| کد خبر: 166834 |

◄ گزارش سازمان هواپیمایی درباره خروج هواپیمای قشم‌ایر از باند فرودگاه مشهد

در بهمن‌ماه سال گذشته بود که یک فروند هواپیمای فوکر 100 شرکت هواپیمایی قشم‌ایر با 104 مسافر و کرو پروازی به دلیل باز نشدن چرخ‌ها از باند فرودگاه مشهد خارج و دچار سانحه شد.

تین نیوز

در بهمن‌ماه سال گذشته بود که یک فروند هواپیمای فوکر 100 شرکت هواپیمایی قشم‌ایر با 104 مسافر و خدمه پروازی  به دلیل باز نشدن چرخ‌ها از باند فرودگاه مشهد خارج  و دچار سانحه شد.

به گزارش تین‌نیوز، اخیراً دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارش این سانحه را اعلام کرده است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، بیست و هفتم بهمن‌ماه سال گذشته یک فروند هواپیمای فوکر 100  به شماره  پرواز 1202 در مسیر پروازی تهران-مشهد در ساعت 16:38 دقیقه به‌وقت محلی از باند 29 راست فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمد و در ساعت 17:50 دقیقه وارد مرحله تقرب برای فرود در باند31 راست فرودگاه  بین‌المللی مشهد می‌شود.

 خلبان مبادرت به باز کردن ارابه فرود و آمادگی هواپیما جهت نشستن در این فرودگاه  می‌کند که متوجه می‌شود چراغ نشان‌دهنده ارابه فرود سمت چپ در حالت هشدار قرمز باقیمانده است، لذا خلبان با هماهنگی واحد مراقبت پرواز فرودگاه از فرود انصراف داده و اوج‌گیری می‌کند و ضمن هدایت ‎ هواپیما به نقطه ایستایی پروازی نزدیک فرودگاه به انجام چک‌لیست‌های مربوطه اقدام می‌کند و پس از انجام دستورالعمل‌های  مربوطه، خلبان موفق به باز کردن ارابه فرود سمت چپ نشده و با انجام چند گردش ایستایی اقدام به مصرف سوخت به‌منظور ایمنی بیشتر به‌منظور فرود اضطراری  می‌کند.

خلبان پرواز ضمن درخواست فرود اضطراری در حالت ارابه چپ نیمه‌باز،  تقاضای آمادگی ارگان‌های ذی‌ربط در فرودگاه را کرده و با توجه به وضعیت مساعد جوی و فرصت کافی برای اجرای هماهنگی‌های لازم ارگان‌های مربوطه، زمینه انجام فرود اضطراری هواپیما فراهم می‌شود.

در نهایت، هواپیما در ساعت 18:31 دقیقه در فرودگاه مشهد فرود آمده و پس از کم شدن سرعت خلبان به آهستگی ارابه فرود سمت چپ را با باند تماس داده و هواپیما به سمت چپ منحرف‌شده و از باند خارج و در حاشیه  ایمنی بین دو باند فرود 31 چپ و راست بعد از  TWY G متوقف و دچار سانحه می‌شود.

در ادامه بررسی علت سانحه آمده است، پس از بلند کردن هواپیما و انتقال آن به فضایی مناسب در فرودگاه مشهد، به علت نوع حادثه رخ داده و مسیر برگشت سیال هیدرولیک از عملگر ارابه فرود سمت چپ برای شرایط Gear down بررسی شد و  Up Pressure AND/OR Return hose که دارای یک RESTRICTOR CHECK VALVE ASSY  است، باز شد  که پس از باز کردن مشاهده شد که فیلتر ورودی سیال هیدرولیک ارابه فرود سمت چپ  پاره شده  و به همین منظور قطعه مزبور جهت بررسی بیشتر به تهران انتقال داده شد.

در بررسی به‌عمل‌آمده از انجام چک سنگین هواپیما مشخص شد که برای اولین بار C Check این هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت و با استفاده از محل آشیانه فارسکو انجام شده است.  این هواپیما در تاریخ 15 آذر سال 96  برای انجام چک وارد آشیانه شده و به دلیل نیاز شرکت به ارابه فرود در هواپیمای فوکر 100 عملیاتی دیگر ارابه فرود این هواپیما باز شده و روی هواپیمای FQG نصب شده است.

هم‌اکنون سازمان هواپیمایی کشوری در حال تهیه گزارش نهایی بوده و به‌طور هم‌زمان پیگیری‌های خود از کشور سازنده (هلند) را برای پیش‌بینی اقدامات اصلاحی انجام می‌نماید تا برای شرکت‌های بهره‌بردار هواپیمای  فوکر 100 ارسال کند.

متن کامل گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را  اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.