| کد خبر: 534 |

ابهام در علت سقوط یک فروند فالکن ۲۰ در کیش

تین نیوز | با توجه به این‌که همه رسانه‌ها اعلام کردند که یک فروند فالکن 20 در کیش سقوط کرده اما هنوز مسئولان خبری از علت این سانحه نداده‌اند. هرچند گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عمر فعالیت این نوع هواپیماها و بالا رفتن سن آنها در ایران ادامه دارد اما برخی تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی ایران می‌گویند با توجه به این‌که این هواپیما متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بوده و این سازمان دارای هواپیماهای مناسبی برای تست فرودگاهها دارد لذا این موضوع می‌تواند خطای انسانی باشد.
 هنوز علت سانحه سقوط فالکن 20 معلوم نشده است اما در این خصوص همه کارشناسان متفق‌القول نیستند برخی می‌گویند این اتفاق می‌تواند نتیجه خطای انسانی باشد اما برخی به سن این‌ هواپیماها بیشتر توجه می‌کنند.
 
در همین حین هم «ابراهیم امینی‌زاده» رئیس مرکز هماهنگی و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد که قطعاتی از لاشه هواپیمای جت فالکون نیز روی آب پیدا شده این در حالی است که با با استعلام از سازمان هواپیمایی کشوری، معلوم شد که هواپیمای حادثه دیده حامل هشت سرنشین بوده که در یک توقف، چهار سرنشین آن پیاده شده‌اند و در زمان حادثه چهار سرنشین داشته است.
 
شاید این اولین باری نباشد که یک هواپیما به این شکل سقوط می‌کند اما به جرات می‌توان گفت این اولین باری است که یک هواپیمای فالکن 20 آنهم متعلق به سازمان هواپیمایی کشور سقوط کرد. هرچند بازهم به صراحت می‌توان گفت این اولین باری نیست که سازمان هواپیمایی کشوری چهارتا از بهترین نیروهایش را از دست داده است.
 
علیرضا بهیرایی از کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران به CHN، گفت: «به طور حتم این چهارنفر از بهترین نیروها و خلبانان و کارشناشان ارشد صنعت هوانوردی ایران بودند و شاید به ندرت صنعت حمل و نقل هوایی ایران دیگر همچنین کارشناسانی را به خود ببیند.»
 
او گفت: «این هواپیما محصول کشور فرانسه بوده و در حدود40 سال است که در ایران پرواز می‌کند و مالکیت آن از سال 1375 تا به امروز متعلق به سازمان هواپیمایی کشور بوده است.»
 
از سوی دیگر امیرجعفر‌پور از تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی ایران به CHN، گفت: «به احتمال زیاد خطای انسانی در این سقوط نقش داشته و تا زمانی که علت این سانحه مشخص نشود نمی‌توان نظر قابل اعتمادی داد.»
 
وی ادامه داد: «بهتر است پیش از قضاوت عجولانه منتظر علت باشیم تا به درستی بتوانیم این موضوع را بررسی کرده و در نهایت شرایطی را برای جلوگیری از تکرار مجدد فراهم سازیم.»
 
علت این سانحه در حال بررسی است
«حمید حبیبی»، معاون سازمان هواپیمایی کشور پیش از این اعلام کرد علت این سانحه در حال بررسی است. او گفته بود که هم‌اکنون تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شدند.
 
 بعد از روز گذشته (12 اسفندماه 92)، باز هم شاهد سقوط یک فروند فالکن 20 متعلق به سازمان هواپیمایی کشور بودیم که به دنیال چهار تا از بهترین کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران که دارای مسئولیت‌هایی در سازمان هواپیمایی کشور بودند کشته شدند.
 
مسئولان محلی و هواپیمایی کشور به رسانه‌ها اعلام کردند که این موضوع و علل این سقوط در دست بررسی است و هنوز علت قطعی از این سقوط عنوان نشده است.
 
این هواپیما که گفته می شود فالکن 20 بوده به قصد ارزیابی و تست فرودگاه کیش از تهران عازم این منطقه می‌‌شود که به دلایلی در آبهای خلیج‌فارس در شمال شرق جزیره کیش در فاصله چهار مایلی مسیر دریایی کیش به بندر چارک در آب‌های خلیج فارس سقوط کرده مسئولان اعلام کردند تاکنون جسد سه نفر از سرنشینان آن از آب گرفته شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کنترلر 0 0

    تنهاابزارچک دستگاههای ناوبری هوایی ویکی اززبده ترین تیمهای پروازی ودرمجموع ثروتی ملی وگران رابلحاظ مادی ومعنوی ازدست دادیم آیامیدانیدکه چکهای درنوبت دستگاههای ناوبری درکل سرزمین ایران بامشکل اساسی روبروشدنداطلاع‌رسانی خوبی نیزازسوی سازمان راجع به ابعادموضوع نشده است چرا؟؟؟؟؟

  • عدالتخواه 0 0

    تسلیت کافی نیست دلایل سقوط بررسی شوند. یک سانحه دارای ابعادمختلف وچندسببی است درعصرپرسشگری هستیم، ودنیای ارتباطات بازمیپرسیم، براستی دلایل سقوط چه بوده؟ چه کسی پاسخگوست؟ قائم مقام یاریس سازمان یاحتی وزیرمحترم!

  • سعید 0 0

    باید به نکات زیر توجه داشت: ۱ - بر اساس انکس ۱۳ بررسی سانحه باید توسط یک نهاد مستقل انجام شود و هدف آن نیز صرفاً باید یافتن علل سانحه و به منظور پیشگیری از رویدادهای مشابه باشد و نه یافتن مقصر و متهم ساختن آن. ۲ - باید تا پایان مراحل بررسی منتظر ماند و علل دقیق سانحه را در آن وقت متوجه شد. ۳ - این هواپیما دارای گواهینامه TC از فرانسه است، ولی ظاهراً پروژه نصب تجهیزات تست فرودگاهی باید توسط یک شرکت دیگر و در قالب STC صورت گرفته باشد. هواپیمایی دارای صلاحیت پروازی است که به صورت مستمر به آخرین اطلاعات و دستورالعمل های عملیاتی و تعمیراتی هواپیما که از سوی دارندگان TC و STC تأمین میشود دسترسی داشته باشد. ۳ - زمان وقع سانحه حدود یک ساعت پس از غروب آفتاب بوده است.(حدود ۱۸:۴۵) ۴ - معمولاً مانور های تست تجهیزات فرودگاهی در ارتفاع پایین صورت میگیرد. ۵ - با توجه به موارد ۳ و ۴ و ذکر این نکته که معمولاً در شرایط پرواز در ارتفاع پایین و مخصوصاً بر روی سطح دریا و در شرایط تاریک امکان عدم درک مناسب از موقعیت افق برای خلبان وجود دارد. ۶ - باید به سوانح مشابه نیز توجه داشت. در اواسط تابستان ۱۳۷۹ نیز یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت بحرینی گلف ایر پس از یک تلاش ناموفق برای فرود(در فرودگاه منامه) در آبهای خلیج فارس سقوط کرد. خلبان این هواپیما پس از فرود نا موفق اقدام به صعود در حال گردش کرد ولی همزمان با افت ارتفاع نیز مواجه شد(۱۵ درجه NOSE DONE). با اینکه اخطار EGPWS هواپیما به خوبی عمل کرده بود خلبان واکنش مناسب نشان نداده و نهایتاً با سطح آبها برخورد کرد. ۷ - همه مواردی که در فوق اشاره شد صرفاً یک حدس بوده و همانگونه که قبلاً هم ذکر شد نتایج دقیق پس از بررسی های دقیق و موشکافانه حاصل خواهد شد.

  • ابراهیم 0 0

    خدا رحمت کند استاد جلیلی و تیم همراه ایشان را جهت خشنودی ارواح پاکشان صلوات و اخلاصی بخوانید.

  • خلبان 0 0

    واقعا برای سازمان و مسئولین آن متاسفم

  • رضایی 0 0

    طی بررسی و همفکری با کارشناسان صنعت هوایی به احتمال زیاد مشکل این هواپیما فنی می باشد. مسولیت اصلی نظارت بر مباحثفنی به عهده معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری می باشد. این حوزه از سازمان دارای مشکلات جدی می باشد و بهتر است مدیران عالی رتبه چاره ای نمایند چون احتمال وقوع سوانح دیگر خارج از انتظار نمی باشد

  • علیرضا حضرتی کنترلر ترافیک هوایی 0 0

    هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق از دست دادن عزیزانی که بارها صدای گرمشون رو روی فرکانش برج شنیده بودیم غم بزرگی برای ما و بقیه همکاران هستش. از طرف خود و همکاران فقدان این عزیزان رو که در حین خدمت به خلق خدا بوده به خانواده های محترمشون تسلیت عرض میکنیم و برای روح بزرگشون از خدای متعال علو درجات رو مسئلت میکنیم.

  • امید 0 0

    بسم رب الشهدا و صدیقین همگی سلام علیرضا جان سلام ویژه امیدوارم روزی برسد که قدر سیستم هوانوردی در کشور عزیزمان بر همگان روشن شود. امیدوارم یک روزی مسئولین متوجه شوند که آنشب در برج کنترل فرودگاه کیش بر مهندسین م. ظ، ع. ب، ا. م س، س. غ و من چی گذشت؟ اصلا کسی متوجه نشد که دو نفر تا صبح در بیمارستان بودند و … کسی هم نفهمید چون از قدیم گفته اند " دو چیز صدا ندارد: مرگ فقیر و خاری غنی " برای از دست رفتگان حادثه طلب علو درجات و برای بازماندگان ایشان طلب صبر می نمایم و از طرف خودم به تمامی متخصصین صنعت هوانوردی بویژه دوستان سازمان هواپیمایی کشوری تسلیت عرض می نمایم. اجرکم عندالله

  • علیرضا حضرتی کنترلر ترافیک هوایی 0 0

    امید عزیز، دوستان و همکازن خوبم در برج مراقبت کیش از دست دادن عزیزانی که تا چند لحظه قبل از سانحه با کنترلرهای کیش در تماس بودند شوک روانی و عاطفی شدیدی هست که هیچ وقت از ذهن شما پاک نخواهد شد. حس شما رو کاملا می فهمم و از خدای متعال برای شما و خانواده های این عزیزان طلب صبر و شکیبایی دارم.

  • علیرضا منظری 0 0

    با عرض تسلیت به مناسبت از دست دادن همکاران خوب و متخصص و با تجربه. با توجه به عبرت گرفتن از هر سانحه ای بهتر به نظر می رسد تا برای آینده و پیشگیری از وجود چنین رویدادهایی فکر کنیم. با در نظر گرفتن مشکلات اداری و دولتی در یک سازمان دولتی و از بین بردن تعارض میان وظایف بررسی سانحه و بهره برداری از هواپیما بهتر است تا خریداری و بهره برداری از هواپیما در اختیار یک شرکت تجاری هواپیمایی بخش خصوصی قرار گیرد و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از دستگاه های مربوطه در داخل هواپیما به وظیفه خود عمل نمایند.

  • علیرضا حضرتی کنترلر ترافیک هوایی 0 0

    جناب آقای محبی عضو محترم کمیسیون عمران مجلس، دفتر محترم ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری با اهداء سلام همونطوری که بهتر از بنده میدونید هدف از بررسی یک سانحه صرفا شناخت ضعفها و کمبودها پیشگیری از سوانح و رخدادهای مشابه و عبرت آموزی هست(انکس ۱۳ ایکائو). بدلیل تعدد وظایف سازمان هواپیمایی کشوری ضعف سخت افزاری به لحاظ امکانات و ضعف نرم افزاری به جهت نیروهای انسانی، و احتمالا تاثیر فاکتورهای غیر مرتبط از قبیل نفوذ افراد حقیقی و حقوقی به نظر میرسه که بررسی سوانح در کشورما با مشکلات و موانع خاصی همراه بوده. از طرفی چندی قبل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نتایج بررسی سانحه رو به سازمانی کاملا غیر مرتبط با هواپیمایی محول کرده. در کشورهایی که از لجاظ صنعت هوانوردی بسیار پیشرفته هستند به منظور اینکه بررسی سوانح و حوادثبه هدف اصلی خودش برسه یک سازمانی مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری و مستقل از تشکیلات دولت و زیر نظر مجلس اون کشورها وجود داره تا از نفوذ افراد در روند بررسی و اعلام سوانح و رخدادهای هواپیمایی جلوگیری بشه. به این ترتیب با عبرت گیری از درسهای گرفته شده و بر طرف کردن ضعفها ایمنی هوایی ارتقاء پیدا میکنه. امیدوارم روزی بشه که چنین نهادی که صرفا کار حرفه ای انجام بده زیر نظر مجلس شورای اسلامی تشکیل بشه و رشته بررسی سوانح هوایی در مقاطع مختلف در دانشگاههای غیر نظامی کشور راه انداری بشه که این گام بزرگی در جهت ارتقای ایمنی هوایی و حفظ جان مردم خواهد بود

  • امید ملک 0 0

    با سلام و عرض تسلیت مجدد علیرضا جان سلام و با عرض سلام ویژه به حضور استاد گرانقدر حقوق هواپیمایی جناب آقای منظری پیشنهاد استاد منظری بسیار جالب و درخور توجه است که امیدوارم مسئولین ذیربط دقت کامل نسبت به این پیشنهاد داشته باشند. مثلاً میتوان از شرکت هواپیمایی … که چند وقت قبل مسائل فنی هواپیما را دنبال میکرده، بعنوان اپراتور این پرواز و نیز قسمت فنی مربوط و تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری باشد.