| کد خبر: 6201 |

تاثیر قیمت بلیط هواپیما بر اقتصاد کشور

تین نیوز | در حالی که خودروهای شخصی و حتی وسایل نقلیه عمومی تبعات ناشی از اجرای این قانون را متحمل می شوند، چه دلیلی دارد افراد مرفهی که از هواپیما استفاده می کنند، در این مهم شریک نباشند.
در حالی که خودروهای شخصی و حتی وسایل نقلیه عمومی تبعات ناشی از اجرای این قانون را متحمل می شوند، چه دلیلی دارد افراد مرفهی که از هواپیما استفاده می کنند، در این مهم شریک نباشند.
 
محمد علی مددی نماینده میانه با تاکید بر اینکه هنگام افزایش قیمت بلیط هواپیما چندین گزینه را باید در نظر بگیریم گفت: اول اینکه افرادی سوار هواپیما می شوند که از توانایی مالی و زندگی مرفهی برخوردار هستند، بنا بر این افزایش قیمت بلیط هواپیما تاثیر زیادی بر زندگی اکثریت جامعه نمی گذارد.
 
وی در تشریح دلیل دوم گفت: اگر قرار است یارانه ای به اقشار جامعه بدهیم، بهتر آن است که به اقشار آسیب پذیر جامعه بدهیم و اگر قرار باشد کسانی که از هواپیما استفاده می کنند، از یارانه پرواز برخوردار شوند، اکثریت جامعه که هرگز از کنار فرودگاه هم رد نشده اند، تاوان این وسیله حمل و نقل لوکس افراد متمول را می پردازند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یاآوری اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه اجرا شده و قیمت بنزین افزایش داشته است گفت: در حالی که خودروهای شخصی و حتی وسایل نقلیه عمومی تبعات ناشی از اجرای این قانون را متحمل می شوند، چه دلیلی دارد افراد مرفهی که از هواپیما استفاده می کنند، در این مهم شریک نباشند.
 
وی با اشاره به اینکه باید شرایط شرکتهای هواپیمایی را نیز در نظر بگیریم گفت: اگر قرار باشد شرکتهای هواپیمایی بنزین را گرانتر بخرند اما قیمت بلیط را بالا نبرند، بی شک زیان می کنند و در صورت ادامه ورشکست خواهند شد.
 
مددی در پاسخ به اینکه افرادی هم هستند که از توان لازم برخوردار نیستند و ناچار باید از هواپیما استفاده کنند گفت: شاید این افراد در سال یا در طول عمرشان یک بار سوار هواپیما بشوند، بنا بر این می توانند برای تجربه این افزایش هزینه را متحمل شوند.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین و گازوییل بر قیمت حمل ونقل عمومی تاثیر گذار است گفت: بی شک به زودی شاهد افزایش قیمت بلیط قطار و اتوبوسهای بین شهری و سواری های بین شهری خواهیم بود و اگر قرار باشد قیمت این وسایل افزایش داشته باشد و نرخ بلیط هواپیما را ثابت نگه داریم، ظلمی به طبقات آسیب پذیر جامعه کرده ایم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه افزایش قیمت بلیط هواپیما بر تورم کشور تاثیرات مستقیم میگذارد گفت: اینکه یک باره دولت بخواهد قیمت بلیط را آزاد کند، کار درستی نیست ، زیرا تبعات آن در تورم بسیار بالا خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه هواپیما برای حمل ونقل کالاهای اساسی استفاده نمی شود گفت: بنا بر این افزایش قیمت کالاهای اساسی هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیط هواپیما نخواهد داشت.
 
مددی از دولت خواست تا افزایش قیمت ها به مرور زمان و با شیب ملایم صورت گیرد و گفت: شاید افزایش قیمت بلیط هواپیما تاثیر کمی بر اقتصاد کشور داشته باشد، اما بی شک اثرات روانی بالایی بر جامعه خواهد گذاشت.
 
نماینده میانه با تاکید بر اینکه شیب افزایش قیمتها باید ملایم باشد گفت: متاسفانه تاثیرات روانی هدفمندی یارانه ها بسیار زیاد است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که افزایش قیمت بنزین برای یک تاکسی اگر روزانه 30 لیتر سوخت مصرف کند 9 هزار تومان است، در حالی که کرایه این خودروها 25 درصد افزایش داشته است. بنا بر این اگر تاکنون روزانه 50 هزار تومان درآمد داشته، از این پس 12 هزار و 500 تومان به درآمدش اضافه خواهد شد و شاید به نظر بیاید که این راننده سود کرده است.
 اما اشکال اینجاست که  وقتی برای تعویض روغن، خرید لاستیک، تعمیرات و خدمات فنی مراجعه می کند، متوجه می شود که باید برای هر کدام از این موارد یک تورم 25 درصدی را متحمل شود و در این صورت است که هدفمندی یارانه ها باعث بحران شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یوسف نیا 0 0

    این مطلب رو از پورت پرس احیانا نگرفتید… تین نیوز: مرجع خبر ذیل مطلب درج شده است!

  • شاغلام 0 0

    به نظر من تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد تنها تاثیر ان مربوط به جیب مدیران است مثلا نوروز امثال شرکت ورشکسته هما تنها ۱۰ میلیون تومان پاداش به هر یک از مدیر کل ها داد فعلا بقیه بماند