| کد خبر: 26968 |

۳ ایرلاین داخلی هم با مرحله انعقاد قرارداد رسمی با بویینگ رسیده‌اند

تین نیوز | ‌چهارشنبه گذشته شرکت بویینگ از انعقاد قرارداد رسمی بین این شرکت و ایران ایر به ارزش ۱۲۰ هزار دلار پس از گذشت ۳۶ سال خبرداد. طبق گزارش شرکت بویینگ این قرارداد شامل خرید کتابچه‌های راهنما، ‌ نقشه و نمودارهای ناوبری است.
 
چهارشنبه گذشته شرکت بویینگ از انعقاد قرارداد رسمی بین این شرکت و ایران ایر به ارزش ۱۲۰ هزار دلار پس از گذشت ۳۶ سال خبرداد. طبق گزارش شرکت بویینگ این قرارداد شامل خرید کتابچه‌های راهنما، ‌ نقشه و نمودارهای ناوبری است.
 
در حال حاضر تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران تحریم هستند که ۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر، معراج، کاسپین، یاس ایر (ناوگان باری) و پویا ایر (ناوگان باری) ایران در لیست تحریم‌های مستقیم هستند که به گفته یک منبع آگاه، به غیر از ایران ایر؛ بوئینگ نمی‌تواند با این شرکت‌ها که در لیست تحریم‌های مستقیم هستند، وارد معامله شود. در قرارداد ایران ایر با بوئینگ هم تنها خدمات و رفع نیازهواپیماهایی عنوان شده که ایران ایر قبل از انقلاب به صورت مستقیم از این شرکت خریداری کرده است و این قرارداد شامل هواپیماهایی که با واسطه خریداری شده، نمی‌شود.
 
رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به غیر از ایران ایر سایر شرکت‌های داخلی هم وارد مذاکره با بویینگ شده‌اند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم ۳ شرکت‌های هواپیمایی داخلی دیگر هم وارد مذاکرات با شرکت‌های هواپیماسازی خارجی شده‌اند و در این زمینه فعال هستند و به انعقاد قرارداد هم رسیده‌اند.
 
علیرضا جهانگریان درباره جزییات قرارداد شرکت‌های هواپیمایی با برندهای شرکت‌های هواپیماسازی معتبر خارجی، گفت: قرارداد هر شرکت منحصر به نیازهای آن شرکت است و مفاد قرارداد با یکدیگر متفاوت است.
 
وی با ابراز امیدواری نسبت روند مذاکرات برای قرارداد‌های خرید هواپیما، ‌اظهار کرد: خرید هواپیمای جدید از بویینگ و سایر شرکت‌های هواپیما ساز بستگی به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای دارد و ما به آینده نزدیک امیدوار هستیم.
جهانگیریان ادامه داد: ‌ در مذاکرات پارامترهای زیادی دخیل است که یکی از ان به صنعت هوانوردی مربوط می‌شود، ‌قطعا عوامل مهم‌تر و تاثیر گذارتری وجود دارد که از جزییات آن بی‌اطلاع هستم.
 
وی درباره وضعیت شرکت‌های هواپیمایی که در لیست تحریم‌های مستقیم هستند، اظهار کرد: ‌ باید ببنیم منظور بوئینگ از اینکه نمی‌تواند به شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های مستقیم هستند، کدام لیست است چراکه یکسری از لیست‌های تحریم از سوی امریکا و لیست‌های دیگری از سوی اتحادیه اروپا وضع شده است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط ایران ایر در قرارداد با بویینگ گفت: ‌ ایران ایر هم یکی از این شرکت‌هایی است که در لیست تحریم‌های مستقیم قرارداد اما این شرکت در موافقت نامه ژنو مستثنی از اعمال تحریم‌ها شد اما درباره شرکت‌های دیگر هواپیمایی نمی‌دانم کدام یک از شرکت‌ها در چه لیستی از تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
 
همچنین عبدالرضا موسوی، رییس شرکت هواپیمایی زاگرس با بیان اینکه زاگرس از چندین ماه پیش خرید قطعات از بویینگ را به طور رسمی شروع کرده است، گفت: می‌توان گفت زاگرس ایر از اولین شرکت‌هایی بود که با بویینگ وارد معامله شد و از چندین ماه قبل تبادل زاگرس ایر و بویینگ شروع شد که تاکنون چندین قطعه و سیستم ناوبری را بدون واسطه وارد کشور کرده‌ایم.
 
این در حالیست که چهارشنبه گذشته هنگامی که شرکت بویینگ گزارش عملکرد 3 ماهه خود را به سازمان بورس ارائه داد مبلغ 120 هزار دلار از فروش لوازم جانبی به ایران ایر درج شده بود که در توضیحات آن فروش مانیتور،تجهیزات ناوبری نقشه و نمودار و دستور العمل های تعمیر و نگهداری در ج شده بود و مقدار سود خالص از این قرار داد نیز 12 هزار دلار نوشته شده بود
 
در ماه آوریل مدیران دو شرکت بویینگ و جنرال الکتریک اعلام کردند که وزارت خزانه داری آمریکا  مجوز فروش تجهیزات به ایران را داده است و این رفع تحریم فروش که بعد از  36 سال صادر شده است را نتیجه توافقات هسته ای ژنو اعلام کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.