◄ طراحی هواپیما در ایران توجیه دارد یا ندارد؟
تین نیوز | پس از انتشار اظهارات منوچهر منطقی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که اعلام کرده بود " ما در برنامههای خود اینگونه هدفگذاری کردیم که بتوانیم بخشی از نیازهای داخلی خود را تامین کنیم. در کل به حدود ٦ فروند هواپیما نیاز است که از این تعداد حدود ٤ تا ٤٥ هواپیما در این حوزه قرار میگیرد و ما انتظار داریم حدود نیمی از این مقدار را ما تامین کنیم."
برخی از کاربران تین نیوز به اظهار نظر در مورد این سخنان مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع پرداختند که این نظرات به شرح زیر است:
1- سرمایه گذاری بر روی ساخت هواپیمای مسافری فعلا با توجه به شرایط کشور توجیه ندارد. به جای این که این قدر شعار ساخت بدهید، شعار اجرا بدهید، شعار تعمیر و نگهداری بدهید، فعلا خانه از پای بست ویران است.
2- خودتان بهتر از همه می دانید که دارید پول مملکت را به باد می دهید. هیچ دست آوردی هم نخواهید داشت. کار کردن بر روی یک پروژه هواپیمایی چیز بدی نیست، بلکه معتقدیم باید پروژه ای تعریف شود تا از کنار آن شرکت های پیمانکاری متخصص و افراد مجرب رشد و تعالی پیدا کنند. همانگونه که در مقطعی، سازمان صنایع هوایی در دل وزارت صنایع شکل گرفت و پروژه هایی در حد گلایدر و دو نفره و چهار نفره تعریف شد و پس از آن بود که سازمان هواپیمایی کشوری که تا آن زمان تجربه تأیید محصولات هوایی را نداشت تکانی خورد و تجاربی در این خصوص به دست آورد. اما ابعاد پروژه ای که شما انتخاب کرده اید چیز
دیگری می گوید. مگر هواپیمای 50 نفره ایران 140 نتیجه داده است که حالا می خواهید هواپیمای مجهول الهویه 150 نفره را بسازید؟؟!! یکی از ایرادات بزرگ این است که هسا سکان دار چنین پروژه هایی شده است. از عنوان پروژه هویداست که قرار است محصولی تولید شود که مسافر جابجا کند. مسافرینی که شهروندان عادی هستند. منظورم این است که یک پروژه غیر نظامی نباید به دست نظامیان تعریف و به اجرا در آید. شرک هسا می تواند به عنوان یکی از پیمانکاران با پیمانکاران دیگر رقابت کند. نه اینکه خودش پروژه را تعریف کند و خودش هم اجرا کند. چنین است که جوانب اقتصادی بودن یا اقتصادی نبودن کار به طور کلی از
یادها می رود. ما که بی خبریم اگر شما می دانید به ما هم بگویید که چه شرکت هایی قرار است مشتری هواپیما باشند؟ تا به حال چند فروند سفارش گرفته اید؟ حداقل چه تعداد باید تولید کنید تا به سود برسید؟
بیان حرف های کلی مانند:"بازگشت سرمایه در حوزههایی مانند هواپیما و صنایع هوایی، بسیار طولانی و زمانبر است" که نشد حرف. این ها را می شود در لابلای کتاب ها و مجلات هم دید.
دانشگاه ها نمی توانند در طراحی، ساخت و تولید هواپیماها مفید باشند. در کل بی معنی است - اصلا مأموریت آنها به گونه دیگری تعریف شده است. من نمی فهم این گفته یعنی چی:"در بخش موتور هواپیما، دانشگاه شریف و علم و صنعت قوی وارد شدهاند". یعنی شما متری در دست گرفته اید و میزان قوی وارد شدن آنها را اندازه گرفته اید؟ آیا "قوی وارد شده اند " یعنی اینکه آنها توانسته اند موتوری بسازند که در حد محصولات Pratt & Whitney, General Motors, Rolls-Royce، یا General Electric است و با آنها رقابت می کند؟؟!!
از همین حالا روشن است که چه خواهد شد و نتیجه چه خواهد بود. کافی است به سر انجام پروژه آنتونف یا ایران 140 نگاه کنید.
3- همین بحث ها را در رابطه با خودروی ملی داشتیم. کو خودروی ملی!! حالا نوبت هواپیمای ملی شد! چه خوب بود مسئولین از این افراد که پول های کلان را صرف ساخت خودروی ملی و هواپیمای ملی می کنند، وثیقه می گرفتند که اگر این شعار ها عملی نشد وثیقه آنان ضبط شود. این متن در تاریخ بماند تا ببینیم ساخت هواپیما را. اساتید سازنده هواپیما در کشور چه کسانی هستند ؟ لطفا 2 نفر را نام ببرید.
4- به جای هدر دادن سرمایه در این وانفسای اقتصادی که پول ملی عملا بی ارزش است آیا باید این بازی هواپیماسازی را ادامه داد؟ کشور در بحران مالی است و میخواهند با چند فارغ التحصیل هوا و فضا و مکانیک هواپیما تولید کنند!!!! آن هم بدون زیربنای صنعتی! چرا سرمایه های کشور این گونه هدر می روند؟ از ۱۳۴۷ تا به حال یک خودروی ملی در ایران تولید نشده!
5- سمند، دنا، تیبا و ساینا واقعا خودروی ملی هستند.
اگر یک خودرو ساخته شود که 100 درصدش ایرانی باشد، یک عده می گویند به راستی در دنیای امروز دیگری کسی چرخ را اختراع نمی کند و باید رفت به سمت همکاری های بین المللی! وقتی می رویم پی همکاری های بین المللی و مثلا سمند خلق می شود، همانها می گویند این که خودروی ملی نیست، موتور و گیربکس پژو را گذاشتن رو یک اتاق که فلان شرکت اروپایی طراحی کرده و برای داخل اتاقش هم که از مشاوران فلان شرکت اروپایی استفاده شده است. تست تصادفاتش هم که در اروپا انجام شده پس این خودرو ایرانی نیست!!
یک تبلیغ الان در تهران هست در خصوص خودروی کره ای کوراندو. با افتخار و با تیتر درشت نوشته شده که طراحی اتاق این خودرو در شرکت ایتال دزاین ایتالیا انجام شده. تا چند سال پیش هم که خودروهای کره ای با موتورهای ژاپنی و یا آمریکایی عرضه می شدند. حال اینکار اگر توسط هیوندا انجام شود اسمش می شود حضور در چرخه جهانی و اگر ایران خودرو توسعه موتور ملی EF7 رو با مشاوران آلمانی انجام دهد اسمش می شود که اینها ملی نیست!
6- وقتی صحبت از محصول ملی می شود، باید از تمام امکانات موجود دنیا استفاده شود. در زمانی که روابط خارجی کشور فقط محدود به چند تا کشور ( که خودشان هزار و یک مشکل دارند )می شود، آیا می توان امید داشت پروژه ای همچون هواپیمای 150 نفره به ثمر بنیشیند؟؟؟!!! در بین این چند تا کشوری که در حال حاضر با ما رابطه دارند، حتی یک شرکت پیمانکاری که سابقه چشمگیر در طراحی و نصب سیستم های هواپیمایی را دارند نمی توانید پیدا کنید. روسیه که خود از با سابقه ترین سازندگان هواپیما در دنیاست، برای ساخت هواپیمای سوپر جت سوخوی خود به پیمانکاران امریکایی روی آورد و با اینکه هواپیمای خوبی
هم از آب در آمد ولی نهایتاً نتوانست به فروش مناسب دست پیدا کند. روسیه حتی نتوانست آن را به ایران بفروشد (به خاطر مسائل تحریم).
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.