| کد خبر: 166663 |

فرودگاه بین المللی پیام و موانع توسعه صادرات

صادرات یکی از مولفه های رشد اقتصادی است و با تکیه بر صادرات غیرنفتی و رفع موانع آن می توان دریچه ای تازه برای توسعه و پیشرفت کشور باز کرد و توجه به این موضوع درباره فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین پایانه باری کشور ضرورت دارد.

تین نیوز

صادرات یکی از مولفه های رشد اقتصادی است و با تکیه بر صادرات غیرنفتی و رفع موانع آن می توان دریچه ای تازه برای توسعه و پیشرفت کشور باز کرد و توجه به این موضوع درباره فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین پایانه باری کشور ضرورت دارد.

شرکت خدمات هوایی پیام در سال 1369 با عنوان مرکز خدمات هوایی برای ارائه خدمات حمل و نقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط سخت گذر در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تایید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران، بر اساس مصوبه تیرماه 1382 هیات دولت، 3 هزار و 600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.

مزیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام

نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب، از جمله مزیت های این منطقه است.

برخورداری از امکانات زیربنایی، برخورداری از گمرک، گذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه از مزیت های قابل توجه منطقه ویژه اقتصادی پیام محسوب می شود.

نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزی و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام

یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام، دارا بودن فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور است.

یکی دیگر از مزیت هایی که در ماه های آینده منطقه ویژه اقتصادی پیام از آن برخوردار می شود، مسافری شدن فرودگاه پیام البرز است.

**منطقه ای بی نظیر برای توسعه فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر سال گذشته به استان البرز و بازدید از این منطقه، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی پیام، بنا بر برنامه ای که در ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات ارایه شده، قرار است یکی از کریدورهای اصلی توسعه فناوری اطلاعات در کشور باشد که در این زمینه سرمایه گذاری بزرگی در این بخش صورت می گیرد.

محمد جواد آذری جهرمی افزود: در صورت تحقق این برنامه 100 هزار شغل در کشور ایجاد می شود.

او گفت: بنای ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام با توجه به ظرفیت هایی که در آن وجود دارد، از جمله نزدیکی به پایتخت و مقررات ویژه ای که در مناطق ویژه حاکم است، نیروی انسانی و زیرساخت های منظم، این است که عرضه تولیدات در حوزه فناوری اطلاعات در این منطقه باشد.

او بیان داشت: یکی از پروژه های مهم اقتصاد ملی در این منطقه در حال اجرا است که فاز اول کار مطالعاتی آن به پایان رسیده و فاز دوم در حال اجراست که پس از اجرای فاز سوم به مرحله اجرا وارد خواهیم شد.

استان البرز با داشتن ظرفیتی مانند منطقه ویژه اقتصادی پیام، می تواند تبدیل به قطب صادرات و واردات محصولات در کشورشود. سال گذشته 49پرواز کارگو در فرودگاه پیام که هم اکنون روند مسافربری شدن آن نیز طی می شود، بر زمین نشسته است.

در سال جاری نیز ، هواپیمای آنتونوف 124 که جزء هواپیماهای پهن پیکر باری به حساب می آید با محموله 2 فروند بالگرد جهت ارایه خدمات اورژانس وارد فرودگاه پیام شد که نشان هنده این مهم است که این فرودگاه آماده استقبال از هر نوع هواپیما است.

تنها فرودگاه باربری کشور در مجموعه پیام قرار دارد، باند و سطوح پروازی فرودگاه بین المللی پیام این ظرفیت را دارد که پروازهای باری یا همان کارگو با تعداد بیشتری بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در این میان افزایش چند برابری سوخت کارگو طی سال های گذشته سبب شده تا این فرآیند آنچنان که باید نتواند مسیر خود را طی و امروز شاهدیم که کمتر ازظرفیت منطقه ای چون فرودگاه بین المللی پیام به دلیل بالا بودن قیمت سوخت به کار گرفته می شود.

گرانی سوخت هواپیماهای کارگو سبب شده تا صادر کنندگان دیگر رغبتی برای صادرات از طریق هوایی نداشته باشند چرا که با این نرخ دیگر صادرات کالا توجیهی ندارد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام پیام این روزها برنامه های زیادی در دست دارد، جدا از مسافربری شدن آن، ایجاد هاب صادرات و واردات محصولات فناوری اطلاعات از جمله رویکردهایی است که در این منطقه در حال انجام است، در این طرح پیش بینی شده تا طی 3 سال آینده بتوان 50 درصد واردات و صادرات و چرخش مالی و اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات از طریق منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام شود.

پیام به عنوان نزدیک ترین منطقه به پایتخت و شرکت های دانش بنیان است، بازار مصرف مناسبی در کنار خود دارد به طوری که جمعیت استان البرز به همراه استان های مجاور یک چهارم کل جمعیت کشور را در خود جای داده، این در حالی است که با وجود چنین ظرفیت هایی در منطقه ویژه اقتصادی پیام، بالا بودن نرخ سوخت هواپیماهای کارگو می تواند به عنوان مانعی جدی برای توسعه صادرات از این منطقه باشد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در گفت وگو با ایرنا، گفت: در زمینه حمل و نقل هوایی امکانات فراوانی فراهم است، اما گرانی سوخت پروازهای کارگو سبب شده که صادرات از مبدا ایران تقریبا به حالت تعلیق در بیاید و مانع از درآمد زایی در این حوزه شود.

سعید زرندی با تاکید بر تصویب کاهش قیمت سوخت هواپیماهای باربری در شورای عالی صادرات، اظهار داشت: هنوز اتفاقی در خصوص کاهش هزینه سوخت هواپیماهای باربری صورت نگرفته است.

او گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در حال حاضر پروازهای واردات بار به صورت هفتگی در فرودگاه پیام صورت می گیرد.

زرندی ادامه داد: در سال های گذشته رویکرد وزارت ارتباطات این بود که از پیام تنها به عنوان فرودگاه کارگو استفاده شود که با اجرای طرح هدفمندی سوخت و افزایش 5 برابری قیمت سوخت هواپیماهای باری نسبت به هواپیماهای مسافربری، برای چند سال این فرودگاه تعطیل شد.

او افزود: با افزایش قیمت سوخت پروازهای کارگو، صادرکنندگان بیشترین آسیب را دیده اند، این در حالی است که اگر به دنبال توسعه صادرات هستیم باید در این بخش اقداماتی صورت گیرد تا بار دیگر شاهد رونق پروازهای کارگو از منطقه ویژه اقتصادی پیام باشیم.

مدیرکل عملیات فرودگاهی و خدمات زمینی فرودگاه پیام نیز در گفت وگو با ایرنا، گفت: قبل از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، بیش از 13 هزار و 500 تن بار از طریق فرودگاه پیام جا به جا می شده که با سهمیه بندی سوخت این رقم در سال های 94 و 95 به صفر رسیده است.

علی کاملی افزود: قیمت سوخت هواپیماهای باری لیتری 2 هزار و 600 تومان است این در حالی است که این نرخ برای هواپیماهای مسافربری 650 تومان است.

او ادامه داد: زمانی که بحث سهمیه بندی سوخت مطرح شد، به کارگو بیشتر به دید واردات نگاه شده و جنبه صادراتی آن نادیده گرفته شده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه فرودگاه پیام تنها فرودگاه کارگو در منطقه است، افزایش قیمت سوخت کارگو تنها شامل حال این فرودگاه شده است.

کاملی گفت: با اقدامات صورت گرفته، توانسته ایم در سال 96 بار دیگر پروازهای کارگو را از فرودگاه پیام از سر بگیریم، سال گذشته 49 سورتی پرواز کارگو از پیام داشته ایم که واردات گوشت گرم از کشورهای قزاقستان و قرقیزستان با هدف تنظیم بازار بوده و واردات دام زنده از کشور فرانسه نیز از جمله این پروازها بوده است.

او ادامه داد: امسال نیز از ابتدای سال تاکنون 2 سورتی پرواز از طریق فرودگاه پیام صورت گرفته و بنا داریم که این پروازها را در سال جاری افزایش دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.