| کد خبر: 165832 |

مدیرعامل قشم‌ایر از آخرین وضعیت قراردادها با بوئینگ می‌گوید:

◄ سکوت بوئینگ در مقابل ایرلاین‌های ایرانی

بوئینگ اکنون در پاسخ به این سؤال که چه زمانی اقدام به تحویل هواپیماها می‌کنید سکوت می‌کند.

تین نیوز

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های هفته اخیر در صنعت حمل‌ونقل هوایی امضای تفاهم‌نامه خرید ۴۰ فروند هواپیمای سوخو توسط دو شرکت هواپیمایی ایرانی بود. شرکت هواپیمایی آسمان و ایرتور در حاشیه نمایشگاه هوایی اورآسیا ۲۰۱۸ تفاهم‌نامه خرید ۴۰ فروند هواپیمای سوپرجت روسی را در حضور وزیر حمل‌ونقل روسیه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این خرید در حالی توسط دو شرکت هواپیمایی انجام گرفت که پیش‌تر مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، اعلام کرد بحث جدی برای ورود این هواپیماهای روسی بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.

او در ادامه حتی به این موضوع اشاره کرد که در مذاکرات شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با کمپانی سوخو بحث خرید هواپیما مطرح نیست و دلیل اصلی آن ناشناخته‌بودن این هواپیما برای ایرلاین‌ها است در همین راستا تنها سوخو گزینه اجاره خواهد بود. سخنان پیشین اسعدی‌سامانی به این موضوع صحه می‌گذارد که بعد از برجام و بازشدن روزنه‌های امید در صنعت هوانوردی کشور، تنها گزینه ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما، هواپیماهای غربی و اروپایی بوده است که گویی در ماه‌های اخیر و با افزایش تنش‌های سیاسی بر سر برجام دیگر امیدها برای ورود هواپیماهای غربی در بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی بسیار نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است.

دو شرکت هواپیمایی که اکنون با خرید هواپیماهای سوخو نگاهی به توسعه و افزایش ناوگان هوایی خود دارند در سال گذشته میلادی تفاهم‌نامه‌هایی با دو کمپانی غول‌ هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس بسته بودند اما سرنوشت این قراردادها بعد از به روی کار آمدن دولت ترامپ در هاله‌ای از ابهام فرورفته است. شرکت هواپیمایی قشم‌ایر یکی دیگر از ایرلاین‌های ایرانی بود که در سال گذشته میلادی تفاهم‌نامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای بوئینگ را به امضا رساند. در همین رابطه گفتگوی کوتاهی با محمود شکرآبی، مدیرعامل این شرکت، داشتیم تا درباره آخرین وضعیت قرارداد این شرکت با این غول هواپیماسازی در جهان سؤال کنیم.

او در ابتدا در پاسخ به این سؤال که این روزها آمریکا در حال تصمیم‌گیری برای ماندن یا خروج از برجام است، رفتار کمپانی بوئینگ با ایرلاین‌های ایرانی که با این شرکت تفاهم‌نامه خرید هواپیما به امضا رسانده‌اند چگونه است؟ می‌گوید: «بوئینگ سکوت کرده است. تفاهم‌نامه‌ها بسته‌شده همان‌گونه باقی‌مانده است و ما در مذاکراتی که با این شرکت هواپیماسازی انجام می‌دهیم نوعی عدم قاطعیت وجود دارد یعنی نه می‌گویند این تفاهم‌نامه اجرایی می‌شود و نه می‌گویند قصد عدم فروش هواپیما را داریم.»

مدیرعامل قشم‌ایر در ادامه سخنان خود می‌افزاید: «بوئینگ در مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در خصوص فروش هواپیما پاسخ صریح و شفافی نداده و تنها سکوت کرده است اما بنده احساس می‌کنم بوئینگ به دنبال این است که یک‌سری مجوزها برای فروش هواپیما به ایران بگیرد یا اینکه به دنبال شرایط مساعدتری برای جدی‌کردن تفاهم‌نامه‌ها است.» شکرآبی در پاسخ به این پرسش که آیا رفتار شرکت بوئینگ به قبل از تحریم‌ها بازگشته است می‌گوید: «خیر این‌گونه نیست. حتی درحال‌حاضر نیز بوئینگ با شرکت‌های هواپیمایی مذاکره می‌کند و این موضوع قبل از تحریم‌ها اصلاً وجود نداشت. بوئینگ اکنون در پاسخ به این سؤال که چه زمانی اقدام به تحویل هواپیماها می‌کنید سکوت می‌کند.»

این مقام مسئول در شرکت قشم‌ایر در رابطه با موضوع مشکلات مالی نیز توضیح می‌دهد: «مشکلات مالی مانع خرید هواپیماهای بوئینگ نیست. لااقل درحال‌حاضر شرکت قشم‌ایر مشکل مالی برای خرید هواپیمای بوئینگ ندارد و هر زمان که این کمپانی فروش هواپیما به ما را تأیید کند ما آمادگی خرید داریم.» او به این سؤال که چرا سوخو در بین گزینه‌های این شرکت هواپیمایی برای خرید در راستای توسعه و افزایش ناوگان قرار ندارد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «ما تا کنون به‌جز هواپیماهای غربی برای خرید بررسی نکرده‌ایم و امیدوار هستیم درنهایت این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد نهایی و خرید هواپیما منجر شود. واقعیت امر این است که آنها به ما نیاز دارند.» شکرابی در رابطه با این سؤال که آیا به نظر شما درنهایت ناچار خواهید شد که به سمت سوخو بروید؟ با خنده می‌گوید: «انشالله که این‌گونه نمی‌شود.»

مدیرعامل قشم‌ایر در این مصاحبه به این مطلب اشاره کرد که واقعیت امر این است که بوئینگ نیز به ما نیاز دارد؛ اما این غول‌ساز آمریکایی ظاهراً به ضرر ۱۷ میلیارد دلاری ناشی از لغو قرارداد با ایران فکر کرده است و در همین رابطه قصد دارد هواپیماهای ایران را به امارات بفروشد تا به‌نوعی بتواند بخشی از ضرر ناشی از لغو قرارداد با ایران را بگیرد که در همین رابطه اخیر مدیرعامل بوئینگ از به تعویق افتادن تحویل هواپیماها به ایران خبر داد و اعلام کرده است که این شرکت خریداران دیگری برای این هواپیماها دارد و از همین رو، شرکت هواپیمایی امارات قراردادی به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار برای خرید ۴۰ هواپیمای مسافربری از نوع «بوئینگ ۷۸۷ - ۱۰ دریم‌لاینر» امضا کرده است.

در حالی کمتر از یک هفته آینده تا ضرب‌الاجل ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در خصوص دونالد ترامپ برای تعیین و تکلیف توافق هسته‌ای و حضور و یا خروج از برجام مانده است تحلیل بسیاری از کارشناسان سیاسی نشان از احتمال خروج آمریکا دارد. با خروج آمریکا از برجام دیگر امیدها برای ورود بوئینگ به ایران به پایان خود خواهد رسید و از همین رو سوخو می‌تواند به بازار صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران که تشنه ورود هواپیماهای نو است ورود کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.