ظرفیت بیشتری در فضای کشور برای پذیرش پروازهای عبوری خواهیم داشت. این جدایی‌ها و فواصل تماما توسط کنترلرهای ترافیک هوایی تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترلرهای ترافیک ما توانسته‌اند با رفتار ماهرانه و ایمن خود برای کشور و شرکت افتخار بیافرینند و این عملکرد منبعث از اقدامات مسئولانه و مسئولیت‌پذیری آنهاست٬ ادامه داد: البته این رویداد با پشتیبانی مسئولانه مهندسان توانمند ما که سامانه‌ها و تجهیزات برخوردار از فنأوری برتر را در سه دهه تحریم‌های ظالمانه به‌روز و عملیاتی نگه داشته‌اند، از شکوه و ارزش بیشتر برخوردار شده است و از همین رو است که ما به داشتن چنین همکارانی و کار کردن در چنین شرکتی افتخار می‌کنیم.

مه‌آبادی با اشاره به وضعیت پروازهای عبوری در گذشته و اکنون گفت: به‌دنبال نا امن شدن فضای عراق و اوکراین٬ بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از فضای ایران برای پرواز استفاده کردند که این امر منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی پروازهای عبوری شد در حالی که نه در تعداد نیروی انسانی و نه در تجهیزات و تکنولوژی تغییری ایجاد شد.

وی با اشاره به دنبال اذعان شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه دالان‌های هوایی ایران امن‌ترین دالان‌های هوایی منطقه است٬ گفت: سازمان بین‌المللی ایکائو برای پذیرش این پروازها و عبور ایمن پروازها از فضای ایران، از کشورمان قدردانی کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: نکته بسیار مهم این رویداد این است که همکاران ارزشمند ما با اقدامات خود مفهوم جدیدی از امنیت را خلق کردند که باید این مفهوم در حد امکان تحلیل و پردازش شود.

وی با اشاره تمرکز به ساخت و ساز فرودگاه‌ها در سنوات گذشته برای بهره‌مندی مسافران گفت: ساخت و ساز امری طبیعی بوده چراکه بدون فرودگاه نمی‌توان توسعه پایدار را حفظ کرد با این حال این مساله باعث دو غفلت تاریخی در توجه به نیاز مسافران و پاسداشت حقوق چنین همکارانی شده است.

مه‌آبادی گفت: در راستای توجه به حقوق مسافران و با هدف استرس‌زدایی و پاسخگویی به مسافران٬ طرح تحول خدمات فرودگاهی را در فرودگاه مهرآباد به عنوان کهن‌ترین و مشهد به عنوان مقدس‌ترین فرودگاه به طور پایلوت شروع کردیم و امیدواریم به دیگر فرودگاه‌ها نیز تسری پیدا کند.

وی اظهار داشت: شرکت فرودگاه‌های کشور با دارا بودن نزدیک به هفت هزار پرسنل٬ برخورداری از بالاترین تنوع در مشاغل تخصصی و اختصاصی و داشتن حساس‌ترین مأموریت‌ها و قرار داشتن در ردیف نخست پیچیده‌ترین شرکت‌های کشور٬ حتی دارای چارچوب های قانونی یک شرکت ساده هم نیست.

مه‌آبادی با بیان اینکه غفلت تاریخی دیگر٬ به روز نشدن قوانین و مقررات شرکت است و با قوانین موجود امکان تأمین انتظارات بزرگ دولت و مردم بسیار سخت است٬ اضافه کرد: ما تنها شرکتی در حوزه حمل و نقل هوایی هستیم که مشمول قانون خدمات کشوری هستیم و این در حالی است که قانونگذار با درایت مثال‌زدنی و هوشمندانه شرایط ما را به‌صورت خاص دیده و این غفلت ما بوده که به موقع از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده برای تجدید مقررات و ساختار بهره نگرفته‌ایم.

وی در بیان مصادیقی برای ادعای خود عنوان کرد؛ تناسب عرضه با تقاضای خدمات، انتظار به حق دولت و مردم از ما است. اما تحقق این انتظار نیازمند شرایط خاص خود است. اگر قرار باشد به تناسب پروازها ما از هواپیمای تایپ بزرگتری بهره بگیریم؛ موضوع تنها به وجود منابع مالی برای تعریض و تطویل باند و ارتقای مقاومت عوامل میدان پروازی و توسعه ترمینال و... وابسته نیست. یکی از ده‌ها الزام پیاده‌سازی این انتظار به ظاهر ساده، تأمین نیروی انسانی آتش‌نشان و تجهیزات ایمنی و نجات است. به این مفهوم که ما باید تعداد این نیروها و حتی بعضاً تعداد شیفت‌ها را افزایش دهیم اما این کار به ظاهر ساده مستلزم گرفتن مجوز استخدام و پست‌های سازمانی و تأمین منابع مالی و ... است که عمده این موارد٬ خلاف قوانین جاری است. حتی ما اجازه جابجایی نیروها را هم نداریم و به همین دلیل است که بارها گفته‌ایم که نگرانی از تبدیل شدن فرودگاه‌ها به گلوگاه تحریم دغدغه بزرگ ما است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پایان، با اشاره به غفلت از توسعه نیروی انسانی و سازمان گفت: متاسفانه مطابق بررسی‌های اولیه، شرکت ما در حال حاضر در پایین‌ترین سطح از نظر تعالی سازمانی قرار دارد و من برای برون رفت از این شرایط از همان روزهای اول که به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع کار را در شرکت شروع کردم؛ پروژه‌یی را تعریف و با گرفتن مشاور آن را به فوریت اجرایی نموده و برای این منظور، مدل پلکانی تعالی سازمانی را انتخاب کردیم و استاندارسازی مشاغل را در برنامه قرار دادیم.

گفتنی است؛ در این جلسه سید سعید سیدعلایی معاون توسعه مدیریت ومنابع وزارت راه‌وشهرسازی٬ معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه وشهرسازی موضوعات مربوط به تحولات اداری را مورد بررسی قرار دادند.
تهیه، تدوین و تنظیم برنامه عملیاتی سه ساله اصلاح نظام اداری کشور و شاخص‌های عمومی ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، همچنین تبدیل وضع نیروهای قراردادی دارای کارنامه قبولی آزمون ادواری از جمله محورهای بحث در این جلسه بود.

جلسه مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابع وزارت راه‌وشهرسازی هر ماه یک بار تشکیل می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.