| کد خبر: 40475 |

فرودگاه بین المللی قم، حاشیه هایی پررنگ تر از متن

تین نیوز | ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال 1390 با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حالی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت سه سال هنوز حاشیه های آن پررنگ تر از متن و اهمیت ساخت آن است.
 
کلنگ ساخت این فرودگاه با هدف افزایش جذب توریسم و رونق شهر مقدس قم توسط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به زمین زده شده و سرمایه گذاران هیچگاه فکر نمی کردند که چنین طرح بزرگی با اما و اگر روبرو شده و حاشیه های آن بر اصل احداث فرودگاه سایه بیفکند.
 
نگاهی به تاریخچه
عملیات عمرانی این فرودگاه در بهمن ماه 90 آغاز شد، این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
 
به گفته مدیر طرح فرودگاه بین المللی قم ، این فرودگاه دارای دو باند اصلی به طول 4 هزار و 680 متر و عرض 60 متر و یک باند آموزشی به طول 2 هزار متر و با تاکسی وی های متقاطع، 3 ترمینال بزرگ داخلی، بین المللی، زیارتی و باری خواهد بود.
 
'نصیر نصیری جهرودی' هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی و آتش نشانی را از جمله طرح های اصلی ساخت فرودگاه اعلام کرد .
 
وی شهر فرودگاهی را از بخش های اقماری این فرودگاه اعلام کرد و ادامه داد: این بخش که مکانی توریستی و تفریحی برای مسافران و توریست های شهر قم است شامل هتل، بازار خرید، هایپرمارکت، رستوران ملل، شهربازی، شهر غذا، کاریز، هتل های نمکی و دهکده ورزشی است.
 
نصیری جهرودی ، هدف اصلی احداث این فرودگاه را رونق و توسعه اقتصادی و گردشگری و سرمایه گذاری سود آور بخش خصوصی اعلام و با بیان این که بخش های مختلف این فرودگاه و شهر اطراف آن دارای پیشرفت های مختلفی هستند میانگین پیشرفت کار را 50 درصد اعلام کرد.
 
وی بخش سالن های ورزشی، زورخانه، رستوران چوبی، کترینگ و همچنین سالن تزانزیت را از جمله بخش های کامل شده فرودگاه ذکر کرد و ادامه داد: در صورتیکه کارها بخوبی پیش رفته و هزینه ها تامین شود در شش ماهه نخست سال 94 این فرودگاه وارد فاز عملیاتی شده و فرود و پرواز هواپیما در آن انجام می شود.
 
وی با بیان این که هزینه تکمیل این فرودگاه در سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به کندی کار احتمالا این هزینه افزایش خواهد یافت ادامه داد: سرمایه گذار این طرح از هیچ بانک دولتی و خصوصی وام نگرفته است و اجرای طرح های این فرودگاه با هزینه شخصی سرمایه گذار و فروش اوراق سهام تامین مالی شده است.
 
وی با بیان این که میزان فروش سهام مشخص نبوده و نیاز به محاسبات مالی دقیق دارد افزود: مردم از این سهم های مشارکت مدنی استقبال کردند.
 
اما و اگرها در مورد فرودگاه قم
این در حالیست اما، اگرها نیز درخصوص این فرودگاه، سوالاتی است که در اذهان بسیاری باقی مانده و منتظر پاسخ آن از سوی مسوولان هستند، اول اینکه آیا این فرودگاه با توجه به نزدیکی قم به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران توجیه اقتصادی دارد ، دوم شایعه در خصوص تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه و سوم امکان سوء استفاده از سهام ارائه شده از سوی مدیران فرودگاه وجود دارد.
 
 در راستای وظیفه ذاتی خویش به سراغ مسوولان امر رفته تا چند و چون مسائل مربوط به فرودگاه بین المللی قم را کنکاش کند و پاسخی برای این سووالات بیابد.

فرودگاه و شهرفرودگاهی باعث ماندگاری زائران درقم می شود
مدیر طرح فرودگاه بین المللی قم در پاسخ به این سووال که فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد گفت: در ابتدا سرمایه گذار این طرح با ایجاد فرودگاه در قم مخالف بود اما پس از آغاز کار و پیش رفتن کار و با توجه به موقعیت شهر قم از نظر توریسم مذهبی و پزشکی و همچنین قرار گرفتن این شهر در کریدور هوایی بسیاری از پروازهای داخلی و بین المللی این فرودگاه توجیه اقتصادی پیدا کرد.
 
نصیر نصیری جهرودی همچنین در خصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه نیز گفت:مجوز منطقه نمونه گردشگری طرلاب وجود دارد اما شهر فرودگاهی مجوز ندارد و صدور مجوز آن در پیچ و خم های اداری گیر کرده و مسوولین محلی و ملی باید برای صدور آن مساعدت کرده و آن را سرعت بدهند.
 
وی افزود: سه هزار هکتار زمین از سوی منابع طبیعی به ساخت این طرح اختصاص یافت و تاکنون تجاوزی از حریم تعیین شده صورت نگرفته است.
 
وی با بیان این که کاربری این مساحت اختصاص یافته از ابتدا برای این طرح مشخص شده بود افزود: تغییر کاربری زمین های طرح معنا ندارد و این زمین ها از ابتدا برای این کار تعریف شد.
 
نصیری جهرودی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سخنان نماینده قم در مجلس که گفته بود که شهر فرودگاهی قابل قبول نیست و مجوز قانونی ندارد ، این طور استدلال کرد: این اظهارات جای تعجب دارد در حالی که اهمیت صنعت توریسم در اقتصاد دنیای امروز غیر قابل انکاراست و همگان می دانند که احداث شهر فرودگاهی باعث حضور و ماندگاری مسافران و زائرانی می شود که وارد شهر قم می شوند.
 
وی با بیان این که اگر همکاری و مساعدت مسوولان دولتی باشد طرح فرودگاه بین المللی قم با سرعت بیشتری به پیش می رود، این فرودگاه در اخذ مجوزهای دولتی در پیچ و خم های اداری گرفتار شده و برخی موافقت ها به رغم اینکه هزینه مادی برای ارگان ها و نهادهای دولتی به همراه ندارد بسیار کند به پیش می رود.
 
مدیر طرح فرودگاه بین المللی قم گفت: این فرودگاه تاکنون حدود 50 درصد رشد فیزیکی و عمرانی داشته است اما برخی حواشی و مشکلات پیرامون آن موجب کندی روند کار و دلسردی مجریان و حامیان آن را فراهم می کند.
 
وی گفت: مسوولان دولتی بخش خصوصی را کاملا مجزا از خود دانسته و بر این باورند که مشکلات بخش خصوصی باید توسط خودش حل شود
 
نصیری جهرودی گفت: با وجود اینکه برای فرودگاه قم 36 متر بر ثانیه آب از سرشاخه های دز تخصیص داده شده است، این فرودگاه هم اکنون با مشکل جدی آب مواجه است و با اینکه لوله های انتقال آب خریداری و حفاری مسیر هفت کیلومتری توسط عوامل فنی فرودگاه احداث شده است هنوز برای انتقال آب به این طرح عظیم مشکل جدی داریم و حتی برای عملیات ساختمانی و ملات سازی با مشکل بی آبی مواجه هستیم.
 
نصیری ، فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی و آتش نشانی را از جمله طرح های اصلی ساخت فرودگاه اعلام کرد.
 
نصیری ادامه داد: امروز صنعت توریسم و تاثیر آن بر اقتصاد امری پذیرفته شده و غیرقابل انکار است و جذب و اقامت توریسم مذهبی و پزشکی در شهر قم که دارای ظرفیت زیادی است از عوامل رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان قم است.
 
وی گفت: کارشناسان و مشاوران و مجریان فنی این فرودگاه از نیروهای داخلی بوده و این فرودگاه اشتغالزایی خوبی داشته است اگر چه وجود برخی موانع باعث شده است که تعداد نیروهای این طرح از 800 نفر به 250 نفر برسد.
 
نصیری با بیان اینکه خود فرودگاه به دلیل هزینه های بالای نگهداری توجیه اقتصادی ندارد افزود: راه اندازی شهر فرودگاهی علاوه بر تقویت توریسم و اقتصاد استان موجب سودآور بودن سرمایه گذاری در این طرح برای سرمایه گذار است.
 
وی گفت: وضعیت سهام این مجموعه نیز مشخص بوده و شرکت تلاش می کند با سرمایه گذاری کلی و جزیی ارزش سرمایه سرمایه گذاران را چند برابر نماید و در صورت عدم افزایش در هر شرایطی، باز خرید کل سرمایه با سود 27 درصد سالیانه تضمین شده است.
 
نظرات سرمایه گذار اصلی طرح فرودگاه قم
مدیر عامل شرکت ارم کیش و سرمایه گذار اصلی طرح فرودگاه قم نیز درپاسخ به این سووال که فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد گفت: بله این طرح توجیه اقتصادی دارد چرا که هر استانی بویژه قم یک فرودگاه لازم دارد و اگر خود فرودگاه فاقد توجیه اقتصادی باشد می توان با فعال سازی شهرک فرودگاهی کاستی ها و ضرردهی فرودگاه را جبران کرد.
 
'محمد علی شفیعی کوهپائی' گفت: وجود سلفچگان به عنوان مرکز ترانزیت بین المللی و هاب هوایی در قم باعث شده است که فرودگاه قم توجیه پذیر شود، ضمن اینکه پرواز به بسیاری از مقاصد مخصوصا مکه و مدینه از این شهر نیم ساعت زمان کمتری لازم دارد و این باعث ارزان تر شدن بلیط هواپیما و استقبال هموطنان می شود.
 
وی همچنین درخصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه گفت: منطقه گردشگری طرلاب مجوز و زمین اختصاص یافته داشته و اصلا فرودگاه بخشی از منطقه توریستی و گردشگری طرلاب است و همه بخش های فرودگاه و منطقه شهر فرودگاهی دارای مجوز است.
 
وی گفت: زمین هایی که توسط دولت داده شده بر خلاف قول آنان فاقد آب، برق وگاز است و امروز ما مشکل جدی کمبود آب را داریم ضمن اینکه دولت ، ما را با برخی معارضین در منطقه که قبلا زمین به آنان واگذار شده تنها گذاشته و ما مجبور به کشمکش با آنان هستیم.
 
شفیعی با گلایه شدید از اظهارات امیرآبادی نماینده قم گفت: نمی دانم وی چه عداوتی با طرح فرودگاه دارد در حالیکه طرح های دولتی که امکان خودنمایی و عوامفریبی این افراد است مورد حمایت آنان است اما طرح هایی که زمینه ساز تحقق اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است از نظر این افراد دور می ماند.
 
وی گفت: این فرد با رسانه هایی که در اختیار دارد بر ضد فرودگاه تبلیغ کرده و رسانه های باج بگیری مثل نشریه 'گویه' قم نیز با این طرح عظیم درافتاده اند.
 
شفیعی در رابطه با سهام ارایه شده و اینکه احتمال سوء استفاده از آن وجود دارد ابراز عقیده کرد: قدرالسهم واگذار شده مثل تعاونی است که بنا به قول مسوولان وقت استانداری برای این شرکت امکانپذیر شده است و امتیاز بسیار خوبی است که اگر اتفاقی بیفتد سودی بالاتر از سودبانکی نصیب سرمایه گذاران و خریداران سهم خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه بورس کشور امروز ورشکست شده و به دنبال بالا کشیدن خود است افزود: ما بارها تقاضای ورود به بورس برای هتل های ارم کیش داده ایم اما آنان به دنبال اهداف خاص خود هستند.
 
شفیعی گفت: ما از همه کسانی که دلسوز استان قم بوده و حتی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)دعوت به شراکت کردیم، اما آنان با بیان اینکه طرح فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد خودداری کرده و در طرح های دیگر در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کردند.
 
معاون استاندارقم ، فرودگاه بین المللی قم توجیه اقتصادی دارد
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم که مسوول پرونده طرح فرودگاه قم در استانداری است درپاسخ به اینکه فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد گفت: فرودگاه برای شهر قم که نیازمند توسعه بوده و بعنوان شهری علمی، مذهبی مطرح است امری حیاتی و ضروری است.
 
حجت الاسلام والمسلمین 'علی بنایی' با تاکید بر اینکه فرودگاه قم از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارای توجیه است افزود: شهر قم به دلایل مختلف از توسعه مدنظر انقلاب عقب مانده است و امروز یکی از اصل های توسعه قم و پیوست اقتصادی این شهر فرودگاه است که زمینه ساز تردد توریستهای کشورهای مختلف از جمله شیعیان ساکن در کشورهای خلیج فارس است.
 
وی گفت: این فرودگاه قبل از اینکه مصرف داخلی داشته باشد، مصرف بین المللی دارد و امروز شاهدیم که همه شهرهای مذهبی حتی شهرهایی که چندان توسعه یافته نیست برای جذب گردشگر مذهبی تلاش می کنند.
 
وی با اشاره به طرح مونوریل گفت: فرودگاه قم توجیه بیشتری از مونوریل دارد در حالی که دولت برای مونوریل مبالغ زیادی هزینه کرده اما برای فرودگاه تاکنون مبلغی از سوی دولت پرداخت نشده است.
 
بنایی همچنین درخصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه نیز گفت: شورای سیاستگذاری فرودگاه اجازه خارج شدن سرمایه گذار فرودگاه از مسیر کار خود را نمی دهد.
 
وی با بیان اینکه تاکنون زمینی به سرمایه گذار فرودگاه واگذار نشده و در این زمینه سندی هم وجود ندارد افزود: زمین هایی که دراختیار سرمایه گذار است در منظر همگان است و امری پنهان نیست.
 
بنایی بر همکاری مسوولان عالی استان با سرمایه گذار فرودگاه قم برای پیشرفت کار تاکید کرد و افزود: این طرح بزرگ باید حمایت شود.
 
وی با بیان اینکه شهرک فرودگاهی را قبول نداریم افزود: این شهرک نیازمند مجوز سازمان مسکن و شهرسازی است چرا که شهر سازی الزامات خاص خود را دارد وضابطه آن با ساخت فرودگاه متفاوت است اما در صورت اخذ مجوزهای لازم حمایت استان را خواهند داشت.
 
وی دررابطه با سهام ارایه شده و اینکه احتمال سوئ استفاده از آن وجود دارد ابراز عقیده کرد که شرکت فرودگاه به عنوان یک شرکت خصوصی سهام خود را عرضه کرده است و این عرضه تابع قواعد حقوق خصوصی بوده و مردم در تصمیم گیری آزاد هستند و همچنین عواقب سرمایه گذاری خود را باید بپذیرند.
 
بنایی گفت: سهام این شرکت بر اساس عرضه و تقاضا و تبلیغی که صورت گرفته ارائه می شود و مردم هم باید مراقب بوده و محکم کاری کنند.
 
دیدگاه های متفاوت نماینده قم درمجلس
نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سووال که فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد گفت: این پرسش باید قبل از آغاز عملیات ساخت این فرودگاه پرسیده می شد و مسوولین مرتبط باید به این سوال مهم پاسخ بدهند ، در کمیسیون اصل 90 هم پس از بررسی مشخص شد که این فرودگاه از سازمان هواپیمایی مجوز ندارد.
 
'احمد امیرآبادی فراهانی' گفت: شهر فرودگاهی هم نیاز به مجوز شورای عالی شهرسازی دارد که آن نیز اخذ نشده است چرا که شهر فرودگاهی با توجه به اینکه نام شهر را یدک می کشد قوانین خاص خود را دارد.
 
وی به نزدیکی فرودگاه قم به فرودگاه امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: با ساخت قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان که از کنار فرودگاه امام خمینی عبور می کند ، افراد نیم ساعته به فرودگاه امام خمینی(ره) می رسند و این مسائلی است که قابل طرح است ،اما این فرودگاه نیز مانند مونوریل اجرا شده و امکان برگشت به عقب نیست.
 
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه گفت: بنده همواره تاکید کرده ام که وضعیت زمین های بخش های مختلف فرودگاه باید روال قانونی خود را طی کند کما اینکه این زمین ها طی موافقتنامه ای بین استانداری و شرکت ارم کیش صورت گرفته بصورت استیجاری واگذار شده است و الا در قوانین چیزی به نام واگذاری نداریم و شرکت ارم کیش مالک این زمین ها نیست.
 
امیرآبادی گفت: زمین های فرودگاه و شهر فرودگاهی قابل واگذاری نیست و مدیر شرکت ارم کیش هم حق فروش آن را ندارد و کمیسیون اصل 90 هم بر همین اساس وارد عمل شد.
 
وی دررابطه با سهام ارایه شده و اینکه احتمال سوئ استفاده از آن وجود دارد ابراز عقیده کرد که شرکت سازنده فرودگاه بدون مجوز از بانک مرکزی سهام عرضه کرده که هیچ پشتوانه قانونی هم ندارد.
 
امیرآبادی گفت: مردم به اعتبار تبلیغ این شرکت از صدا وسیمای استانی و سراسری و اینکه مجوز لازم را دارد خرید کردند و نباید امنیت در سرمایه گذاری را به مخاطره بیندازیم و از این جهت باید دقت کرد تا مشکلی برای سرمایه های مردم و سرمایه گذاری آنان بروز نکند و مردم ضرری نبینند.
 
وی با بیان اینکه من نمی گویم که احتمال سوء استفاده وجود دارد افزود: اما نباید کاری کرد که جوی به وجود بیاید که آرامش شهر بهم بخورد.
 
وی گفت: ما با اصل ساخت فرودگاه مخالفتی نداریم چرا که ایجاد کننده اشتغال و زمینه ساز عمران و آبادانی شهر است اما کارها باید در مدار قانونی پیش برود.
 
دیدگاه های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قم
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی قم در پاسخ به توجیه اقتصادی فرودگاه قم با بیان اینکه فرودگاه بحث فرعی منطقه نمونه گردشگری طرلاب است و در واقع این منطقه به جهت قرار گرفتن قم در مسیر تردد 17 استان کشور طراحی شده و در حال اجرا است ادامه داد: فرودگاه قم با تلاش مسوولان استان در گذشته و اعلام آمادگی سرمایه گذار و سابقه وی در امر هواپیما داری در کنار منطقه گردشگری در حال احداث است و می توان از آن به عنوان معین فرودگاه امام خمینی(ره) و حمایت کننده هسته مرکزی کشور عمل کند.
 
'مهدی حسین نژاد' ادامه داد: فرودگاه قم همچنین می تواند به عنوان فرودگاهی در نزدیکی پایتخت در مواردی که امکان فرود در تهران نیست مسافران را به قم منتقل کرده و به صورت زمینی ظرف یک ساعت به تهران برساند.
 
حسین نژاد گفت: فرودگاه و صرف داشتن پرواز در این مکان نه توجیه اقتصادی دارد و نه مشوق اقتصادی برای سرمایه گذار بخش خصوصی است چرا که فرودگاه به علت هزینه های بالای بنا و نگهداری همواره توسط دولت و بودجه عمومی حمایت می شد و این که بخش خصوصی وارد مقوله ساخت فرودگاه شده است نیازمند مشوقی همچون احداث بخش فرودگاهی است.
 
وی ادامه داد: شهر قم نیز که با فقر امکانات رفاهی، تفریحی و توریستی مواجه بوده است به امکانات پیشرفته ،جذاب و به روز این شهر نیاز دارد.
 
حسین نژاد همچنین درخصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه نیز گفت: فرودگاه قم موافقت اصولی خود را برای ایجاد منطقه گردشگری طرلاب دارد و مسائل تغییر کاربری ها و اختصاص کاربری های زمین های اختصاص یافته به آن نیز در جلساتی که به صورت مستمر در استانداری برگزار می شود در حال تبیین و تعیین تکلیف است.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان قم ادامه داد: دستگاه های نظارتی استانی و ملی نیز بر فعالیت این طرح عظیم از جنبه های مختلف نظارت دارند کما اینکه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم برای بررسی وضعیت فرودگاه قم جلسه برگزار کرد و به این امر که آیا در طرح فرودگاه زمین خواری صورت گرفته است یا نه ، پرداخته است و خوشبختانه تاکنون تخلفی محرز نشده است.
 
رییس سازمان بازرسی قم: مقایسه فرودگاه قم با شهر پدیده اشتباه است
رییس سازمان بازرسی استان قم نیز در پاسخ به اینکه فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد افزود: احداث فرودگاه از ضروریات قم بوده و یک فرصت برای این استان است و قطعا قم برای توسعه بیشتر به آن نیاز دارد.
 
'محمود صلبی' گفت: با توجه به آمادگی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح عظیم باید از آن برای توسعه و پیشرفت استان بهره گرفت و استقبال کرد اما مساله توجیه اقتصادی مرتبط با محاسبات سرمایه گذاران طرح و در حوزه صلاحیت کارشناسان اقتصاد و صنعت توریسم است.
 
صلبی، همچنین درخصوص شایعه تصاحب زمین های اطراف فرودگاه و سود کلان برای صاحبان فرودگاه با بیان اینکه ساخت شهر فرودگاهی امری بدون اشکال است افزود: ساخت این شهر مشوق اقتصادی برای سرمایه گذار است تا احساس کند که عوایدی از ساخت فرودگاه نصیب وی خواهد شد البته اولویت برای استان قم ساخت فرودگاه است و نه شهر فرودگاهی.
 
صلبی نیز گفت: رسیدگی به وضعیت فرودگاه قم در بخش هایی که مربوط به حقوق دولتی و دخالت دستگاه های عمومی و دولتی از جمله جهادکشاورزی، منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی است مورد نظارت و پیگیری سازمان بازرسی استان قم است.
 
وی مقایسه وضعیت این شهر را با موارد مشابه از جمله 'شهر پدیده' کاری اشتباه دانست و اضافه کرد: دامن زدن به مسائل حاشیه ای و بحث برانگیز به نفع استان و سرمایه گذاران نیست و آنان را دلسرد می کند چرا که طرح فرودگاه قبل از اینکه یک کار تجاری باشد یک اقدام عام المنفعه است.
 
رییس سازمان بازرسی استان قم ادامه داد: برای ضایع نشدن حقوق عمومی نظارت ها صورت گرفته و ادامه دارد ضمن اینکه مشکل این فرودگاه عدم اخذ برخی مجوزها است که این کار در برخی موارد انجام شده و در برخی موارد دیگر درحال سیر کردن مراحل خود است ضمن اینکه مسوولان فرودگاه با حسن نیت در حال پیگیری امور خود هستند.
 
وی در رابطه با سهام ارایه شده و اینکه احتمال سوئ استفاده از آن وجود دارد ابراز عقیده کرد فروش قدرالسهم ها و سهام های توسعه شهر فرودگاهی به مردم در حوزه وظایف سازمان بازرسی نیست افزود: اگر اقدام مجرمانه مالی در غیر بخش دولتی در حال شکل گیری است وظیفه دادستان و نماینده مدعی العموم است که وارد این مقوله شده و از شکل گیری آن جلوگیری کند.
 
یک کارشناس صنعت توریسم نیز در پاسخ به اینکه فرودگاه با توجه به نزدیکی به فرودگاه تهران توجیه اقتصادی دارد یا خیر گفت: قم دارای ظرفیت توریست مذهبی عظیمی است که این شهر را در جایگاه ویژه ای قرار داده است و توجه به توریسم مذهبی مخصوصا توریست های کشورهای عربی و خلیج فارس اهمیت احداث این فرودگاه را بیشتر می کند و نشان از توجیه این طرح دارد.
 
'ابوالحسن حیدریان' با بیان اینکه احداث شهر فرودگاهی با توجه به کمبود منابع آبی در استان قم مطلوب نیست و آن را فاقد توجیه اقتصادی کرده است افزود: اگر در کنار فرودگاه بخش جانبی قرار است تاسیس شود فقط باید منحصر به ساخت امکان اقامتی از جمله هتل باشد تا مسافران اختلاف پروازی در آنجا استراحت کنند.
 
وی تاکید کرد: زیرساخت های لازم و اساسی ساخت شهر فرودگاهی از سوی مسوولان استان فراهم نبوده و ساخت این شهرعظیم توجیه اقتصادی ندارد همچنین در این شهر سکنه از آلودگی صوتی و زیست محیطی ناشی از تردد هواپیماها در امان نیستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خلبان کریم امانی 0 0

    توضیح سرمایه گذار محترم برای توجیه اقتصادی این فرودگاه خیلی عجیبه! به بیان ایشان اگر این فرودگاه توجیه اقتصادی نداشته باشد، آنوقت آقایان میآیند در بیابانهای اطراف فرودگاه شهرک میسازند و طرح را اقتصادی میکنند! این توضیح ایشان مرا بیاد توضیح فیلسوفانه سرمایه گذار طرح گردشکری در میان کاله انداخت و یاد پدیده شاندیز و دیگر پدیده ها

  • ه 0 0

    معمار دمت گرم گل کاشتی