| کد خبر: 166502 |

یک کارشناس هوایی مطرح کرد؛

◄ فرصت سوزی صنعت هوایی در دوران پسابرجام

یک کارشناس رسمی دادگستری در صنایع هوایی و فضایی با بیان اینکه از فرصت برجام فرصت‌سوزی شد، عنوان کرد: خرید هواپیمای دست‌دوم با سن کم بهترین استراتژی ممکن در زمان برجام برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور بود که متأسفانه از آن غفلت شد.

تین نیوز

یک کارشناس رسمی دادگستری در صنایع هوایی و فضایی با بیان اینکه فرصت برجام به درستی استفاده نشد، عنوان کرد:  خرید هواپیمای دست‌دوم با سن کم بهترین استراتژی ممکن در زمان برجام برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور بود که متأسفانه از آن غفلت شد.

علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی پس از خروج آمریکا امکان شکایت از بوئینگ یا ایرباس را در حوزه بین‌المللی را دارند، عنوان کرد: قرارداد بین شرکت هواپیمایی هما با ایرباس و بوئینگ به‌صورت فاینانس بوده است به این معنا که پولی پرداخت‌نشده و در راستای آن تضمینی از شرکت سازنده هواپیما گرفته نشده که ایرلاین‌های ایرانی بتوانند اقدام به این کار کنند.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: شرکت هواپیمایی «هما» به دلیل اینکه مشکلات مالی بسیاری داشت نتوانست از فرصت برجام استفاده کند.

این کارشناس بابیان اینکه «هما» در دوره برجام با استراتژی خرید هواپیما دست‌دوم می‌توانست از این فرصت استفاده بهتری ببرد، خاطرنشان کرد: «هما» می‌توانست با پول‌های نقدی پرداخت‌شده در راستای خرید 11 فروند هواپیما اقدام به خرید هواپیماهای دست‌دوم زیر 5 سال کند.

بحیرایی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی در اروپا هستند که اقدام به فروش هواپیمای زیر 2 تا 4 سال می‌کنند در همین راستا ایران‌ایر می‌توانست با پول پرداخت شده نقدی برای خرید این تعداد هواپیمای نو حدود 100 فروند هواپیما با سن کم وارد چرخه پروازی خود در راستای توسعه ناوگان کند.

وی با تأکید بر اینکه خرید هواپیمای نو پس از خروج آمریکا از برجام دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: سوخو یکی از گزینه‌هایی است که شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند از آن هواپیما نو بخرند اما آن‌هم منوط بر این است سهم قطعات آمریکایی در این هواپیما زیر 10 درصد برساند.

او گفت: خرید هواپیما دست‌دوم در زمان برجام شرایط و پروسه راحت‌تری نسبت به خرید هواپیما نو داشت و هما می‌توانست با قیمت زیر 10 میلیون دلار تعداد بسیار زیادی هواپیما وارد کشور کنند.

این کارشناس دادگستری در صنعت هوایی با اعتقاد بر اینکه حرکت برجام یک اقدام خوب بود اما متأسفانه در صنعت حمل‌ونقل هوایی از فرصت‌هااستفاده نشد، گفت: مشکل اصلی هما در زمان برجام موضوع فاینانس بود؛ چراکه هیچ شرکت سرمایه‌گذاری در جهان حاضر نخواهد بود در شرکتی که با توجه به حجم زیاد پرسنل و تعداد کم هواپیما ورشکسته است و حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست سرمایه‌گذاری کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.