| کد خبر: 2068 |

گفتگوی تین نیوز با مدیر یک صفحه تخصصی هوانوردی در شبکه های اجتماعی

◄ فیس بوک و ترویج فرهنگ هوانوردی

وبلاگ تین نیوز | صفحه "مطالب علمی و حوادث هواپیمایی" یکی از صفحات پرطرفدار فیسبوک است که اگرچه به طور تخصصی به حوزه هوانوردی عمومی می پردازد اما مخاطبان زیادی، هم از علاقه مندان و هم از متخصصان حوزه هوانوردی، در زمره بازدیدکنندگان این صفحه هستند.

به گزارش تین نیوز، میلاد باستانی، مدیرصفحه "مطالب علمی و حوادث هواپیمایی" است. باستانی، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دارد و در آستانه تحصیل در دوره دکترای هوافضاست. وی مطالعاتی در طراحی سازه هواپیما داشته و دارای مقالاتی در زمینه بررسی کمانش ورق های کامپوزیتی بدنه هواپیما و کانسپت طراحی این سازه هوایی است. گفتگوی تین نیوز با مدیر صفحه "مطالب علمی و حوادث هواپیمایی" در ادامه می آید:

تین نیوز: ایده صفحه "مطالب علمی و حوادث هواپیمایی" از کجا آمد؟ از آغاز فعالیت این صفحه چقدر می‌گذرد و تعداد هوادارانش تا امروز، حدودا چند نفر است؟
بهمن سال 90، مسافر پرواز تهران ـ کرمان یکی از شرکت های هواپیمایی بودم. در آن پرواز، برخورد مسافران با مهماندارها بسیار بد بود و مردم، مهماندار هواپیما را با خدمتکار رستوران اشتباه گرفته بودند! از طرفی، هنگام لندینگ، هواپیما با صدای بسیار زیاد و در انتهای باند متوقف شد و قبل از تماس با زمین هم به شدت سینک کرد که این باعث شد تا افرادی که اطلاعات تخصصی ندارند، فکر کنند که خلبان پرواز، بد عمل کرده است، به همین خاطر با خودم فکر کردم اگر اطلاعات عمومی هوانوردی مردم افزایش پیدا کند شاید این نوع دیدگاه ها تغییر کند و مردم بتوانند طرز برخورد با این مسائل را، حداقل در پروازهای داخلی، اصلاح کنند. همان شب، این صفحه را با همین هدف ایجاد کردم که تا امروز، حدود 40 هزار نفر طرفدار این صفحه هستند.

تین نیوز: در راه اندازی این صفحه، الگویی هم داشتید یا همه چیز، ایده شخصی بود؟
ابتدا باید بگویم که این صفحه یک مدیر دیگر هم دارد؛ ایمان غضنفرپور که مهندس کامپیوتر گرایش نرم افزار و دارای مدرک خلبانی هواپیمای بازرگانی CPL و IR است. در جواب شما هم باید بگویم که خیر، الگویی نداشتیم و سعی کردیم با توجه به روند پیشرفت صفحه، به بهتر شدن و توسعه آن کمک کنیم.

تین نیوز: فکر می کنید علت استقبال از این صفحه، با وجود تخصصی بودن آن، چیست؟
در هفته، حدود 70 تا 80 هزار نفر در هفته از این صفحه بازدید می کنند و علت این بازدید، به نظرم صداقت و بی طرفی در اداره این پیج بوده؛ چون ما بدون هیچ گونه عقاید جانب دارانه و شیطنت های رسانه ای با مسائل برخورد کردیم و هدفمان فقط بالا بردن اطلاعات عموم مردم و اطلاع رسانی درباره اتفاقات بد و خوب هوانوردی ایران و جهان بوده و هست.

تین نیوز: بعضی از اخبار، خیلی سریع و حتی زودتر از رسانه های رسمی، در این صفحه کار می شود. این اخبار چطور به این سرعت به شما می رسد؟ و یک نکته جالب این است که یعضی خبرها و عکس ها را ظاهرا کاربران برای شما می فرستند. این همکاری پیش آمده است؟
ما دوستان زیادی در صنعت هوانوردی به خصوص در میان خلبان ها، دانشجویان خلبانی، مهماندارها، دیسپچرها، پرسنل زمینی و فرودگاهی، در ایران و کشورهای دیگر داریم که به هدف این صفحه واقفند و این باعث شده که برخی از اطلاعات این صفحه، نه تنها همپای خبرگزاری ها، بلکه بسیار زودتر از آنها در اختیار مردم قرار بگیرد که از اینجا از همه دوستان بابت این همکاری تشکر می کنم.

تین نیوز: بازدیدکنندگان این صفحه، چقدر تخصصی و فعال حوزه هوانوردی هستند؟ با توجه به کامنت ها، به نظر می رسد تعداد زیادی متخصص و کارشناس از این صفحه بازدید می کند.
طبق نمونه آماری که از صفحه و در قسمت اطلاعات نموداری آن قرار دارد، بیش از 90 درصد دانشجویان خلبانی، بیش از 50 درصد خلبان های فعال در ایرلاین ها، 60 درصد مهماندارها و بیش از 60 درصد بقیه پرسنل زمینی و فرودگاهی کشور، در این صفحه حضور دارند و این باعث شده که این صفحه، طرفداران خودش را در این دو سال پیدا کند.

تین نیوز: به نظر شما می شود از این ظرفیت، یعنی جمع شدن عده ای متخصص در یک فضای مجازی، استفاده بهتری کرد؟ برنامه ای دارید برای این که از این جمع و این ظرفیت، بیرون از فضای مجازی، در قالب تشکل خاصی، استفاده کنید؟
اجازه بدهید این سوال در گذر زمان، پاسخ داده شود.

تین نیوز: فکر می کنید چطور می شود از چنین فعالیت های هدفمند و منسجمی در شبکه های اجتماعی، درآمدزایی کرد؟ برنامه ای در این باره دارید؟
ما از ابتدا فقط برای ارتقای فرهنگ هوانوردی در بین عموم مردم و مسافران هوایی و همین طور بالا رفتن درک عمومی و نیز تخصصی علاقه مندان به این صنعت، اقدام به ایجاد صفحه مطالب علمی و حوادث هواپیمایی کردیم و علیرغم درخواست های زیادی که برای تبلیغ در این صفحه داشتیم؛ ترجیح دادیم که با قرار دادن تبلیغات، فضای صفحه را اقتصادی نکنیم تا همچنان اعضای این صفحه، فقط مطالبی را ببینند که با علاقه مندی خودشان انتخاب کرده اند؛ نه پیام های بازرگانی! اما در مجموع همان طور که بنیانگذاران این شبکه اجتماعی، از این فضا کسب درآمد می کنند، افراد دیگر هم می توانند با فیسبوک برای خودشان درآمدی به فراخور تلاش و نوع فعالیتی که دارند، داشته باشند.

تین نیوز: اگر درباره این صفحه، نکته خاصی یا خاطره جالبی در دوران فعالیت این صفحه در خاطر دارید، لطفا بیان کنید.

برخی از اخبار و نوشته های این صفحه را بدون ذکر منبع در سایت های خبری دیده ام و امیدوارم با این صفحه، علاوه بر معرفی مشاغل هوانوردی، بیان مطالب تخصصی به بیان ساده و قابل فهم برای عموم، تبیین وظایف مهماندار ها در هواپیما و... بتوانیم مروج فرهنگ رعایت حقوق مولف (کپی رایت) هم باشیم.

تین نیوز: و سخن پایانی...
از تین نیوز به خاطر فرصتی که به ما دادید تشکر می کنم و امیدوارم روزی اطلاعات این صفحه در دسترس همه اشخاصی که به هوانوردی، به ویژه هواپیماهای بازرگانی علاقه مندند، قرار بگیرد و همه بتوانند از اطلاعات همدیگر در این صفحه استفاده کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میلاد 0 0

    با تشکر ازشبکه خبری تین نیوز برای این گزارش و رسالت این شبکه در جهت اطلاع رسانی و نقش سازنده اون در صنعت حمل و نقل به خصوص حمل و نقل هوایی و سر کار خانم امینی

  • محمد 0 0

    این که شد ٢۶٠ درصد؟!!!

  • پیمان 0 0

    محمد جان هنوز سواد آموزی برای افرادی مثل شما به رایگان آموزش میده تا بدونی که جمعیت دانشجویان یک گروه مجزا هستند از جمعیت و گروه خلبانان و همینطور مهماندارها و … و هر گروه می تونه بین ۰ درصد تا ۱۰۰ درصد در یک صفحه عضو بشن!

  • میلاد 0 0

    محمد عزیز همانطور که آقای پیمان توضیح دادند از هر جامعه مجزا درصدها آورده شده که میتونه عددی بین ۰ تا ۱۰۰ باشه و در واقع از چند جامعه آماری اعداد آورده شده که شما نباید مجموع درصد ها رو به عنوان یک درصد کلی مد نظر قرار بدید. با تشکر از شما

  • faeze esfahani 0 0

    واقعا افتخار می کنم به اقای باستانی انشالا همیشه موفق باشید…