| کد خبر: 5808 |

قطع سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی از سوی صربستان

تین نیوز | شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود چهار سالی است که با محدودیت‌های تحویل سوخت در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی مواجه هستند، محدودیت‌هایی که به مرور زمان دامنه آن گسترده‌تر شده است.
از نیمه‌های سال ۸۹ زمزمه‌های عدم تحویل سوخت به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سوی کشورهای اروپایی مطرح شد. به این ترتیب ایرلاین‌های کشورمان و در راس آنها ایران‌ایر یکی پس از دیگری در فهرست سیاه تحویل سوخت قرار گرفتند.
 
در آن زمان مدیرعامل هما در این‌باره گفته بود: علاوه بر کمپانی‌های نفتی اروپایی چند کمپانی غیر اروپایی نیز برای تحویل سوخت به هواپیماهای ما محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند، اما این مساله سبب لغو پروازها نشده است.
 
فرهاد پرورش با تاکید بر این‌که ایران‌ایر از طریق کمپانی‌های دیگر نفتی سوخت مورد نیاز خود را تامین می‌کند از پیگیری حقوقی موضوع تحویل نشدن سوخت به هواپیماهای ایرانی خبر داد و گفت: در این خصوص شکواییه‌ای تنظیم شده است تا از طریق پیگیری مساله از طریق مجامع‌ بین‌المللی موضوع به زودی حل شود.
 
در حالی سه سال و اندی از اظهارنظر پرورش می‌گذرد که اخیرا صربستان نیز از تحویل سوخت به هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران (هما) خودداری کرده است. این مسئله باعث شده تا از این پس هواپیماهای این شرکت برای انجام پرواز رفت و برگشت ناچار باشند یک ساعت و نیم به سمت کشور ثالث یعنی بلاروس پرواز کرده و در فرودگاه مینسک این کشور سوخت‌گیری کرده و دوباره به کشور مقصد برای مسافرگیری پرواز کنند. این موضوع هزینه‌های هر پرواز هما را ۲۴ هزار یورو فقط به لحاظ سوخت افزایش می‌دهد، موضوعی که می‌تواند در ازائه خدمات پروازی به مسافران تاثیرگذار باشد.
 
به‌دنبال اقدام اروپایی‌ها در عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی، کشورمان نیز بلافاصله مقابله به مثل کرده و سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های اروپایی را متوقف کرد. در حال حاضر به جز فرودگاه مینسک بلاروس، فرودگاه رم آن هم به‌صورت بسیار محدود به هواپیماهای ایرانی سوخت تحویل می‌دهد.
 
در حالی یک هفته از اقدام صرب‌ها در عدم تحویل سوخت به هما می‌گذرد که چند ماهی است ایران درگیر مذاکرات ژنو است. مذاکراتی که یکی از مفاد آن برطرف کردن تحریم‌ها سی و چند ساله کشورمان در حوزه تامین هواپیما و قطعات آن بوده است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: مذاکراتی با طرف های اروپایی برای لغو محدودیت های سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در حال انجام است.
 
وی تصریح کرد: یکی از شاخه های مذاکرات ژنو مسائل مربوط به سوخت رسانی به ایرلاین های ایرانی است. در بعضی از زمینه ها مذاکرات به آن شکل که می خواستیم پیش نرفته است و در برخی دیگر از شاخه ها مذاکرات مثبت بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در مذاکره با کشورهای اروپایی برای رفع محدودیت های سوخت رسانی آنها نیز از این روند ابراز نارضایتی کرده اند چراکه ما هم در ایران به آنها سوخت نمی دهیم. اروپایی ها از مذاکره با آمریکایی ها برای حل این مشکل خبر داده اند.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این که اروپایی ها در مذاکرات اعلام کرده اند که تمایلی به عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی ندارند، اظهار کرد: متاسفانه شرکت های سوخت رسان یا آمریکایی هستند یا این که تحت فشار آمریکایی ها مجبورند به هواپیماهای ایرانی سوخت را تحویل ندهند.
 
همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که بر اساس کنوانسیون شیکاگو هرگونه تحریم علیه کشورها نباید شامل حال هواپیماهای مسافری شود. اصل مهمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی کشورهای غربی زیرپا گذاشته شده است. البته لازم به ذکر است با وجود آن‌که معاون وزیر راه و شهرسازی بر دریافت سیگنال‌های مثبت از سوی کشورهای غربی تاکید می‌کند که به گفته ایرلاین‌های ایرانی روند تهیه قطعه هواپیما مانند گذشته همچنان سخت، پیچیده و پر هزینه است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.