| کد خبر: 18348 |

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران در گفتگو با تین نیوز:

◄انتقال فرودگاه مهرآباد در کوتاه مدت ممکن نیست / دلیل اصلی بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها

تین نیوز| دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران ضمن اعلام این مطلب که انتقال فرودگاه مهرآباد در کوتاه مدت اقدام مناسبی نیست، گفت: در حال حاضر فرودگاه امام قادر به پذیرش پروازهای داخلی نیست.

حمید غوابش در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه به نظر نمی رسد که بتوان در کوتاه مدت فعالیت های فرودگاه مهرآباد را متوقف کرد، افزود: اول اینکه فرودگاه جانشین آن که به طور طبیعی فرودگاه امام است در حال حاضر قادر به پذیرش پروازهای داخلی نبوده و برای توسعه زیرساخت های آن نیز نیازمند سرمایه و زمان قابل توجهی است.

وی افزود: در حال حاضر زیرساخت های تعمیر و نگهداری، آشیانه ها، کارگاه های متعدد و تاسیسات مهمی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران در ادامه گفت: باید توجه داشت که فرودگاه مهرآباد کاربردی نظامی و غیرنظامی داشته و از 1345 هکتار اراضی این فرودگاه تنها 142 هکتار آن برای خدمات هوایی غیر نظامی استفاده می شود که 11 درصد از کل اراضی فرودگاه است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت فرودگاه مهرآباد و محدود کردن ترافیک آن تصریح کرد: باید فعالیت های بخش نظامی در فرودگاه مهرآباد را به تدریج به خارج از شهر تهران انتقال داد تا بتوان ظرفیت های این فرودگاه را برای پروازهای غیر نظامی افزایش داد.

تفاوت در نرخ محاسبه ارز، دلیل اصلی بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها
غوابش درباره آخرین وضعیت بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها گفت: بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها عموما مرتبط با خدمات ناوبری و فرودگاهی است که بر اساس جدول 2 ماده 63 قانون وصول برخی از مطالبات دولت اخذ می شود.

وی اظهار داشت: شرکت فرودگاه های کشور در سال 91 اقدام به تغییر فرمول محاسبه جدول مذکور کرد که این تغییر به تنهایی منجر به افزایش 250 درصدی تعرفه ها شد. از آنجا که مبنای محاسبه این تعرفه ها نیز ارزش ریالی دلار اعلامی بانک مرکزی است، در سال 92 نیز با تغییر نرخ اعلامی ارز از 1226 تومان به بیش از 2500 تومان، تعرفه های ناوبری و فرودگاهی در مجموع نسبت به سال 1390، 500 درصد افزایش یافت.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران ادامه داد: این موضوع باعث شد که ایرلاین ها اساسا قادر به پرداخت بدهی هایشان نباشند و در نهایت منجر به بروز اختلاف حساب های جدید بین شرکت فرودگاه ها و خطوط هوایی تجاری کشور شد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر جلسات مشترکی با شرکت فرودگاه های کشور برگزار و در خصوص تعدیل این تعرفه ها تصمیماتی اتخاذ شده است که امیدوار هستیم با اجرایی شدن آن مشکلات مذکور نیز برطرف شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.