| کد خبر: 169134 |

گام‌های بلند چین در هواپیما‌سازی

چین در کنار تبدیل شدن به دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در تلاش است تا در صنعت هواپیماسازی نیز گام های بلندی بردارد و برای این هدف نقشه راهی ترسیم کرده است که شامل ساخت هواپیماهای مختلف مسافربری، منطقه ای و بین المللی است.

تین نیوز

 چین در کنار تبدیل شدن به دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در تلاش است تا در صنعت هواپیماسازی نیز گام های بلندی بردارد و برای این هدف نقشه راهی ترسیم کرده است که شامل ساخت هواپیماهای مختلف مسافربری، منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا در شرایط فعلی این کشور کوشیده است تا برای تبدیل شدن به یک قدرت در صنعت هواپیماسازی از مزایای فنی دیگر کشورهای قدرتمند در این زمینه استفاده کند.

چین از سال‌ها قبل توافقنامه هایی را با 'بویینگ' و 'ایرباس' امضا کرد که بر اساس آن، غول‌های هواپیماسازی دنیا در این کشور اقدام به تاسیس کارخانه برای تولید قطعات کردند و همین موجب شد تا پکن بتدریج به فناوری ساخت هواپیما دسترسی بیشتری داشته باشد و از تجربیات و دانش این کشورها در این راستا استفاده کند.

موفق‌ترین نمونه‌کاری چین در ساخت هواپیما، تولید هواپیمای مسافربری به نام کوماک است که از چند سال قبل شروع شده و آزمایش های پروازی آن هم به طور متناوب و با موفقیت انجام شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سفارش برای خرید هواپیمای مسافربری مدل 'سی 919 ' چین موسوم به کوماک به بیش از 600 فروند رسیده است و پیش‌بینی می‌شود خرید این هواپیما باز هم افزایش یابد چین توانسته است با این موفقیت چهارمین سازنده هواپیمای 'جمبوجت' مسافربری پس از آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه باشد.

شرکت مالی 'اوربرایت' چین تازه ترین خریدار این هواپیما است و قراردادی برای در اختیار گرفتن 30 فروند از این هواپیما با شرکت هواپیمایی کوماک این کشور امضا کرده است.

شرکت اوربرایت که دارای شعب بانکی فراوانی هم در چین است گفته در زمینه تحقیق، توسعه و بازاریابی با کوماک همکاری خواهد کرد.

بجز این شرکت، ناوگان هوایی چاینا ایر نیز از خریداران هواپیما است و بر اساس گزارش تارنمای چاینا دیلی چین تاکنون 24 خریدار از چین و کشورهای دیگر، درخواست خرید را به کوماک داده اند.

پروازهای آزمایشی هواپیمای مذکور انجام شده است و بر اساس اظهارات کارشناسی این هواپیما مشابهت های زیادی با ایرباس 320 و بویینگ 737 دارد و برد استاندارد آن چهار هزار و 75 کیلومتر است.

تولید هواپیمای منطقه ای مسافربری 'ام آ 700 ' دیگر گام بلند چین در ساخت هواپیما به حساب می‌آید و کار ساخت بال هواپیما و برخی از قطعات دیگر آن از هم اکنون شروع شده است.

شرکت صنایع هواپیمایی دولتی چین در گزارشی آورده است که دو مجموعه وابسته به این شرکت در شهر 'شی آن' در شمال غرب و شهر 'شن یانگ' در شمال شرق در حال ساخت قطعات هستند.

در واقع ساخت این هواپیما نشان می‌دهد که نقشه‌راه چین برای آینده به گونه ای تنظیم شده است که این کشور در عرصه ساخت هواپیماهای مسافربری دوربرد و منطقه ای بتواند حرفی برای گفتن و رقابت کردن داشته باشد.

این هواپیماهای جدید به موتورهای پرسرعت توربو مجهز خواهند شد و می تواند بین 78 تا 85 مسافر را جابجا کند و میزان بار قابل حمل آن هم بالاتر از 27 تن خواهد بود.

با توجه به اینکه این مدل از هواپیما قادر به فرود در مناطق ساحلی و شبه جزیره ای خواهد بود پیش بینی می شود پس از تکمیل کار ساخت و پروازهای آزمایشی، بازار فروش خوبی داشته باشد.

انتظار می رود اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در اواخر سال 2019 میلادی انجام شود و در سال 2021 میلادی آماده تحویل خواهد بود و هم اکنون 11 خریدار از سراسر دنیا سفارش خرید 185 فروند از این هواپیما را به چین داده اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.