| کد خبر: 35332 |

توسعه فرودگاه یاسوج، بسترِ جذب گردشگر

تین نیوز | گسترش حمل و نقل هوایی در کهگیلویه و بویراحمد می تواند زمینه توسعه همه جانبه و شکوفایی بیش از پیش ظرفیت های بالقوه این استان را فراهم کند.

رشد فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در کشور، لزوم جابجایی سریع کالا و در نتیجه افزایش روزافزون تقاضای بخش حمل و نقل هوایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

متخصصان حمل و نقل براین باورند که بین کارایی در بخش حمل و نقل و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی است.

دراین میان استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از ظرفیت های مهم نفت و گاز،گردشگری و کشاورزی نیازمند توسعه حمل و نقل هوایی برای استفاده بهتر از این ظرفیت هاست.

در سالهای پایانی دهه 70 برای رفع هرچه بیشتر این معضل احداث فرودگاه یاسوج در دستور کار قرار گفت که اگرچه ابتدا با هفته ای یک پرواز به سمت تهران و برعکس دایر بود، توانست نقشی اثرگذار در توسعه کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند.

با این حال با رشد جمعیت استان نیاز به افزایش پروازها وجود داشت که این مهم نیز صورت گرفت اما مشکلی که این فرودگاه را درگیر خود کرده بود، امکان نشستن هواپیماهای کوچک در این فرودگاه به علت کوچکی باند بود.

در دولت های مختلف بحث طولانی کردن فرودگاه یاسوج و توسعه آن مطرح و مصوبه هایی در این زمینه تدوین شد اما هنوز این مهم به نتیجه نرسیده و عملیاتی نشده است.

در ماه های اخیر هم مدیر فرودگاه های کشور و وزیر راه وشهرسازی از فرودگاه یاسوج دیدن کردند و درجریان مشکلات این فرودگاه قرار گرفتند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از تصویب طرح توسعه باند فرودگاه یاسوج به میزان 600 متر خبر می دهد و می گوید: این طرح در نشست مشترک مدیران شرکت فرودگاه های کشور و مسئولان ارشد این استان در تهران به تصویب رسید و براساس این مصوبه، اجرای طرح توسعه باند این فرودگاه با 320 میلیارد ریال اجرا می شود.

نیک اقبالی می افزاید: دراین نشست قرار شد این میزان اعتبار به صورت مشترک از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و استانداری کهگیلویه و بویراحمد به طور مساوی تامین شود که پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد.

وی یکی از موانع توسعه فرودگاه یاسوج را زندان مرکزی این شهر بیان و اضافه می کند: به دنبال جابجایی این زندان در یک فرایند زمانی چهار ساله هستیم و اکنون مطالعات اولیه برای انتخاب زمین مناسب برای انتقال زندان درحال اجراست.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد درخصوص بسترسازی برای پرواز در شب از فرودگاه یاسوج هم می گوید: تحقق این امر نیازمند امکاناتی است که مسئولان فرودگاه به دنبال تهیه آن هستند .

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی می گوید: برای خرید تجهیزات سامانه کمک ناوبری (VOR) افزون بر 20 میلیارد ریال هزینه شده است.

زارعی می افزاید: با پیگیری های صورت گرفته نصب تجهیزات برای پرواز در شب از فرودگاه یاسوج فراهم شده است.

خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هواپیمای موجود دراین فرودگاه از نوع ATR و یکی از ایمن ترین هواپیماهای دنیاست، ‌می گوید: مردم و مسئولان باید با همکاری یکدیگر زمینه افزایش تعداد پرواز های این فرودگاه را فراهم کنند.

سرپرست فرودگاه یاسوج می گوید: با تدبیر و پیگیری استاندار پروازهای این استان از هفته ای 2 پرواز به 6 پرواز رسیده و میزان مسافران در هر پرواز 20 درصد افزایش یافته است.

محسنیان ابراز امیدواری می کند: با پایان فصل زمستان و پایداری شرایط آب و هوایی، استقبال مسافران از این پروازها بیشتر شود.

رئیس اتاق یاسوج هم حمل و نقل هوایی را یکی از عوامل توسعه بیان و اضافه می کند: بی شک افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه به توسعه این استان کمک می کند و اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران استان خواهد بود .

 کیانی می افزاید: استفاده از پروازهای این فرودگاه از سوی نهادها و شرکت ها هم موجب توسعه فرودگاه و بهبود شرایط برای افزایش پروازها می شود.

به گفته کارشناسان فرودگاه یاسوج همچنان نیازمند توسعه است و با توجه به ظرفیت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، می تواند بستری برای جذب گردشگران خارجی باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یاسوجی 0 0

    دهه ۷۰ هفته ای یک پرواز در سال ۹۳ هفته ای دو پرواز بابا کولاک کردید اینقدر تخته گاز نروید مان که عرض کردم فرودگاهی که رئیس ومعاونش یکی رفت اردبیل و یکی زنجان و با سرپرست اداره می شود و بدون نظر کارشناسی ۲۰ میلیارد ریال برای DVOR هزینه کردند و دیدند نشد آنچه باید می شد حالا می گویند باید زندان را تو پروسه چهار ساله جابجا کنیم بعد یک چیزی از تو این دیگ آش در می آید جناب مسئولین استان دلیل آمدن ATR به آنجا فقط خوب بودن این هواپیما نیست کمبود مسافر، طول کوتاه باند، وجود کوه در کنار فرودگاه، عدم پاسخگوئی دستگاه ناوبری، وجود دره در انتهای باد و.. و این خلبان بیچاره بایستی طرح Circling to Land را با سلام وصلوات اجرا کنند و اگر Cross Wind نداشتند بنشینند اینها واقعیت هاست و نه این …