| کد خبر: 65183 |

مه‌آبادی در گرامیداشت روز آتش نشان عنوان کرد:

تجاری سازی خدمات آتش نشانی و نجات باید در دستور کار شرکت قرار گیرد

تین نیوز | رییس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور با بیان اینکه تجاری‌سازی خدمات آتش‌نشانی و نجات باید در دستور كار شركت قرار گیرد٬ گفت: در سال جاری 500 میلیارد ریال در حوزه ایمنی از سوی شركت فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.
 

به‌ گزارش تین نیوز از روابط‌ عمومی شركت فرودگاه‌های كشور؛ رحمت‌اله مه‌آبادی که به مناسبت روز ایمنی و آتش‌نشانی سخن می گفت، با اشاره به اینكه ایكائو از آتش نشانان با عنوان "مبارزان" یاد می‌كند، افزود: فعالیت‌های شركت و اجرای مأموریت‌های حوزه عملیات ناوبری و فرودگاهی مبتنی بر نظام شایستگی و ارتقای حرفه‌یی است نه مدرك‌گرایی و از این نظر ما در این حوزه‌ها نیازمند توسعه مهارت و جذب و نگهداشت نیروهای حرفه‌یی هستیم كه این موضوع در آینده باید بیشتر و به‌طور جدی مد نظر قرار گیرد.

مه‌آبادی تاکید کرد: ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه‌ها مجموعه‌یی بسیار حساس و مهم است كه پاسداری از دارایی‌های معنوی و مادی مردم و شركت یكی از وظایف آنها است.

وی در جمع كاركنان اداره‌كل ایمنی و آتش‌نشانی، اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران كل و مدیران بخشهای مختلف شركت، خود را مفتخر به عضویت در مجموعه ایمنی و آتش‌نشانی دانست و گفت: برای درك اهمیت و حساسیت فعالیت این مجموعه باید مفاهیم ایمنی را به درستی بشناسیم.

وی اضافه كرد: ایمنی زمینی مجموعه‌یی مهم، حساس و ساعی است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم در آینده بتوانیم گام‌های بهتری را برای توسعه این مجموعه برداریم.
مه‌آبادی با تشریح وظایف كاركنان ادارات ایمنی و آتش‌نشانی، یكی از مهم‌ترین وظایف آنان را مراقبت و حفظ جان مردم هنگام وقوع حادثه ذكر كرد و گفت: علاوه بر این، حفظ اموال مسافران، حفاظت از ایمنی كل منطقه فرودگاهی و حتی حفاظت از منطقه حومه‌یی و محیط زیست در شرایط بحران هم از وظایفی است كه طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، آتش‌نشانان باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: بخش عمده‌یی از سرمایه‌های شركت هم در این حوزه جمع است مثلاً برخی خودروهای در اختیار آتش‌نشانان بهایی بالغ بر 30 میلیارد ریال دارند كه كاركنان ما باید در حفظ این سرمایه‌ها نیز باید كوشا باشند.

وی با توجه دادن مدیران و كاركنان این حوزه به داشتن نگاه اقتصادی در برنامه‌های توسعه و اداره روزمره امور، به اسناد ایكائو درباره شرح وظایف آتش‌نشانان اشاره كرد و افزود: حتی در این اسناد به درآمدزایی كاركنان ایمنی و آتش‌نشانی نیز اشاره شده كه از این نظر تجاری سازی این خدمات هم باید در دستور كار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت قرار گیرد.
تشریح ویژگی‌های آتش‌نشانان از مواردی بود كه مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها به بیان آن پرداخت و گفت: شجاعت، خطرپذیری، خونسردی، هوشیاری، تیزهوشی و از ویژگی‌هایی است كه آتش‌نشانان باید به آن آراسته باشند.

وی با بیان اینكه آتش‌نشانان باید سرعت عمل داشته طبق مستندات فقط 3 دقیقه تا رسیدن به محل حادثه فرصت دارند؛ تاكید كرد: توانایی‌های فیزیكی، خوش استیل بودن و حتی مشخصات روحی و روانی از جمله عوامل موثر بر انجام درست و به موقع وظایف و مأموریت‌های این حوزه است.

مه‌آبادی گفت: این مشخصات باید در تدوین مدل‌های شایستگی مد نظر قرار گرفته و در فرآیندهای جذب و نگهداشت، بدقت رعایت شود ضمن اینكه حفظ این ویژگی‌ها از طریق تمرینات هفتگی و دوره‌یی نیز باید مد نظر مدیریت قرار گیرد.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور در ادامه ضمن مهم دانستن وظایف هماهنگی و نظارت در حوزه مدیریت ایمنی خواستار سنجش تاثیرات فعالیت هر یك از حوزه‌ها در تغییر سطوح ایمنی شد و گفت: یكی از اهداف سیستم مدیریت ایمنی، حصول اطمینان از این است كه سازمان و هر یك از واحدهای آن چگونگی تأثیر فعالیت‌های خود در زمینه ایمنی را بشناسد و نظامنامه‌یی را برای حفظ، پایش و بهبود مستمر آن تدوین كند.

مه‌آبادی با اشاره به اینكه ارائه توصیه‌های ایمنی، یكی از مهمترین وظایف مدیریت ایمنی و حوزه‌های مرتبط است كه متاسفانه در شركت توجه لازم به آن نشده است، توجه به نصب تابلوها و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی برای انتشار پیام‌ها و هشدارهای ایمنی در فرودگاه‌ها و در سطوح مختلف شركت به منظور افزایش ایمنی و اجتناب از وقوع را ضروری دانست.

رئیس هیأت مدیره شركت در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش تجهیزات و ماشین آلات در حفظ و ارتقای سطح ایمنی فرودگاه‌ها، از سرمایه‌گذاری 500 میلیارد ریالی شركت از جمله خرید 12 دستگاه خودرو مدرن فوماتیك فرودگاهی به‌عنوان یكی از اقدامات شركت در سال جاری یاد کرد.

گفتنی است؛ مه‌آبادی در ابتدای سخنان خود با بزرگداشت یاد و خاطره پیشكسوتات و فعالان ایمنی و آتش نشانی در فرودگاه‌های كشور، یاد آتش‌نشانان شهید در حمله هوایی رژیم بعث عراق به آبادان را در مهر ماه  1359 را گرامی داشت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.