| کد خبر: 21749 |

تکمیل فرودگاه سقز در حد حرف و وعده / هشت سال انتظار و تنها ۳۵ درصد پیشرفت

تین نیوز | كلنگ احداث فرودگاه سقز در سال 85 بر زمین زده شد و در حالی كه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و قول مسئولان كشوری و استانی وقت قرار بود این پروژه در مدت زمان سه سال به بهره برداری برسد، امروز بعد از گذشت نزدیك به یك دهه این وعده ها در حد حرف باقی مانده است.
 
 كردستان در حوزه راه های ارتباطی وضعیت چندان خوبی ندارد و بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی نهادهای مسئول این استان در بخش بزرگراه و آزادراه جزو استانهای آخر كشور است و در كنار این مهم وضعیت جاده های این استان نیز به هیچ عنوان مساعد نیست.
 
در كنار وضعیت نامناسب راه های ارتباطی استان كردستان باید موضوع وصل نبودن این استان به شبكه ریلی را نیز اضافه كرد تا با توجه به این محرومیت ها موضوع حمل و نقل هوایی در این استان اهمیت ویژه و دو چندانی پیدا كند.
 
در حال حاضر تنها مسیر حمل و نقل هوایی در استان كردستان فرودگاه سنندج است كه هر چند مسئولان اعتقاد دارند این فرودگاه كاملا استاندارد است ولی با توجه به تردد تنها هواپیماهای سبك در این محل می توان به وضوح ملاحظه كرد كه فرودگاه سنندج نه تنها استاندارد نیست بلكه دارای مشكلات جدی است و امكان توسعه آن نیز به دلیل وضعیت جغرافیایی منطقه و همچنین واقع شدن آن در دره وجود ندارد.
 
با توجه به شرایط جغرافیایی استان كردستان از یك سو و همچنین نیاز به توسعه حمل و نقل هوایی از سوی دیگر، كلنگ احداث فروگاه سقز در سال 85 و طی مراسمی با حضور مسئولان استان كردستان در دولت محمود احمدی نژاد بر زمین زده شد. بر اساس برآورد صورت گرفته قرار بود كه این پروژه در مدت زمان سه سال احداث و به بهره برداری برسد.
 
احداث فرودگاه در سقز با توجه به وضعیت منطقه از لحاظ جغرافیایی كاملا دارای توجیه بود چرا كه با بهره برداری از این پروژه نه تنها مردم استان كردستان حتی مردم شماری از شهرستان های آذربایجان غربی نیز به دلیل نزدیكی به سقز می توانستند از آن استفاده كنند و به همین دلیل مسئولان استان در ابتدا نسبت به اهمیت این پرو‍ژه تاكید می كرده و وعده افتتاح و بهره برداری آن در كوتاهترین زمان ممكن را می دادند.
 
داستان احداث فرودگاه سقز از همان بدو كلنگ زنی تاكنون كه بیش از هشت سال از آن می گذرد در نوع خود جالب است و هر سال كه می گذرد به جای افزایش، از میزان پیشرفت آن نیز كاسته می شود و موضوع تا جایی ادامه پیدا كرده است كه دیگر این روزها مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی از اعلام میزان پیشرفت پروژه پرهیز می كنند.
 
تعطیل شدن چندین باره پروژه در هشت سال اخیر، داستان تامین اعتبار در بودجه های ملی و استانی، تغییر پیمانكار، تغییر طرح مطالعاتی برای توسعه باند فرودگاه و كمبود دائمی اعتبار از جمله مهمترین مسائلی است كه در این مدت به ملكه ذهن نه تنها مردم شهرستان سقز كه حتی مردم كل استان كردستان تبدیل شده و عمر نیمه تمام ماندن فرودگاه سقز را نیز افزایش داده است.
 
اتمام فرودگاه سقز مطالبه جدی مردم این منطقه است
 نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اهمیت احداث و بهره برداری از فرودگاه سقز گفت: احداث و بهره برداری از این پروژه نه تنها مردم كردستان كه مردم شماری از شهرستان های استان آذربایجان غربی را نیز تحت پوشش خود قرار می دهد.
 
محسن بیگلری با بیان اینکه فرودگاه سقز در بخش باند و عوامل پروازی با هزینه شش میلیارد و 400 میلیون تومان حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای ادامه ساخت این فرودگاه در سال جاری 17 میلیارد و 650 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که 15 میلیارد آن از طریف فروش اوراق مشارکت توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و دو میلیارد و 650 میلیون تومان آن از بودجه استان تامین می شود، که امیدواریم این میزان اعتبار به موقع تخصیص پیدا کند.
 
 محسن بیگلری با اشاره به روند كند احداث پروژه فرودگاه سقز بیان كرد: برای تمام شدن و بهره برداری از فرودگاه شهرستان سقز به 65 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است
 
وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر کارها در بخش باند این فرودگاه صورت می گیرد، اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات کار احداث این فرودگاه در بخش های مختلف صورت گرفته و بهره برداری از آن در آینده نزدیک عملیاتی شود.
 
نماینده مردم شهرستان سقز و بانه گفت: باند این فرودگاه سه هزار متر طول و 40 متر عرض دارد، که سال گذشته 530 متر و  امسال نیز تاکنون 800 متر از طول باند فرودگاه سقز آسفالت شده است
 
محسن بیگلری تلاش جهت افزایش اعتبارات و اختصاص بموقع، حل مشکلات و کارهای اداری، جلب همکاری شرکت های سرمایه گذار، رایزنی و جلسات متعدد با مسئولین استانی و کشوری را از اقدامات خود برای به نتیجه رساندن این طرح مهم و ملی عنوان کرد.
 
تكمیل فرودگاه سقز نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است
 در حالی نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با امیدواری در خصوص آینده فرودگاه سقز سخن می گوید كه در جریان سفر یك روزه استاندار كردستان به سقز خبرهای ناامید كننده ای از آینده این پروژه سخن به میان آمد.
 
معاون فنی و عمرانی فرمانداری سقز در جریان بازدید استاندار كردستان از روند اجرای این پروژه گفت: 56 میلیارد ریال تا کنون برای ساخت فرودگاه سقز هزینه شده است اما برای تکمیل آن نیاز به 600 میلیارد ریال اعتبار است.
 
صابر زارعی در ادامه با اشاره به میزان اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه در سال جاری افزود: در سال جاری نیز پنج میلیارد و 700 میلیون تومان برای این فرودگاه اختصاص داده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه، عملیات اجرایی فرودگاه با قرارداد اولیه 62 میلیارد ریال آغاز شده است، اظهار کرد: طول باند اولیه فرودگاه دو هزار و 850 متر در نظر گرفته شده بود که به منظور توسعه آن به سه هزار و 800 متر افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: تا کنون هزار و 200 متر باند آسفالت شده، 500 متر آماده آسفالت است و هزار متر نیز در مرحله عملیات خاکی قرار دارد.
 
زارعی پیشرفت ریالی با توجه به قرارداد اولیه را 83 درصد بیان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی طرح 34 درصد بوده است.
 
تامین اعتبار فرودگاه سقز از محل ماده 180 و منابع ریاست جمهوری 
استاندار کردستان نیز در این بازدید دستور تسریع در ساخت فرودگاه سقز را داد و گفت: این فرودگاه یکی از نیازهای ضروری شهرستان سقز است که دولت اهتمام جدی بر تسریع و تکمیل آن دارد.
 
عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه، این فرودگاه نقش مهمی در توسعه شهرستان سقز و استان کردستان خواهد داشت، افزود: فرودگاه سقز یکی از طرح های اولویت دار استان کردستان است.
 
زاهدی همچنین با اشاره به اینکه احداث فرودگاه سقز نیز باید طبق طرح جامع و از طریق فاینانس تکمیل و فعال شود گفت: تلاش می کنیم از محل منابع ریاست جمهوری و همچنین ماده 180 اعتبارات مناسبی برای این پروژه، جذب کنیم.
 
داستان وعده و وعیدهای مسئولان استانی و شهرستانی در دولت قبلی و فعلی در حالی همچنان ادامه دارد كه در عالم واقعیت داستان فروگاه سقز به عنوان یكی از پروژه های اصلی و مهم استان همچنان دست به دست می شود و هر سال كه می گذرد وعده ای جدید مبنی بر افتتاح و بهره برداری از این پروژه مطرح می شود.
 
داستان تامین اعتبار فرودگاه سقز از محل اعتبارات عمرانی سال جاری در حالی از سوی مسئولان وعده داده شده است كه بر اساس گفته نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی اعتبارات عمرانی كردستان در سال جاری نه تنها افزایش پیدا نكرده بلكه كاهش نیز داشته است.
 
توسعه كردستان كه این روزها گفته می شود گفتمان آن در استان از سوی دولت تدبیر و امید آغاز شده است، میسر نخواهد بود مگر با توسعه و تقویت زیرساخت های لازم كه شراط اول و اصلی در این بخش نیز مربوط به راه و ارتباط است و به همین دلیل باید مسئولان نسبت به سرنوشت این طرح با حساسیت بیشتری برخورد داشته باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کردستانی 0 0

    فرض کنید ۶۵ درصد بقیه کارها هم انجام گرفت با کدام توجیه اقتصادی ایرلاین پرواز می گذارد سقز ۵۱ فرودگاه دارند مگس می پرانند سنندج و همدان و کرمانشاه هیچ حالا برویم سقز چرا فکر می کنید اتلاف بیت المال یعنی هنر واقعیت را به مردم بگوئید اگر مسافران محترم این شهر را با بهترین وسیله زمینی VIP بیاورید سنندج و از آنجا پرواز کنند چه می شود تابلو فرودگاه سنندج را هم می زنیم فرودگاه سنندج، سقز و حومه راضی می شوید هر جا جلوی ضرر را بگیرید منفعت است

  • حسینی - کارشناسی ارشد شهرسازی - گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه ای 0 0

    با عرض سلام و خسته نباشید راجع به اظهارات دوستمون در مورد فرودگاه سقز که ناشی از کم تجربگی و سهل انگاری ایشان می باشد باید نکاتی در این مورد بیان گردد. ۱ - اینکه بسیاری از فرودگاههای کشور دارای کمبود مسافر می باشند نباید دلیلی برای متوقف کردن ساخت فرودگاه در کشور باشد چرا که دسترسی به حمل و نقل هوایی در بازه های زمانی - مکانی برای شهرهای مختلف ایران ضروری می باشد. ۲ - این بازه های زمانی - مکانی نباید بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر بر مبنای ۱ ساعت دسترسی باشد. یعنی باید در هر ۱۰۰ کیلومتر دسترسی به فرودگاه مقدور باشد. ۳ - در توسعه زیر بناهای کشور از جمله حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی کلمه اتلاف منابع بیت المال جایگاهی از لحاظ علمی ندارد. ۴ - شهرستان سقز دارای جمعیت ۲۲۰۰۰۰ می باشد. ۵ - انچه که پتانسیل ساخت فرودگاه سقز را تقویت می کند وجود شهرهای همجوار پر جمعیت می باشد. اگر تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از شهر را مبنای عمل قرار دهیم متوجه نکاتی خواهیم شد ۵-۱ شهرستان بوکان با جمعیت ۲۳۰۰۰۰، شهرستان بانه با جمعیت ۱۶۰۰۰۰ و البته شهرهای سردشت در اذربایجان غربی و دیواندره را در امار لحاظ نخواهیم کرد. که با این حساب و در مجموع تقریبا بیش از ۶۰۰۰۰۰ هزار نفر را پوشش می دهد. ۶ - انچه که براورد می شود استفاده از فرودگاه سقز از لحاظ مسافرگیری افزایش پیدا کند وجود شهر تجاری بانه در مجاورت شهر سقز است که سالانه این شهر دارای مسافران میلیونی می باشد، که این پتانسیل در شهرهای سنندج، همدان یا کرمانشاه وجود ندارد. ۷ - فرودگاه سقز با مرز بین المللی باشماق و مرز نیمه رسمی سیرانبند بانه و با مرز پیله وری سقز همجوار با کشور عراق می باشد. با تشکر فراوان از سایت تین نیوز