| کد خبر: 65764 |

◄ مدیر عامل قطر ایرویز: ثبات و چشم‌انداز روشن، سنگ بنای موفقیت هستند

وبلاگ تین نیوز، محمد یوسفی* | مدیر عامل قطر ایرویز می‌گوید ثبات و چشم‌انداز روشن، سنگ بنای موفقیت هستند.
اکبر الباکر مدیر عامل قطر ایرویز در یکی از گفت و گوهای اخیر خود همچنین یکی از چالش های موجود محدودیت فضای هوایی می داند و می گوید: ترافیک هوایی در منطقه خلیج فارس به‌سرعت در حال رشد است و تمامی این ترافیک در حال هدایت شدن به تعدادی محدودی کریدور هوایی است. چنانچه بخواهیم کارایی‌های جدید هواپیماهای نو دچار مشکل نشوند، باید راه‌حلی برای این چالش بزرگ در حوزه مدیریت ترافیک هوایی پیدا کنیم. مشکلی که ما با آن روبرو هستیم محدود به منطقه خلیج فارس نیست و در سرتاسر دنیا مشاهده می‌شود و آن هم وفور فضای هوایی نظامی است. بخش اعظمی از فضای هوایی قابل استفاده توسط حوزه نظامی اشغال شده است.

چه عواملی منجر به رشد سریع شما شده‌اند؟
تا بدین لحظه دلایل بسیاری برای رشد ما وجود دارد، اما آنچه که مهم است و می‌خواهم اختصاصاً به آن اشاره کنم این است که ما از یک فضای سیاسی و اقتصادی باثبات و حمایت‌کننده در کشور بهره‌مند بوده‌ایم. این مسئله برای رشد ما حیاتی بوده است زیرا به ما اجازه داده تا مسیر شفافی را حفظ کنیم و این مسیر حول محور کارایی ایجاد شده است. این موضوع از روز اول یک پیشرانه و محرک ما بوده است. ما به آنچه که برای موفقیت بدان نیازمندیم، واقفیم.
و تاکنون موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌ایم. قطرایرویز یکی از روبه رشدترین شرکت‌های هواپیمایی در دنیاست. ما با ناوگانی متشکل از 130 فروند هواپیما به 140 نقطه در دنیا پرواز داریم و در این مسیر جوایز متعددی شامل جایزه بهترین شرکت هواپیمایی سال از اسکای‌ترکس (Skytrax) و جایزه کسب و کار هوانوردی سال را از مؤسسه سفرهای تجاری انگلستان دریافت کرده‌ایم.

با ورود هواپیماهای جدید، مقاصد پروازی جدید نیز به شبکه پروازی اضافه می‌شوند. به‌طور نمونه، خدمات پروازی ما به مقاصد لارناکا و فیلادلفیا شروع شده است و به‌زودی پروازهای ما به میامی و دالاس در آمریکا نیز آغاز خواهد شد.
اولین هواپیماهای ایرباس 380 ما در راه هستند و با وجود اینکه ما دارای جوان‌ترین ناوگان دنیا هستیم، ورود این هواپیماها، ناوگان ما را جوان‌تر خواهند کرد. در مجموع، سفارش 300 فروند هواپیما به ارزش 50 میلیارد دلار بر اساس لیست قیمت کارخانه داده‌ایم. در میان این سفارش، 80 فروند هواپیمای ایرباس 350 وجود دارد که به‌زودی خواهند آمد و همچنین هواپیماهای بوئینگ 777 و 787 نیز هستند. ما اولین مشتری هواپیمای بوئینگ 787 در خاورمیانه بودیم و اولین مشتری جهانی هواپیمای ایرباس 350 در دنیا خواهیم بود.

چالش‌های پیش رو در ارتباط با رشد شما چیست؟
مهم‌ترین چالش ما، همانند هر شرکت هواپیمایی دیگر مسئله قیمت سوخت است. قیمت سوخت بزرگ‌ترین آیتم هزینه‌ای هر شرکت هواپیمایی است و به همین دلیل است که فضای باثبات مهم‌ترین عامل رشد ما بوده است.
به لحاظ جهانی، ثبات یکسانی وجود نداشته است. عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی است که نگرانی در خصوص قیمت سوخت را ایجاد کرده و این نگرانی در صنعت ما نیز وجود دارد.

نظرتان راجع به فضای هوایی چیست؟ آیا این موضوع قابل حل است؟
ترافیک هوایی در منطقه خلیج فارس به‌سرعت در حال رشد است و تمامی این ترافیک در حال هدایت شدن به تعدادی محدودی کریدور هوایی است. چنانچه بخواهیم کارایی‌های جدید هواپیماهای نو دچار مشکل نشوند، باید راه‌حلی برای این چالش بزرگ در حوزه مدیریت ترافیک هوایی پیدا کنیم.

مشکلی که ما با آن روبرو هستیم محدود به منطقه خلیج فارس نیست و در سرتاسر دنیا مشاهده می‌شود و آن هم وفور فضای هوایی نظامی است. بخش اعظمی از فضای هوایی قابل استفاده توسط حوزه نظامی اشغال شده است.
تمامی این مناطقِ پرواز ممنوع، موجب ناکارآمدی مسیرها می‌شوند. پروازها طولانی‌تر شده، آلایندگی دی اکسید کربن بیشتر شده و از منظر شرکت‌های هوایی و مشتری، هزینه‌ بیشتری را نسبت به آنچه باید باشد، تحمیل می‌کند و همه این مسائل به تدریج حاشیه‌های سود بسیار اندکی که در صنعت هوایی وجود دارد را از بین می‌برد.

مایل هستم که چیزی شبیه به یورو کنترل در منطقه خلیج فارس ایجاد شود ـ گرچه ما قطعاً نمی‌خواهیم که با چالش‌هایی که اروپا در اجرای آسمان‌های واحد با آن روبرو شد، روبرو شویم؛ اما سیستم مدیریت واحد برای منطقه‌ خلیج فارس، کاملاً منطقی و معقول است. کشورها به همدیگر نزدیک شده و فضای هوایی ما همپوشانی پیدا خواهد کرد. این موضوع، حاکمیت و قلمرو را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما به سادگی به ما اجازه می‌دهد تا در راستای افزایش کارایی با یکدیگر همکاری کرده و فشارهای ناشی از قیمت سوخت و نگرانی‌های زیست‌محیطی را کاهش دهیم.

فرودگاه بین‌المللی جدید حَمَد در حال حاضر مشغول بکار است. مفهوم آن برای یک شرکت هواپیمایی چه خواهد بود؟
فرودگاه بین‌المللی حمد تفاوت شگرفی ایجاد خواهد کرد. ما به دلیل زیرساخت‌هایمان محدود شده‌ایم. فرودگاه فعلی به‌خوبی ورای ظرفیتش کار می‌کرد ـ تقریباً دو برابر ظرفیت ـ و انتقال به فرودگاه جدید این امکان را به ما می‌دهد که محصولی منحصر به فرد ارائه کنیم.
دلیل اصلی این مسئله این است که فرودگاه با درک کاملی از الزامات و پیش‌نیازهای یک شرکت هواپیمایی طراحی شده است. فرودگاه توسط معمارانی طراحی نشده که در مورد آنچه که برای یک شرکت هواپیمایی خوب است، توجیه شده باشند، بلکه از صفر تا صد کار توسط یک شرکت هواپیمایی طراحی شده است. قطر ایرویز در فرایند طراحی بسیار مثمر ثمر بوده است. ما در حوزه بازخورد و نظارت بسیار فعال بوده‌ایم.

لذا مسافران با یک تیر، دو نشان می‌زنند. امکانات تفریحی بسیار زیادی در این فرودگاه گنجانده شده است ـ دو هتل، یک اسپا (حوضچه آب‌درمانی)، زمین‌های بازی اسکواش، یک استخر شنا و خیلی چیزهای دیگر؛ و تجربه خرید، مسافران را بیشتر از اینکه به یاد یک فرودگاه بدون عوارض بیندازد، به یاد فروشگاه‌های بسیار بزرگ می‌اندازد.
همزمان فرودگاه برای داشتن کارایی به گونه‌ای طراحی شده که فرقی نمی‌کند، شما در حال رسیدن هستید، یا در حال خروج و یا در حال ترانزیت. لذا فرودگاه به گونه‌ای عمل می‌کند که از یک فرودگاه انتظار می‌رود؛ و شرکت هواپیمایی نیز به‌گونه‌ای عمل می‌کند که از یک شرکت هواپیمایی انتظار می‌رود. این خبر بسیار خوبی برای مسافران است.

با این وجود، افتتاح فرودگاه فرایند آسانی نبوده است؟
فرودگاه بین‌المللی حمد، یک افتتاح اولیه در اواخر آوریل 2014 داشت و از اواخر ماه می 2014 به‌صورت کامل عملیاتی شد. لذا من خوشحالم که تمامی نمایندگان مجمع عمومی سالانه فرصت تجربه فرودگاه جدید را داشته‌اند.
اما ما در شروع کار به‌شدت زمین‌گیر شدیم. زمینی که قرار بود روی آن فرودگاه ساخته شود، بازسازی شد و ما با کمپانی‌های معروف جهانی برای طراحی و مدیریت پروژه قرارداد بستیم؛ اما آن‌ها به قول خود عمل نکردند.
آنچه که تحویل ما شد، ناکارا بود. عدم رعایت استانداردها، اشتباهات طراحی، موضوعات مرتبط با یکپارچگی سیستم، محصولات غیراستاندارد موضوعاتی بود که توسط مدیران پروژه برطرف نشده بودند.
همه چیز از اول باید توسط قطر ایرویز طراحی می‌شد، اما در انتهای کار خوشحالم که این امر محقق شد و در حال حاضر آن چیزی را داریم که لایق بهترین فرودگاه جهان است.

آیا مدیرعامل بودن دو مجموعه بزرگ یعنی فرودگاه و شرکت هواپیمایی به همراه تعدادی از شرکت‌های اقماری، زندگی را برای شما سخت‌تر کرده یا ساده‌تر؟
ساده نیست؛ اما اگر من یک زندگی راحت می‌خواستم، نباید این شغل را انتخاب می‌کردم و بهتر بود کنار یک استخر در حالی که پاهای خود را بالا داده بودم، می‌نشستم.
ترجیح می‌دهم که به کشور خود خدمت کنم و چیزی به مجموعه‌ام بدهم که سهم بزرگی در موفقیت من داشته است. دانستن اینکه من یک کسب و کار و یک زیرساخت ساخته‌ام که برای مدت‌های مدیدی پابرجا خواهد بود و برای سالیان سال به کشورم خدمت خواهد کرد، به من رضایت خاطر بسیاری زیادی می‌دهد.

چرا معتقدید که پیوستن به ائتلاف وان‌ورلد (One world) گزینه مناسبی برای شرکت هواپیمایی شما خواهد بود؟
این ائتلاف متشکل از برخی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیاست که از بالاترین استانداردها پیروی می‌کنند. ما خود نیز در این رده قرار داریم لذا پیوستن به این مجموعه حس یکی کردن نیروها را به ما می‌دهد. ما به یکپارچه شدن با ائتلاف در کوتاه‌ترین زمان نسبت به هر شرکت هوایی دیگر دست یافتیم.

ائتلاف، امکان دسترسی سریع مشتریان ما به شبکه‌های دورتر، بدون از دست دادن راحتی و همراه با خدماتی که قطرایرویز ارائه می‌دهد را فراهم کرده است. در حال حاضر مشتریان ما امکان انتخاب 900 مقصد پروازی را دارند. آن‌ها می‌توانند به سهولت یک سفر بین‌ خطوط هوایی را رزرو کنند، بدون دردسر و اعتراض از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر منتقل شوند، به بیش از 500 اتاق انتظار در فرودگاه دسترسی داشته باشند، امتیازهای مربوط به برنامه‌های کثیر السفر را فارغ از اینکه با چه شرکت‌ هوایی در درون ائتلاف پرواز می‌کنند، جمع‌آوری کنند.

قطعاً این مسئله برای قطر ایرویز یک رشد سریع است. تصور کنید دسترسی به 900 مقصد پروازی می‌توانست چه سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای یک شرکت هواپیمایی به تنهایی در بر داشته باشد. من دقیقاً می‌دانم چه میزان پول، زمان و تلاش برای رشد یک شرکت هواپیمایی نیاز است و محقق شدن آن با پیوستن به یک ائتلاف یک انتخاب آشکار است. این، رشدی بدون تحمل دردهای فزاینده ناشی از سرمایه‌گذاری است.

از آنجایی که داریم صدمین سال هوانوردی بازرگانی را جشن می‌گیریم، موفقیت‌های عمده شما چه بوده است؟
زمانی که به تاریخ صنعتمان می‌نگرم، سه چیز به ذهنم خطور می‌کند.
اول اینکه ارتباط، دنیا را کوچک‌تر کرده است. ما می‌توانیم اقتصادهایمان را یکی کنیم، فرهنگ‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و خانواده و دوستانمان را بسیار ساده‌تر از قبل ملاقات کنیم. دنیا کوچک‌تر شده است و این یک تحول مثبت است.
دوم اینکه یکپارچگی اقتصادی منافع بی‌شماری دارد. سهم اقتصاد هوانوردی در تولید ناخالص داخلی باورنکردنی است. من گمان می‌کنم که در سطح جهانی این رقم 4/2 درصد تولید ناخالص داخلی است. در قطر، سهم هوانوردی 11 درصد تولید ناخالص داخلی است. به واقع قطر ایرویز جزء لاینفک کشور است و شرکت‌های هواپیمایی جزء لاینفک اقتصاد جهانی هستند.
سومین مطلب در خصوص پیشرفت و تحول ایمنی است. پروازهای اولیه بسیار پرخطر بودند و درس‌های بسیاری با سخت‌ترین روش ممکنه از آن پروازها آموخته شد؛ اما اکنون حمل و نقل هوایی ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل است و ما دائماً در حال ارتقا استانداردها و نظارت‌هایمان هستیم. قطر ایرویز اولین شرکت هواپیمایی بود که در فهرست ممیزی ایمنی عملیاتی یاتا قرار گرفت و ما به هدایت تحولات ایمنی ادامه می‌دهیم.


* مترجم: محمد یوسفی کارشناس بررسی‌های اقتصادی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.