| کد خبر: 52387 |

استاد کاپیتان مرحوم داریوش تیمسار

اولین خلبان بازرگانی ایرانی

تین نیوز | مدتی بود مرحوم داریوش تیمسار به خصوص در پرواز ویژه هواپیمای بوئینگ 747 سری SP ایران ایر در مدتی پیش ، در ذهنم نقش می بست و همواره به یادش بودم . به خصوص روزی که کاپیتان اوقاتیان (معاونت عملیات پرواز اسبق ایران ایر) در جلسه ای فرمودند ، استاد تیمسار کسی بودند که من را برای کمک خلبانی روی هواپیمای DC-3 چک کردند.  جا داشت یادی کنم از این شخصیت برجسته هوانوردی ایران و عملیات پرواز هواپیمایی ملی ایران "هما" و شایسته بود ایشان را خدمت شما عزیزان معرفی کنم.

داریوش تیمسار متولد 1302 در تهران است. وی که از دوران نوجوانی علاقه ویژه ای به پرواز داشت پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان البرز ، برای فراگیری فنون خلبانی در باشگاه هواپیمایی که بعدها به نام باشگاه هواپیمایی کشوری معروف شد ثبت نام کرد و در سال 1323 از این باشگاه فارغ التحصیل شد.

وی اولین خلبان ایرانی می باشد که با گذراندن دوره خلبانی غیرنظامی موفق به دریافت گواهینامه خلبانی بازرگانی گردید و با نظر موافق مرحوم رضا افشار از سال 1325 در شرکت سهامی هواپیمایی ایران که توسط مرحوم افشار راه اندازی شده بود ، به عنوان اولین کمک خلبان ایرانی استخدام شد و مدتی بعد با هواپیمای داکوتا DC-3 شروع به پرواز نمود.

وی بعدها به عنوان کاپیتان با هواپیمای مذکور به پرواز خویش ادامه داده و همزمان معلم خلبان این نوع از هواپیماها شد.با شکل گیری شرکت هواپیمایی ملی ایران "هما" در سال 1340 ، وی نیز به این شرکت منتقل شد و خلبانان بسیاری را تربیت و به عملیات پرواز هواپیمایی ملی ایران تحویل داد. مرحوم تیمسار سال ها مدیرکل عملیات پرواز ایران ایر بود و همچنین خلبانی است که آخرین پرواز مسافری ما بین تهران به نیویورک را به هواپیمای بوئینگ747 سری SP در تاریخ 13 آبان 1358 به انجام رساند و به دلیل تصرف سفارت ایالت متحده در تهران ، با هماهنگی ایستگاه "هما" در فرودگاه جان اف کندی نیویورک ، هواپیما در شهر مونترال کانادا به زمین نشست و پس از آن این خط هوایی برای همیشه بسته شد.

کاپیتان تیمسار به عنوان یکی از بهترین خلبانان تاریخ کمپانی هواپیماسازی بویینگ ، از این کمپانی دارای نشان افتخار است.مرحوم داریوش تیمسار بر اثر عارضه قلبی در سال 1377 بدرود حیات گفت و آسمانی شد.

روحش شاد و یادش گرامی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هموطنی از تبریز 0 0

    آقا حداقل یه‌کم مطالعه بفرمائید. تصویر متعلق به خلبان " امیرحسین ربیعی " آخرین فرمانده نیروی هوایی پهلوی می‌باشد.

  • آرمان بیات 0 0

    سلام تصویر متعلق به مرحوم ربیعی آخرین فرمانده نیروی هوایی پیش از پیروزی انقلاب است. لطفا اصلاح بفرمایید. آرمان بیات

    • vafamanesh۱۳۴۸ @ yahoo. com 0 0

      دوست عزیزحداقل یه کم مطالعه بفر مایید …درجه ایشان نشون میده که یک خلبان هماست ولی تیمسار ربیعی خلبان هواپیمای جنگی بودن ودرجشون سپهبد بود