| کد خبر: 49120 |

◄پهنه های بار و لجستیک شهر فرودگاهی امام

تین نیوز | پهنه های بار و لجستیک شهر فرودگاهی امام به استناده ماده 166 قانون برنامه با برخورداری از شبکه حمل و نقل چند وجهی مناسب و با توجه به شرایط خاص کشور برنامه ریزی و طراحی شده اند.

به گزارش تین نیوز، زیرساخت گسترده و کارآمد یکی از شرایط اساسی رقابت پذیری است، و نقش اساسی در عملکرد موثر یک نظام اقتصادی دارند، زیرا عامل مهمی در تعیین مکان فعالیت اقتصادی و انواع فعالیت ها یا بخش های اقتصادی قابل توسعه در یک نظام اقتصادی خاص هستند.

سهولت ارتباط صادرکنندگان با شبکه لجستیک به عوامل داخلی نظیر زیرساخت ها، ساست های تجاری و بازار لجستیک مرتبط با تجارت وابسته است. تسهیل تجارت و حمل و نقل اهمیتی اساسی برای رقابت در بازار جهانی دارد. تجار باید بتوانند کالاها و خدمات خود را به طور مطمئن و به موقع و با هزینه معامله اندک در سطح بین المللی عرضه کنند.

تجارت بین الملل به وسیله شبکه ای از کارگزاران لجستیکی انجام می گیرد که به طور فزاینده خصلتی جهانی یافته و کارکردهای متعددی را در زنجیره های تامین بین المللی بر عهده دارند.

پهنه های بار و لجستیک شهر فرودگاهی امام
هر یک از روش های حمل و نقل متناسب با نوع کالا، حجم، قیمت، سرعت مورد نیاز و فاصله حمل، مزایای خاص خود را دارند. حمل و نقل هوایی با وجود افزایش هزینه های حمل و نقل از سرعت بسیار زیادی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل برخوردار است و برای حمل و نقل کالاهای سبک، کم حجم و گزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای حمل و نقل جاده ای می توان به انعطاف پذیر و قابلیت جابجایی بار به صورت درب به درب اشاره کرد. حمل و نقل ریلی علاوه امنیت و هزینه پایین، از قابلیت جابجایی بار در حجم بسیار زیاد در فواصل طولانی برخوردار است.

پهنه های بار و لجستیک شهر فرودگاهی امام به استناده ماده 166 قانون برنامه با برخورداری از شبکه حمل و نقل چند وجهی مناسب و با توجه به شرایط خاص کشور برنامه ریزی و طراحی شده اند. این پهنه ها غالبا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی واقع شده و از مزایای این مناطق به منظور ارتقای سطح سرویس قابل ارائه به متقاضیان بهره مند هستند.

دهکده بار
دهکده بار شهر فرودگاهی امام خمینی در زمینی به مساحت 80 هکتار و در منطقه آزاد واقع شده است. عمده کاربری های در نظر گرفته شده در این منطقه عبارتند از: انبار کالاهای مرسوم، مرکز بار اکسپرس (کالاهای فاسد شدنی و حساس به زمان)، انبار کالاهای گران قیمت، انبار کالاهای ترانزیتی، انبار حیوانات زنده، انبار کالاهای خطرناک، سردخانه و قرنطینه، مرکز پست هوایی، مرکز ارسال کنندگان بار، آژانس های بار، مرکز بسته بندی، شعب بانک، دفاتر بیمه و پست، دفاتر خطوط هوایی، گمرک و مراکز خدماتی- پشتیبانی.

ترمینال بار
ترمینال بار واقع در محدوده شهر فرودگاهی با مساحت 132 هکتار و در منطقه آزاد واقع شده است. همجواری با منطقه هوانوردی و پهنه پردازش صادرات از جمله مزایای این پهنه است.

لجستیک
فعالیت های لجستیکی از جمله متداول ترین کاربری های زمین است که در نزدیکی فرودگاه ها یافت می شود. در نظر گرفتن مکان های متعدد جهت فعالیت های لجستیکی در طول جاده شرقی- غربی، و جنوبی این مناطق را به مراکز عمده صنعتی در شرق و غرب وصل کرده و شبکه بزرگی از این قبیل فعالیت ها را ایجاد می کند.

نحوه اتصال این محدوده ها به ترمینال های بار آینده فرودگاه نیز پیش بینی شده است. این محدوده ها با مساحت کل 619 هکتار عموما در منطقه ویژه اقتصادی و بخشی هم در منطقه نرمال واقع شده اند. انبارهای بسته، روباز و مسقف، کارگاه های مونتاژ و بسته بندی و صادرات مجدد، خدمات مستقل تخصصی، واحدهای اداری و اقامتی، ترمینال های حمل و نقل و توزیع، مزاکر خدماتی- پشتیبانی از جمله کاربری های در نظر گرفته شده در این مناطق هستند.

محوطه بارگیری و تخلیه ریلی
در این سایت، علاوه بر حرکت بدون مانع قطارهای عبوری، واگن های ورودی می توانند بر اساس معیارهای گوناگون تفکیک و با تجمیعی جدید تشکیل قطارهای خروجی را بدهند. علاوه بر این، خطوطی نیز برای تعمیر، سرویس و انبار کردن واگن ها وجود دارد.

این کاربری با وسعت 181 هکتار در منطقه نرمال، در جنب و جنوب منطقه آزاد و با دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد تا قادر به برآورده ساختن نیازهای آن ها باشد. زمین این کاربری با توجه به محل ورود خط آهن به سایت شهر فرودگاهی انتخاب شده تا با حداکثر بازدهی عملکرد خود را داشته باشد.

پردازش صادرات
منطقه پردازش صادرات به طور مستقیم با عملیات فرودگاهی در ارتباط است. این منطقه فضای کافی را جهت انجام امور حمل و نقل هوایی، به علاوه بارهای خاص و فعالیت شرکت های حمل و نقل فراهم می کند. این پهنه با وسعت 167 هکتار در منطقه آزاد واقع شده است.

لازم به اشاره است که در معیارهای جهانی، گسترش فعالیت های فرودگاهی از الزامات است به ویژه اگر هدف تبدیل فرودگاه به یکی از مراکز اصلی حمل و نقل بار باشد. بدین منظور مساحت واقعی مورد نیاز پرداز بار و کالا بستگی به موفقیت و جایگاه سایر فعالیت های فرودگاه دارد.

کرایه اتومبیل
اجازه خودرو بدون راننده امروزه در دنیا به یک صنعت تبدیل شده است و از آن به عنوان صنعت اجاره خودرو نام برده می شود. این صنعت به علت استقبال گسترده خصوصا در امریکا و اروپا در طول یک قرن موجب تشکیل شرکت های بزرگ شده که برخی از آن ها دارای 24 هزار تا 50 هزار خودرو بوده و سرویس های متنوعی به مشتریان خود ارائه می دهند.

پهنه کرایه اتومبیل در شهر فرودگاهی امام با مساحت 27 هکتار در منطقه نرمال واقع شده است. همجواری با منطقه هوانوردی و آزاد و نیز اتوبان قم – خلیج فارس از جمله مزایای این پهنه به شمار می روند.

تجهیزات حمل و نقل جاده ای (پارکینگ کامیون)
با توجه به برنامه ریزی پهنه هایی نظیر پردازش صادرات، محوطه ریلی ،ترمینال های بار و ... با افزایش روند جابجایی بار و ترانزیت کالا در شهر فرودگاهی امام خمینی و همچنین فواصل زمانی مورد نیاز برای انجام امور گمرکی و ترانزیتی، تجمع ماشین های سنگین در محدوده شهر مشکل ساز خواهد بود. لذا پهنه پارکینگ کامیون ها با وسعت 62 هکتار در منطقه نرمال و در جوار مناطق مورد اشاره جهت سامان دهی و توقف ماشین های سنگین در نظر گرفته شده است.

یادآور می شود، شهر فرودگاهی امام در محدوده ای به وسعت 13 هزار و 700 هکتار در بخش جنوب شرقی تهران و در کیلومتر 35 اتوبان تهران- قم واقع شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    در نزدیکی فرودگاه امام و شهر فرودگهی امام خمینی اسلام شهر و ایستگاه راه آهن آپرین وجود دارد که به عنوان بندرخشک به مساحت ۳۰۰ هکتار ایجاد شده و انبارها و خطوط ریلی فعال دارد و به نظرم ایجاد دهکده بار و انبار و ترمینال باری مجزا در شهر فرودگاهی امام خمینی با فاصله اندک از این ایستگاه معظم نیاز به بررسی مجدد دارد همکاری بین این دو مجموعه و تقسیم کار مناسب باعثهم افزایی بین این دو مجموعه می باشد و از سرمایه گذاریهای های انجام شده استفاده بیشتری خواهد شد.

  • حسین کریمی 0 0

    فرودگاه امام خمینی رباط کریم صد سال دیگر هم پیشرفت نمیکند با آمدن دولت یازدهم رسما پیشرفت فرودگاه و مترو متوقف شده شهر جدید پرند هم که بحال خود واگذار شده

  • حسین کریمی 0 0

    اصلا به این فرودگاه رباط کریم توجه نمیشود

  • مهندس فرودگاه 0 0

    فرودگاه امام مشکل سیاسی دارد سال ۸۳ که سپاه به فرودگاه امام حمله ور از آن روز به بعد فرودگاه و شهرستان رباط کریم روز خوش ندیدند

  • alex 0 0

    به شرکت شهر فرودگاهی ملی ساختمان خوش امدید

  • اقدمی 0 0

    متاسفانه انتصابات نابجا و غیر معقول رخ داده در این شرکت باز ناامیدی را دو چندان کرد و علیرغم راکد بودن کلیه پروژه ها هیحکس حتی نمایندگان پیگیری ننمموده اند و شهر فرودگاهی به کما رفته و انتظار دارند یک سرمایه گذار با غیرت پیدا بشه و حداقل بخشی از شهر فرودگاهی را رونق بده هجی مجی لاترجی …