| کد خبر: 165258 |

◄ عدم صدور اوفک سوخو را جایگزین بوئینگ کرد

عدم صدور مجوزهای اوفک از سوی آمریکا برای هواپیمایهایی که در قراراداد شرکت آسمان و بوئینگ ذکر شده است منجر به خرید سوخو ۱۰۰ از طرف هواپیمایی اسمان شد.

تین نیوز

عدم صدور مجوزهای اوفک  از سوی آمریکا برای هواپیماهایی که در قراراداد شرکت آسمان و بوئینگ ذکر شده است  شاید منجر به خرید سوخو ۱۰۰ از طرف هواپیمایی اسمان شد.

به گزارش تین‌نیوز، نیمه‌های فروردین ماه سال گذشته هواپیمایی آسمان از توافق با کمپانی آمریکایی بوئینگ برای خرید 60 فروند هواپیمای مسافری 737 مکس خبر داد. بر اساس قراردادی که حدود دو ماه بعد (خرداد 96) بین دو طرف امضا شد قرار بر این بود تا این هواپیماها از سال2022 تا 2024 به تدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود.

 مقامات مسئول ایرانی همان زمان اعلام کرده بودند که 95 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای این خرید 3میلیارد دلاری از طریق فاینانس بوئینگ و 5 درصد مابقی نیز با استفاده از افزایش سرمایه‌ هواپیمایی آسمان تامین خواهد شد.

چند روز پس از امضای قرارداد با بوئینگ سخنگوی وقت هواپیمایی آسمان در این‌باره گفته بود:‌ صدور مجوز اوفک برای بوئینگ‌های آسمان از یک ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با یادآوری این‌که 87 شرکت هواپیمایی دنیا سفارش خرید 3700 فروند از این مدل هواپیما را به بوئینگ داده‌اند، تاکید کرد: با ورود هر کدام از این 737 ها هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم  و در مجموع 60 هزار شغل در کشور ایجاد می شود. شرکت بوئینگ 95 درصد منابع مالی مورد نیاز را از طریق فاینانس  تامین می‌کند و تامین 5 درصد بقیه نیز بر عهده هواپیمایی آسمان است.

 هفت ماه بعد معاون برنامه‌ریزی آسمان با اشاره به این که در انتظار صدور مجوز اوفک برای قرارداد خرید 30+30 فروند هواپیمای بوئینگ هستیم، اظهار کرد:  صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای بوئینگ طولانی شده است، قرارداد آسمان در زمان روی کار آمدن ترامپ امضا شد، امیدواریم مجوزهای اوفک تا دو ماه آینده صادر شود.

محمد گرجی با بیان این‌که شرکت بوئینگ به طور مرتب از طریق وکلایی که دارد این موضوع را پیگیری می‌کند، تصریح کرد : 95 درصد قرارداد  از طریق کمپانی بوئینگ تامین فاینانس می‌شود و 5 درصد مابقی را باید ما پرداخت کنیم.  امیدواریم دولت برای 95 درصد فاینانس خرید هواپیماها دولت حمایت کرده و اظهارنامه دولتی را به موقع برای بخشی که قبل از تحویل هواپیماست، صادر شود.

گرجی با یادآوری این‌که آسمان بزرگترین شبکه پروازی را به داخل کشور در اختیار دارد، گفت: با ورود این هواپیماها به دنبال برقراری پرواز خارجی به کشورهای اروپای شرقی و آلمان هستیم. البته این هواپیماها تا انگلیس هم می‌توانند پرواز کنند. بوئینگ 737 مکس هم برای مقاصد داخلی مقرون به صرفه است و هم این‌که مناسب پروازهای منطقه‌ای و اروپایی (5 ساعت پرواز) است.

وی با بیان این‌که شرایط 30 فروند دوم مانند 30 فروند اول است و نیازی به قرارداد جدید نخواهیم داشت، در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص نحوه تامین 5 درصد فاینانس، افزود: این میزان فاینانس به عنوان افزایش سرمایه از طریق سهامداران و هواپیمایی آسمان تامین می‌شود و 95 درصد بقیه هم از طریق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تامین می شود.

وی با تاکید بر این‌که 75 درصد اصل معامله (بالانس فاینانس) توسط بوئینگ انجام می‌شود، گفت: بر این اساس بوئینگ منابع مالی را برای خرید هواپیما معرفی کرده و به عنوان وثیقه نیز هواپیما را به تامین کنندگان می‌دهد. فانینانس 75 درصدی از قوانین و فرمول‌های جهانی تبعیت می‌کند.

به گزارش تسنیم،  هواپیمایی آسمان دو روز پیش از امضای تفاهمنامه با شرکت سوخو روسیه برای خرید 20 فروند هواپیمای جت سوخو 100 خبر داد. احتمالا ناامیدی از صدور مجوز افک از سوی آمریکایی‌ها و عدم نیاز سوخو به صدور این مجوز باعث شده تا شرکت هواپیمایی آسمان عطای هواپیماهای بوئینگ را به لقای آنها ببخشد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    آسمان باید تعدادی هواپیما توربوپراپ دست دوم ای تی ار 72 از ورژن 600 بخرد و ای تی ار های قدیمی را غیر فعال کند!