| کد خبر: 57032 |

وزیر راه و شهرسازی عزم خود را برای بهبود اوضاع «ایرلاین ملی» جزم کرد

تین نیوز | هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عنوان مهم‌ترین ایرلاین و تنها شرکت هواپیمایی ایران، نیاز به بازسازی و ساماندهی دارد؛ این چکیده سخنان وزیر راه و شهرسازی در روزهای گذشته درباره ایرلاین ملی ایران است که بیش از نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد.
 
عباس آخوندی هفته گذشته در جمع خبرنگاران، با تاکید بر لزوم رشد بیشتر شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به عنوان ایرلاین ملی کشور گفت: «قلبم درد می‌گیرد وقتی که می‌بینم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به عنوان شرکت حامل پرچم ایران، در سال‌های گذشته شرایط سختی داشته و در وضعیت نامطلوبی است». آخوندی تاکید کرد که با توجه به مشکلات این ایرلاین، بازسازی ساختار کامل «ایران‌ایر» به عنوان شرکت حامل پرچم ایران دنبال خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی ایران‌ایر را ثروتی ملی دانست و افزود: متاسفانه همه هزینه‌های بازنشستگان این ایرلاین، مستقیم بر خود شرکت تحمیل شده و این امر موجب افزایش هزینه‌ها و زیان این شرکت هواپیمایی شده است. آخوندی با اعلام موافقت با خصوصی‌سازی ایران‌ایر، یادآوری کرد که باید بازسازی ساختاری این ایرلاین در دستورکار قرار بگیرد.
 
با این وجود یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است خصوصی‌سازی ایران‌ایر اشتباه است و ایران‌ایر به عنوان نماد ملی حمل‌ونقل هوایی ایران باید ملی بماند. احمد جباری گفت: مانند هر کشور دیگری ایران نیز باید یک شرکت هواپیمایی به عنوان نماد حمل‌ونقل هوایی داشته باشد. وی معتقد است حمایت از این ناوگان می‌تواند اعتماد کاهش یافته مردم به هما را بازگرداند. وی ادامه داد: ایران‌ایر هم در بخش مسافری و هم در بخش باری نیاز به ناوگان جدید دارد. وی به افزایش تاخیرهای این شرکت هواپیمایی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ایران‌ایر اگرچه ایرلاین ملی ایران است اما از دیگر ایرلاین‌ها عقب مانده و مشکلات ناوگان این شرکت سبب افزایش بیش از حد تاخیر پروازها و نارضایتی مسافران شده است، به طوری که درحال‌حاضر کمتر کسی تمایل دارد با این شرکت مسافرت کند.
 
ایران ایر ناوگان ملی ایران است و هیچ ایرلاین دیگری نمی‌تواند اهمیت و ارزش این شرکت را داشته باشد، جباری با بیان این مطلب افزود: در همه دنیا حداقل یک شرکت دولتی به عنوان ناوگان ملی وجود دارد، در کشور ما نیز ایران ایر باید به عنوان ناوگان ملی حمایت شده و به‌ویژه باید از نوسازی ناوگان این ایرلاین حمایت شود تا به تبع آن شاهد کاهش تاخیرهای پروازی این شرکت و حفظ حقوق مسافران باشیم.
 
 این نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد برای توانمندسازی این شرکت، دولت و مجلس شورای اسلامی زمینه استفاده ایران‌ایر از تسهیلات صندوق توسعه ملی را فراهم کنند. وی معتقد است ایران ایر باید همچنان دولتی بماند و اگر شرایط مدیریتی و مالی آن بهبود پیدا کند، می‌تواند بهترین نوع خدمات هوایی را در کشور به مسافران عرضه کند.

جباری یادآوری کرد: درحال‌حاضر تعداد زیادی شرکت هواپیمایی خصوصی در کشور فعالیت می‌کنند اما پرواز به همه مناطق ازجمله مناطق محروم برای آنها به صرفه نیست و زیربار انجام این پروازها نمی‌روند اما ایران‌ایر به عنوان شرکت دولتی، مسئولیت این پروازهای زیانده را پذیرفته است، به همین دلیل باید از این ایرلاین حمایت شود.
 
بیشترین ناوگان در اختیار «هما»
بر اساس اطلاعات موجود در سایت شرکت ایران ایر، در ناوگان مسافری این شرکت درحال‌حاضر ۴۶ فروند هواپیما از مدل‌های مختلف بویینگ، ایرباس و فوکر دارد که تعدادی از آنها به دلیل فرسودگی یا نبود قطعات، فعالیت نمی‌کنند.

به گفته فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر، بیشترین ناوگان و پروازها بین ایرلاین‌های داخلی، در اختیار این شرکت است و به همین دلیل بیشترین تاخیرات نیز به ایران‌ایر مربوط می‌شود.

کارشناسان حمل‌ونقل هوایی از اظهار نظر اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره ایران‌ایر ابراز خشنودی می‌کنند و معتقدند این نظر نشانه توجه وی به ناوگان ملی کشور است. حمید نجف، کارشناس حمل‌ونقل هوایی با تقدیر از نظر وزیر راه و شهرسازی درباره ایران‌ایر اظهار کرد: شاید یکی از دلخوری‌های کارشناسان حوزه حمل‌ونقل هوایی از دولت به دلیل ورود دیرهنگام آقای آخوندی به این حوزه باشد اما همین توجه اخیر را باید به فال نیک گرفت.
 
وی افزود: صنعت حمل‌ونقل هوایی یا به عبارت دیگر صنعت هوانوردی کشور، متاسفانه در خط مقدم تحریم‌های ناجوانمردانه دولت‌های غربی قرار دارد و از این جهت صدمات زیادی متوجه این حوزه شده اما این صنعت از داخل هم گرفتار معضلات و چالش‌های اساسی، ناشی از مشکلات مدیریتی و ساختار معیوب و بیمار بوده است. شاید بتوان نارسایی‌های حوزه برون‌مرزی را به شکلی توجیه کرد اما بار ناشی از مشکلات داخلی را نمی‌توان به راحتی از سر گذراند.
 
بازسازی «هما» عزم جدی می‌خواهد
نجف با تاکید بر ضرورت توجه دولت، مجلس شورای اسلامی و حتی سایر نهادهای مرتبط نظارتی به حمل‌ونقل هوایی و صنعت هوانوردی کشور افزود: در این میان، ایران ایر به عنوان ناوگان ملی کشور و حامل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، نیازمند توجهی مضاعف است. این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار افزود: همانطور که وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید دارد، شرکت هواپیمایی ملی ایران این روزها به‌طور جدی نیازمند بازنگری در ساختار است که این امر مهم بدون تزریق یک اراده قوی و عزم جدی اتفاق نمی‌افتد. این کارشناس حمل‌ونقل هوایی معتقد است شرکت «هما» در شرایط فعلی، علاوه بر زخم‌های کهنه ناشی از تحریم‌ها مجبور است بار مالی ناشی از موسسه صندوق بازنشستگی خود را هم به دوش بکشد؛ صندوقی که به گفته وی، به دلیل کاهش پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل «هما» و مشکلات مدیریتی پی‌درپی و نبود دوراندیشی لازم در سال‌های گذشته، به حال و روز نامطلوب فعلی افتاده است.
 
وی اضافه کرد: همچنین این شرکت به دلیل دور شدن تدریجی از اهداف اصلی خود یعنی حمل‌ونقل مسافر و بار و پرداختن بیش از حد به امور حاشیه‌ای، اصل را فدای فرع کرده و از ماموریت اصلی خود دور شده است. نجف معتقد است اصلاح ساختار تدریجی و پلکانی و زمینه‌سازی به‌منظور واگذاری هرچه سریع‌تر بخش‌های زیانده ایران ایر به بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر چابک‌سازی، اوج‌گیری دوباره این شرکت خوشنام در جهان را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع کمک سایر شرکت‌های دست‌اندرکار حمل‌ونقل هوایی ازجمله سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها به ایران ایر می‌تواند در تقویت آن نقش بزرگی داشته باشد؛ ناوگان ملی تفاوتی با تیم ملی کشور ندارد و همه باید حامی آن باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • وزیری 0 0

    جناب وزیر عزیز با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشود بسم الله شروع کنید نیروهای جوان ایران ایر هم کمک میکنند ولى بدانید اکثر مشکلات ایران ایر سومدیریت است نه تحریم.