| کد خبر: 38276 |

◄ پهنه تجاری و خدمات شهر فرودگاهی امام خمینی

تین نیوز | سير تكويني فرودگاههاي بزرگ جهان بيانگر اين واقعيت است كه شهرهاي فرودگاهي درجوار يك مادرشهر با دسترسي مناسب و سريع به انواع سامانه هاي ترابري و در راستاي ايجاد يك نظام زيرساختي هماهنگ با توسعه پايدار شكل مي گيرند. درواقع ايده ي اصلي شكل گيري شهرهاي فرودگاهي ايجاد جذابيت و افزايش درآمد فرودگاهها از طريق فعاليت هاي غيرهوانوردي است ؛ و اين امر از طريق تمركز فعاليت هاي گوناگون تجاري، خدماتي، گردشگري و ... در اطراف هسته منطقه هوانوردي به بار مي نشيند. لذا هم گرايي روزافزون صنعت هوانوردي، مدرنيسم و جهاني شدن امور ، چشم انداز جديدي را در اقتصاد جهاني قرن 21 ايجاد كرده كه در آن فرودگاه ها نقش موتور محركه توسعه اقتصادي را ايفا مي كنند.

احداث و بهره برداري از شهر فرودگاهي امام خميني(ره) در سطوح مختلف ملي تا محلي اثرگذار خواهد بود. عملكردها و فعاليت هاي تجاري كه براي اين شهر فرودگاهي درنظر گرفته شده است، موج عظيمي از تحولات اقتصادي و اشتغال زايي را به دنبال خواهد داشت .

برنامه ريزي پهنه هاي تجاري شهر فرودگاهي امام خميني(ره) در راستاي سند چشم انداز توسعه بيست ساله كشور به منظور دستيابي به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي همراه با تعامل فعال اقتصاد ملي با اقتصاد بين المللي از طريق توسعه صادرات غيرنفتي و هم افزايي و گسترش فعاليت هاي اقتصادي به منظور توليد ناخالص داخلي و توسعه اشتغال با تكيه بر پتانسيل هاي بالقوه حمل و نقل جاده اي، ريلي و مترو اين شهر بين المللي، صورت پذيرفته است.

طبق جزئيات طرح جامع شهر فرودگاهي مساحت اين پهنه 1291 هكتار مي باشد كه بخش هاي مختلف اين پهنه در گروههايي به ترتيب زير طبقه بندي مي شوند:
- هسته مركزي شهر فرودگاهي
- تجاري
- مختلط
- پارك كسب و كار
- نمايشگاه بين المللي
- پاركينگ طولاني مدت
- مركز همايش ها وهتل ها
- مركز بين المللي مالي ، بانك و بيمه
- شهررسانه اي( امور رسانه اي و ارتباطي)

تجارت همواره بعنوان حوزه اي فرابخشي در اقتصاد ملي از اهميت زيادي برخوردار بوده است. يكي از اهداف كلان اقتصادي كشور طي برنامه هاي پنج ساله توسعه، جهت گيري اين برنامه ها به سمت توسعه صادرات غيرنفتي و هدفمندكردن واردات بوده است. در سند چشم انداز 1404 به منظور دستيابي به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي همراه با تعامل فعال اقتصاد ملي با اقتصاد بين المللي از طريق توسعه صادرات غيرنفتي و هم افزايي و گسترش فعاليت هاي اقتصادي داراي مزيت نسبي تاكيد شده است.

در تحليل عملكردهاي صادرات و واردات كه دو متغير اصلي درتجارت خارجي كشور هستند مي توان اشاره كرد كه از برنامه پنجساله دوم توسعه تا پايان برنامه چهارم توسعه مجموعاً با اجراي برنامه هاي حمايتي دولت از جمله توسعه زيرساخت هاي تجاري، حذف پيمان سپاري و حذف مقررات زائد در مسير صادرات، روند رو به توسعه اي طي شده است .

از آنجا كه توسعه صادرات غيرنفتي شاخص مهمي در توسعه اقتصادي كشور به حساب مي آيد، لازم است سهم صادرات از توليد ناخالص داخلي به دقت ارزيابي و به منظور رشد سهم آن برنامه ريزي هاي كلان و مدوني صورت پذيرد. براساس اطلاعات منتشره مركز آمار ايران، سهم صادرات غيرنفتي از GDP در سال 1380 حدود 1% بوده كه اين سهم در سال 1381 به 3,8% ، د ر سا ل 1387 به 4,8 % و د ر سا ل 1388 به بالاترين رشد يعني حدود 7,2 % رسيده است.البته اين شاخص در سال 1389 با كاهش معني داري به 5,6 % تنزل يافته است.

همچنين سهم صادرات خدمات از مجموع صادرات غيرنفتي از 31 % در برنامه دوم توسعه به رقم 44 % در برنامه سوم رسيد كه مجددا در برنامه چهار م به حدود 36 % كاهش يافت درحاليكه هرچه شاخص سهم صادرات خدمات در كل صادرات غيرنفتي ودر اقتصاد كلان بالاتر باشد نشاندهنده استحكام و پايداري اقتصاد است.

واردات يكي ديگر از متغيرهاي مهم در تجارت خارجي است كه در روند توسعه و پايداري توليد كالاها و خدمات و نيز تحقق اهداف كمي توسعه صادرات غيرنفتي نقش اساسي دارد. مديريت واردات در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي يكي از راهبردهاي دولت طي سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه بوده كه با افت و خيزهايي روبرو بوده است. سهم واردات از GDP تركيب واردات كالاها و رشد اين متغير متناسب با نيازهاي توليدي و صادراتي كشور از، جمله شاخص هاي مهم درتجارت خارجي است.

با توجه به اين موارد شهر فرودگاهي امام خميني بهترين گزينه براي توسعه صادرات غير نفتي و گسترش فعاليتهاي اقتصادي است كه با توجه به ماده 166 برنامه پنجم توسعه، ايجاد منطقه آزاد تجاري و ويژه اقتصادي در آن جهت ارائه خدمات و افزايش صادرات و واردات به تصويب دولت جمهوري اسلامي ايران رسيده است.

* فرنگ حشمت، کارشناس اقتصادی شهر فرودگاهی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • alex dunn 0 0

    ای کاش عزیزان نگارنده اینگونه مطالب غیر کارشناسی در مورد فرودگاه امام و شهرک خیالی آن در کنفرانس شهرهای فرودگاهی جهان در منچستر انگلستان در ژوئیه ۲۰۱۴ شرکت می داشتید تا متوجه می شدید فرودگاه امام اصلا ویژه گی های یک فرودگاه موفق بین المللی را ندارد و هرگونه ساخت و ساز بعنوان شهرک در مجاورت یا اطراف آن کاملا بیهوده و اتلاف منابع است ۰ لطفا به سایر مناطق ویژه اقتصادی و تجاری کشور توجه فرمائید، کدامشان موفقند؟ سال ها پیش در سرخس همین خیالبافی ها باعثشد میلیاردها تومان برای فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی سر خس بهدر رود۰ حتی راه آهن هم به ترکمنستان وصل شد، ولی هیچ نشد و اکنون متروکه شده است۰عزیزان آقای مجری طرح شهرک فرودگاه امام بسیار خوش خیال و برای سیاسیون داستان تخییلی تعریف می فرمایند۰ تین نیوز: از جناب alex تقاضا داریم دست به قلم شوند و بنویسند. صرف انتقاد کافی نیست!

  • alex dunn 0 0

    لطفا محاسبات دقیق و مدل اقتصادی این رویای عجیب را هم اگر وجود دارند منتشر کنید تا سرمایه گذاران مطالعه کنند۰ البته داستان تخییلی خوبی است!!!!!