| کد خبر: 32705 |

خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی با توسعه حمل و نقل هوایی

تین نیوز | توسعه حمل و نقل هوایی درکهگیلویه و بویراحمد، می‌تواند این استان زیبا و بکر را از بن بست ارتباطی خارج کند تا زمینه برای رشد سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت توریسم درآن مهیا شود.
 
کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶ هزار کیلومتر مربعی در جنوب غربی و در بین استان های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر قرار دارد.
 
قرار گرفتن این استان با یک درصد مساحت کشور در میان کوهستان های سخت و صعب العبور زاگرس موجب شده که کهگیلویه و بویراحمد در بن بستی ارتباطی قرار گیرد به طوری که تا قبل از انقلاب حتی یک متر جاده آسفالت در این استان وجود نداشت.
 
با پیروزی انقلاب روند خروج این استان از بن بست ارتباطی آغاز شد و محورهای ارتباطی آن با خارج از استان تکمیل و بهسازی و احداث شدند.
 
محورهای ارتباطی یاسوج به شیراز، یاسوج به اصفهان و یاسوج به بابامیدان که این شهر را به بوشهر و اهواز و بخش جنوبی استان متصل می کرد، در این سال ها احداث و تکمیل شد اما باز هم به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن نتوانستند آنگونه که باید نقشی اساسی در توسعه ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد ایفا کنند اگر چه این محورهای در سال های اخیر از وضعیت مناسبتری برخوردار هستند.
 
اما در سال های پایانی دهه ۷۰ فرودگاه یاسوج با هدف توسعه بخش حمل و نقل هوایی استان احداث و راه اندازی شد و اگر چه در آن روزها در هفته تنها یک پرواز آن هم از تهران به یاسوج و بالعکس داشت ولی توانست نقشی اثرگذار در توسعه کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند.
 
با این حال با رشد جمعیت استان نیاز به افزایش پروازها وجود داشت که این مهم نیز صورت گرفت اما تنها مشکلی که این فرودگاه را درگیر خود کرده بود، امکان نشستن هواپیماهای کوچک در این فرودگاه به دلیل کوچکی باند بود.
 
با این حال در دولت های مختلف بحث تطویل فرودگاه یاسوج و توسعه آن مطرح و مصوبه هایی در این زمینه تدوین شد اما هنوز این مهم به نتیجه نرسیده و عملیاتی نشده است.
 
با این حال در ماه های اخیر هم مدیر فرودگاه های کشور و هم وزیر راه وشهرسازی از فرودگاه یاسوج بازدید کردند و درجریان مشکلات این فرودگاه قرار گرفتند.
 
طی هفته های گذشته هم چندین جلسه در این خصوص از سوی مسئولین استانی با رئیس فرودگاه های کشور برگزار شده و آنها پیگیر رفع موانع زیرساختی فرودگاه یاسوج از جمله افزایش طول باند هستند که در صورت تحقق این امر، هواپیماهای نیمه سنگین نیز قابلیت فرود در باند این فرودگاه را دارند.
 
بسترسازی برای پرواز هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و ۳۲۰A
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از تصویب طرح تطویل و توسعه باند فرودگاه یاسوج به میزان ۶۰۰ متر خبر داد و گفت: این طرح در نشست مشترک مدیران شرکت فرودگاه های کشور و مسئولان ارشد این استان در تهران به تصویب رسید.
 
پژمان نیک اقبالی افزود: بر اساس این مصوبه، اجرای طرح توسعه و تطویل باند این فرودگاه با ۳۲۰ میلیارد ریال اجرا می شود.
 
وی بیان کرد: با انجام این کار طول باند فرودگاه یاسوج به حدود سه هزارو ۲۰۰ متر خواهد رسید و در این صورت امکان نشست و برخاست هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و ۳۲۰A فراهم  می شود.
 
نیک اقبالی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای تطویل باند این فرودگاه را افزون بر ۳۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به هماهنگی انجام شده در این نشست قرار شد این میزان اعتبار به صورت مشترک از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و استانداری کهگیلویه و بویراحمد به طور مساوی تامین شود.
 
وی بیان داشت: مراحل اجرایی شروع پروژه تطویل باند، در اسرع وقت و پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد.
 
نیک اقبال یادآور شد: هم اکنون نیز پروازهای فرودگاه یاسوج از سوی شرکت هواپیمایی آسمان با هواپیمای ATR در طول ایام هفته به جز پنجشنبه ها به مقصد تهران و بالعکس انجام می شود.
 
معاون استاندار، یکی از موانع توسعه فرودگاه یاسوج را زندان مرکزی این شهر دانست و بیان کرد: به دنبال جابجایی این زندان در یک فرآیند زمانی چهار ساله هستیم.
 
معاون عمرانی استاندار بیان کرد: هم اکنون مطالعات اولیه برای انتخاب زمین مناسب در راستای انتقال زندان در حال انجام است.
 
وی همچنین از نصب اغلب تجهیزات ناوبری فرودگاه یاسوج طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: برای خرید تجهیزات سامانه کمک ناوبری (VOR) افزون بر ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
 
وی در خصوص بسترسازی برای پرواز در شب از فرودگاه یاسوج نیز گفت: تحقق این امر نیازمند امکاناتی است که مسئولین فرودگاه به دنبال تهیه آن هستند که با تامین آن شاهد انجام پرواز در شب در این فرودگاه خواهیم بود.
 
هواپیمای ATR یکی از امن‌ترین هواپیماهای جهان
سرپرست فرودگاه یاسوج گفت: با تدبیر و پیگیری استاندار محترم پرازهای این استان از هفته ای دو پرواز به شش پرواز افزایش یافت.
 
علی محسنیان افزود: از هنگام راه اندازی این پروازها تاکنون، میزان مسافران در هر پرواز ۲۰ درصد افزایش یافته است.
 
وی بیان کرد: با پایان فصل زمستان و پایداری شرایط آب و هوا استقبال مسافران از این پروازها بیشتر خواهد شد.
 
محسنیان تصریح کرد: هواپیمای این پرواز ATRاست که یکی از هواپیماهای امن و پرطرفدار در جهان است.
 
رشد سرمایه‌گذاری در استان با توسعه فرودگاه یاسوج
رئیس اتاق یاسوج حمل و نقل هوایی را یکی از عوامل توسعه عنوان کرد و گفت: فرودگاه یکی از بسترهای اصلی برای رشد و توسعه سرمایه گذاری در استان است.
 
جبار کیانی افزود: بی شک افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه به توسعه این استان کمک خواهد کرد.برقراری پرواز و افزایش پروازها اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران در راستای سرمایه گذاری در استان است.
 
کیانی هواپیمای مورد استفاده در این فرودگاه را یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای جهان دانست و اظهار داشت: در اغلب خطوط داخلی اروپا از این هواپیما استفاده می شود.
 
وی عنوان کرد: به نظر می رسد هنوز تبلیغات مناسبی در خصوص پروازهای این فرودگاه انجام نشده و برخی از افراد از فرودگاه های شهرهای اطراف از جمله شیراز و اهواز برای سفر استفاده می کنند.
 
کیانی تصریح کرد: استفاده از پروازهای این فرودگاه از سوی نهادها و شرکت ها موجب توسعه فرودگاه و بهبود شرایط برای افزایش پروازها خواهد شد.
 
قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در بین شهرهای اصفهان، بوشهر، شیراز، اهواز و یزد، موقعیت استراتژیکی برای آن ایجاد کرده و در صورتی که شبکه ارتباطات آن به خوبی تنظیم شود، هم در افزایش بهره وری ملی موثر است و هم در بهبود زندگی مردم استان نقش به سزایی دارد.
 
با این حال فرودگاه یاسوج به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت های توسعه نیازمند توسعه بیشتر است که با توجه به ظرفیت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعتی زیبا و سحر انگیز و نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، می تواند بستری برای جذب گردشگران خارجی باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • غضنفری 0 0

    سفر با ایرباس ۳۸۰ به یاسوج چه صفائی دارد!! غضنفر به دوستش گفت می دونی من چطور می تونم یک هواپیما را تو جیبم جا دهم گفت نه! گفت وقتی پرواز کرد و رفت رو آسمان(چون کوچک دیده می شود) می کنمش تو قوطی کبریت … حالا این مثل شده قاعده یاسوج و[…] …