| کد خبر: 43413 |

◄ بی‌ثباتی مدیریتی و تضعیف سازمان هواپیمایی کشوری؛ ۱۵ رئیس در ۳۵ سال

تین نیوز | انتشار یادداشتی در تین نیوز با عنوان " ارزیابی عملکرد مدیران صنعت هوانوردی در دولت تدبیر و امید " که نویسنده آن عملکرد یک سال و نیم گذشته دولت در بخش هوانوردی کشور را مورد نقد قرار داده بود، دست مایه بحث و گفت و گو در گروهی متشکل از متخصصان بخش هوانوردی کشور با عنوان " مدیریت هوایی" شد که در یکی از شبکه های اجتماعی موبایلی فعال است.

نظر برخی از اعضای گروه در مورد وضعیت مدیریت صنعت هوانوردی کشور در ادامه آمده است:

1- عملکرد مدیران هوایی نه تنها در دولت تدبیر و امید بلکه در کل دوره هوانوردی ایران باید بررسی شود. نکته قابل توجهی که نیاز به تفکر برای مدیران ارشد دولت دارد این است که در صنعت هوانوردی ثبات مدیریتی وجود ندارد.  از سال ۱۳۲۵ که سازمان هواپیمایی تشکیل شد و اولین رییس آن احمد شفیق و دومی آن عیسی اشتوداخ بود و تا سال ۵۷ تنها ۵ رییس، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را تجربه کردند، اما از سال 1357 تا ۱۳۹۳ سازمان هواپیمایی کشوری ۱۵ رییس داشته است که متاسفانه اغلب آنها هم سیاسی بوده اند تا هوایی. شما تصور کنید نزدیک دو سال طول کشید تا رئیس اخیر سازمان هواپیمایی متوجه ساختار و عملکرد سازمان شود. حالا داشتن یا نداشتن برنامه برای مدیریت سازمان خود جای بحث دارد. از سوی دیگر ضعف در مدیریت صنعت هوانوردی مربوط به سازمان و حاکمیت نبوده و به طرز وحشتناکی به شرکت های فعال در حوزه هوانوردی و به خصوص حمل و نقل هوایی یا ایرلاین ها تسری پیدا کرده است. شرکت کیش ایر در دو سه سال اخیر سه یا چهار مدیر عامل به خود دیده، ایر تور، آسمان و زاگرس هم همین طور. در بحث مدیریت ایرلاین ها باید شرایط را به صورت مساوی بررسی کرد، به عنوان نمونه مقایسه بین شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان موید موضوع است، ماهان با حمایت دولت سازندگی و اصلاحات را داشته و توانسته ناوگانش را با دیدگاه کاملا خصوصی توسعه بدهد،آن هم در زمان بعد از جنگ، اما آسمان در زمان جنگ فعال بوده، در زمان تحریم ناوگان خود را توسعه داده و نقش مهمی در توسعه حمل ونقل هوایی داشته و سالها رکورد دار بالاترین سایکل پروازی بوده است که با تغییر مدیرعامل خود به وضعیت اسفباری رسیده است، در واقع تغییر مدیران هم سیاسی انجام می شود و متاسفانه تمایلی به استفاده از تجربه مدیران در بخش حاکمیت وجود ندارد.

2-  ثبات مدیریت در بخش حاکمیت دارای اهمیت است که متاسفانه رعابت نشده و حدود 20 تغییر در سطح ریاست سازمان هواپیمایی داشته ایم و چون افراد نا آشنا با وظایف و مسئولیت ها بوده اند، تا یاد گرفته اند وقت رفتن بود. در برخی مواقع هم این مدیران نا آشنا از مدیران میانی بی تجربه استفاده کرده اند که مشکل بیشتر می شد. لازم است این روند اصلاح گردد در سایر کشورها مدیر اصلی به طور متوسط بیش از 6 سال در سمت خود باقی می ماند و عموما مدیران از میان افراد با سن خدمتی بالا و با تجربه در امور تخصصی و مدیریتی انتخاب می شوند. 
بدیهی است در چنین وضعی نهادهای متصدی تابع سیاست ها نبوده و از زیر بار وظایف فرار گرده و به حقوق مصرف کننده لطمه وارد می شود. نکته مهم تعیین شورای مشورتی ار خبرگان است که بدون گرایش به باند خاصی انتخاب گردند. 
نیازی نیست جایگاه سازمان تغییر کند چون سیاسی تر می شود این سازمان تخصصی است و باید هماهنگ با سایر زیربخش های حمل و نقل عمل کند شاید بهترین روش قرار گرفتن فرد متخصص و آگاه به عنوان دستیار وزیر و اجرای هماهنگ امور هوانواردی باشد. سازمان فضایی را به ریاست جمهوری بردند و تجربه خوبی نبود و الان دوباره بر می گردانند.
متاسفانه شرکت های هواپیمایی نیز که به نوعی به دولت وصل هستند به همین سرنوشت دچارند مانند آسمان و کیش ایر و حمل و نقل نفت و کاسپین. البته ناگفته نماند آسمان نیز از رانت ها و کمک دولت و اعتبارات دولتی استفاده می کرد. در هر حال عدم تعریف راهبرد صحیح برای آنها و تغییرات پی در پی موجبات رکود را ایجاد کرده و ثبات مدیریت چندین ساله در ماهان موجب رشد بوده است.

3- حمل و نقل هوایی یکی از زیر مجموعه های صنعت هوانوردی است و تنها نقطه مشترک با شرح وظایف وزارت راه و شهرسازی. در بخش طراحی و تولید سیاست ها با وزارت صنایع گره خورده است. لذا به نظر می رسد برای حفظ حاکمیت و حفظ جامع الشرایط بودن سازمان، ارتقای آن تا سطح معاونت دولت شاید کمک شایانی باشد.

4- یکی از ارکان صنعت هوانوردی حمل و نقل هوایی است که نقطه تماس صنعت با جامعه و یا استفاده کننده نهایی به شمار می رود و باید بازخورد آن به عنوان برنامه حمل و نقل در دولت هماهنگ گردد. وقتی به ساختار سایر کشورها نگاه کنیم تقریبا اکثریت در وزارتخانه ای است و تعداد اندکی به شکل دیگر است.

5- اما در کشورهای مدعی طراحی و تولید، سازمان هواپیمایی کاملا مستقل می باشد و البته در بعضی کشورها هم سازمان هواپیمایی توسط سیستم نظامی مدیریت می شود.

6- در ایران سازمان فضایی را تجربه کردیم، نتیجه مثبت نبود و در حال برگشت است. اشکال ما عملکردها است اگر فرد آگاه و با تجربه و قابل قبول به لحاظ تجربی و مدیریتی بگذارند مشکلات را حل می کند چون آگاهانه می تواند هماهنگی را ایجاد و راهبرد واحد و سیاست های اجرایی مناسب را اعمال کند.

7- استفاده از افراد آگاه و مطلع در صنعت ضروری است ولی ساختار سازمانی وزارت راه پاسخگوی همه نیازهای صنعت هوانوردی نیست.

8- فقط  در سه کشور سازمان هواپیمایی کشوری در بخش نظامی است. در کشورهایی هم که صنعت ساخت و تولید دارند به جهت صرف اعتبار دولتی آن را در اختیار بالاترین مقام می گذارند تا به مقامات دیگر پاسخگو نباشد. در این کشورها هم مانند آمریکا سازمان هواپیمایی کشوری در مجموعه وزارتخانه حمل و نقل قرار دارد.

9- در معاونت علمی ریاست جمهوری ستاد هوافضا و هوانوردی تشکیل شده و دقیقا در حال ایجاد بوروکراسی و موازی کاری در مواردی هستند که در سازمان هواپیمایی کشوری خلا وجود دارد.

10- قرار نیست ساختار وزارت راه پاسخگو باشد. سازمان تخصصی مستقل عمل می کند و فقط در برنامه ریزی حمل و نقل تابع هماهنگی آنجاست. به همین دلیل فرد آگاه می تواند اقتدار سارمان را حفظ کند و عدم شناخت موجب تضعیف سازمان می شود. این مشکل عدم فهم و قابل قبول بودن مسئولان سازمان است در حالی که اداره بخش هوانوردی با سازمان است و آنها از ضعف سازمان سوء استفاده کرده و با رابطه خود را جا زده اند. به همین دلیل پیشرفت ندارند و موضوع ساخت به ویژه آنتونف 140 را به کشور قالب کردند و اکنون کنار کشیده اند و سازمان را متهم می‌دانند.

11- در حال حاضر تمایل صنعت هوانوردی غیر نظامی به سمت نظامی شدن می باشد و این یعنی همکاران در حوزه هوانوردی غیر نظامی در خوابی عمیق فرو رفته اند.

12- مشکل آن است که اشتباه می کنند. در سایر کشورها فرد با تجربه در بهره برداری و هوانوردی را منصوب سازمان می کنند ما استاد دانشگاه،  محقق ساخت هواپیما و یا خلبان نظامی را می گذاریم.  وقتی زر و زور حاکم شود به بیراهه می رویم مشاوران وزیر محافظه کار و نابلد هستند و متاسفانه وزیر نیز به سایر بخش ها رسیده است. ضمن آنکه عمدتا افراد به دنبال پست و مقام سکوت کرده اند. اطلاع رسانی در این بخش ضعیف است باید همتی والا داشت. برای اینکه همه می خواهند همایش و میزگرد دولتی بگذارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادرس 0 0

    باسلام. حالا ببینید این رییس نا وارد چه بروز سازمان آورده که همه را ار مسئولیت در سازمان فراری داده و یک سری آدم خود فروخته و فقط برای حفظ میز پوست تمام اختیارات سازمان را به شرکت واگذار کرده و نظارت سازمان را آرزوی شرکت حذف کردند و دنبال دادن آموزش تدریس و در جهت مبلغ پول مثل گداها ی سح شهر شده اند و در جهت وام ۵۰ میلیونی مدیر دفتر رئیس سازمان امثال امسال هم از شرکت ماهان با بهره ۴ درصد به قیمت دادن سانحه وارو بردن کشور. یکی بداد این سازمان برسه که فردا دیر.

  • حقگو 0 0

    نتنها پیشرفت نبوده بلکه در سایه این نصب و انتصابات بدون برنامه و ناشی از روابط نه ضوابط و تخصص از هر حرفه و و تخصصی رییس سازمان هواپیمایی کشوری شدند الا مدیر متخصص و متعهد و دلسوخته ای که با برنامه آمده و کاری برای صنعت بکند. اگر خلبان بودند گواهینامه PPL و CPL را به ATPL و تایپ تبدیل نموده و اگر هم نبودند با دریافت چند AOC بی نام و یا اخذ مجوزهای غیر قابل صدور بمثابه هواپیمای خوش نام انتونف یا پرنده آبی خدمات شایانی به خود یا دوستان خود نموده و پس از سانحه ای تعویض یا در اثر تغییر دولت خد حافظی نموده و حتی جرات حضور در جلسه تودیع خود را نداشتند. کدامشان اصلا خلائ وجودی کد ملی را فهمیده و نیاز به آنرا در دستور کار سازمان قرار دادند. بدنبال انها که ناخودآگاهانه اسباب بروز زانحه بودند جز للن و نفرین ابدی وجود ندارد

  • محمود 0 0

    ریاست برای بعضی از اینمهمانان ناخوانده یعنی سکوی پرتاب به اینده ای درخشان با صدور چند گواهینامه یا مجوز. مسئولیت کلمه ای است که با واژه سوال قرابت دارد لیکن کدام سوال و کدام مسئولیت و کدام پاسخگویی و کدام تخصص و کدام تعهد. از برخی روسا بی مصرفتر تیم همراه آنهاست که فقط برای سودجویی آمده اند و جز گناهان روسا بحساب خواهند آمد. فقط وام و بلیط و امتیاز پس کار و پاسخگویی کی؟