| کد خبر: 166649 |

نماینده سابق ایران در ایکائو:

◄ فرصت خرید 50 هواپیمای دست دوم را از دست دادیم

اگر در زمان برجام دو راهبرد کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته می‌شد و با بخشی از پول پیش‌پرداخت خرید 11 فروند هواپیما، تعدادی هواپیما دست‌دوم جوان خریداری می‌شد ما اکنون صاحب بیش از 50 فروند هواپیما بودیم.

تین نیوز

نماینده سابق ایران در ایکائو با تأکید بر اینکه ما می‌توانستیم از برجام استفاده بسیار بیشتری ببریم، گفت: اگر در زمان برجام دو راهبرد کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته می‌شد و با بخشی از پول پیش‌پرداخت خرید 11 فروند هواپیما، تعدادی هواپیما دست‌دوم جوان خریداری می‌شد ما اکنون صاحب بیش از 50 فروند هواپیما بودیم.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص اینکه در مدت باقی‌مانده برای لغو قرارداد ایرباس آیا شانس اینکه این شرکت تعدادی هواپیما به شرکت «هما» تحویل دهد وجود دارد، می‌گوید: این موضوع به چند عامل بستگی دارد. اگر طبق قرارداد پوش و پیش پرداختی طرف ایرانی پرداخت کرده باشد می‌توان انتظار داشت که شرکت ایرباس با حسن نیت تعدادی هواپیما در مدت باقی‌مانده تحویل دهد و این امر هم منوط بر این است هواپیما به لحاظ فنی و عملیاتی آماده باشد و اراده سیاسی هم برای تحویل هواپیماها وجود داشته باشد.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان شکایت و ادعای خسارت در راستای لغو قراردادها داشت، توضیح داد: این موضوع هم‌بستگی به مفاد قراردادها دارد که از ابتدا اعلام شد قراردادها محرمانه است و در همین راستا کسی نمی‌داند مفاد این قراردادها چگونه تنظیم شده است.

نماینده سابق ایران در ایکائو، می‌افزاید: به‌طور معمول در قراردادها بندی وجود دارد تحت عنوان «Force Majeure» که این بند برای وضعیت‌‌های اضطراری است در همین راستا شرکت سازنده می‌تواند از این بند استفاده کند چرا که علاقه‌مند به اجراشدن قرارداد است اما اینکه این بند در قرارداد بین هما و ایرباس دیده‌شده باشد مشخص نیست.

منظری با تأکید بر اینکه شرکت سازنده هواپیما علاقه‌مند برای حفظ قراردادها است اما زمانی که این مشکلات از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود این شرکت‌های نمی‌توانند کاری انجام بدهند، گفت: گرفتن خسارت کار بسیار سختی است اما اگر برجام بین دعوای دو دولت طرح شود و بگویند که خروج از برجام چه خسارتی را به ایران وارد کرده است و اگر ایران برنده تلقی شود در آنجا می‌توان مواردی که در آن مورد خسارت قرار گرفته است مانند «لغو قرارداد هواپیما» می‌تواند ادعای خسارت کند. همان‌طور که تأکید کردم این امر کار بسیار سختی است که بایست در حوزه سیاست انجام بگیرد.

وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده ما می‌توانستیم از برجام استفاده بسیار بیشتری ببریم. اگر در زمان برجام دو راهبرد کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته می‌شد و با بخشی از پول پیش‌پرداخت خرید 11 فروند هواپیما، تعدادی هواپیما دست‌دوم جوان خریداری می‌شد ما اکنون صاحب بیش از 50 فروند هواپیما بودیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.