| کد خبر: 165175 |

صرفه‌جویی ۲.۵ میلیارد تومانی در نوسازی تجهیزات رادیویی فرودگاهی

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه بخشی از سیستم های رادیویی فرستنده گیرنده ۲۵- ۳۰ ساله نوسازی شدند، از صرفه جویی ۲.۵ میلیارد تومانی هزینه نصب سیستم های رادیویی جدید با استفاده از توان داخلی خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه بخشی از سیستم های رادیویی فرستنده گیرنده ۲۵- ۳۰ ساله نوسازی شدند، از صرفه جویی ۲.۵ میلیارد تومانی هزینه نصب سیستم های رادیویی جدید با استفاده از توان داخلی خبر داد.

به گزارش پتین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، محمد حبیب الهی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی این شرکت به معرفی مهمترین اقدامات اداره کل ارتباطات  ناوبری هوایی در حوزه ارتباطی پرداخت و گفت: بخش عمده ای از  فرستنده- گیرنده های فرودگاهی با عمر ۲۵ تا ۳۰ سال را که دارای درصدی از خرابی بودند، نوسازی کردیم. ما این نوسازی را در حین عملیاتی بودن سیستم ها در زمان سرویس با مسئولیت پذیری مدیران و بدون نیاز به کمک های کارشناسی  شرکت سازنده و تنها با تکیه بر توان مهندسان ایرانی انجام دادیم. هزینه خریداری سیستم های رادیویی در سه سال اخیر ۱۶ میلیارد تومان و هزینه نصب نیز ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده بود که با خودکفایی در نصب، توانستیم به صرفه جویی قابل قبول و بالایی برسیم.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران افزود: یکی دیگر از اقدامات ما برای حمایت از تولید داخلی، بهره گیری از توان شرکت های داخلی برای تامین سوئیچینگ فرودگاه های کم ترافیک با درنظر گرفتن مقررات سازمان هواپیمایی کشوری در نظارت بر ساخت، تعمیر و نگهداری سیستم های ارتباطی هوانوردی بود.

وی گفت: یکی از برنامه های اصلی ما پشیبانی از بسترهای ارتباطی در مرکز کنترل فضای کشور با استفاده از توان داخلی است که در این راستا توانسته ایم پروژه استفاده از ترمینال های ماهواره ای به عنوان بسترهای پشتیبان خطوط مخابراتی انتقال ارتباطات کلامی میان خلبان و کنترلر را اجرایی کنیم که امیدواریم این طرح امسال تکمیل شود و کل فضای کشور تحت  پوشش قرار گیرد.

حبیب الهی با بیان اینکه در حوزه RCAG(سامانه کنترل کلامی پرواز) با وجود کمبود نیرو توانستیم با استفاده حداکثری از توانمندی نیروی انسانی، ایستگاه های رادیویی را در مناطق صعب العبور و با شرایط متفاوت آب و هوایی نگهداری کنیم، افزود: برای تکمیل پوشش فرکانسی مسیرهای هوایی فضای کشور، ۲۷ سایت رادیویی اغلب در مناطق کوهستانی و مرتفع نصب قرار دارند. ما توانسته ایم برای بالابردن ایمنی پروازها و نگهداری فرکانس ها با وجود برخی ناآرامی های اخیر کشورهای همسایه، تعداد سکتورهای مراقبت پرواز را از ۷ سکتور به ۱۷ سکتور افزایش دهیم. همچنین از طرح افزایش سایت های کنترل و فرکانس سوم (VHF) استفاده کرده ایم.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی سپس از تعویض رادیوهای قدیمی در دو مرحله خبر داد و گفت: در مرحله اول که تا پایان سال ۹۷ به پایان می رسد،  فرستنده- گیرنده های ۲۵ تا ۳۰ ساله ۱۳ سایت را با فوریت تعویض می کنیم و در مرحله دوم نیز که از مهر ماه شروع می شود و تا پایان سال ۹۸ به پایان می رسد، تعویض رادیوهای قدیمی ۱۵ تا ۱۷ ساله را در سایت های مناطق مختلف کشور در اولویت قرار می دهیم.

حبیب الهی افزود: مرحله بعدی، راه اندازی سایت در بیرک، بجنورد، چابهار و دستجرد است که باعث افزایش ظرفیت پرواز و ارتقای سطح کیفی مکالمات شده است. در این راستا سایت قدیمی کوشک نصرت را بازسازی و بازطراحی و به سایت چابهار منتقل کردیم. همچنین کانکس سایت کنارک را بازسازی کردیم و به ارتفاعات بیرک انتقال دادیم. با این اقدامات و استفاده از تجهیزات موجود برای سایت جدید توانستیم برای هر سایت مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان (در مجموع برای دو سایت مبلغ سه میلیارد تومان) صرفه جویی کنیم. 

وی همچنین گفت: در جریان تحریم پروازهای قطر توسط کشورهای عربی، مهندسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی توانستند با نصب و بهره برداری از تجهیزات رادیویی جدید خریداری شده و افزایش  فرکانس رادیویی لازم سایت های بندرعباس، سیدان و کیش، به رفع  این بحران کمک شایانی کنند.

حبیب الهی افزود: با تمهیدات صورت گرفته به زودی نرم افزار RCMS-II در سایت های رادیویی نصب می شوند که در این زمینه بررسی های فنی صورت گرفته و کارشناسی انجام و موافقت هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران حاصل شده است. با استفاده از این نرم افزار امکان کنترل و مانیتورینگ سایت های دوردست ممکن خواهد شد.

وی همچنین گفت: در سه سال اخیر توانستیم هفت سوئیچینگ برج مراقبت را از شرکت داخلی خریداری و در فرودگاه های گرگان، لار، ایلام، سنندج، اردبیل، بیرجند و یاسوج نصب کنیم. همچنین تجهیزات رادیویی فرودگاه های شیراز، اصفهان، مشهد، ساری، کرمان، کرمانشاه، ارومیه، اردبیل و لار را نوسازی کرده ایم. از سوی دیگر، برای برطرف کردن اختلال در محدوده پوشش فرکانسی فرودگاه های مهرآباد، مشهد، کرمانشاه، بجنورد، یاسوج و سنندج، سایت های هوانوردی لازم در ارتفاعات جانمایی و تجهیزات مناسب در آن ها نصب شده است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی افزود: مطالعه، بررسی و انجام مراحل خرید سامانه های جدید و حساس رکوردر تولید داخل (ضبط مکالمات هوانوردی) و سامانه های هوانوردی  ATIS  تولید داخل و متعاقب آن تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و همچنین تجهیز فرودگاه های کشور به سامانه های مذکور، از دیگر پروژه های مهم و بزرگ انجام شده بوده است.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر، پس از قطع ارتباطات کلامی مرکز کنترل فضای جمهوری اسلامی ایران با مراکز کنترل مشابه مستقر در کشورهای همسایه جنوبی (مسقط، ابوظبی، کویت و بحرین) بر اثر قطع فیبر نوری مخابراتی جاسک به فجیره، توانستیم با برقراری ارتباطاتMPLS بین الملل دوباره این ارتباطات  را برقرار کنیم و اکنون با رفع مشکل فیبر بین الملل جاسک به فجیره توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، علاوه بر فیببر مذکور؛ بسترهای پشتیبان MPLS بین الملل نیز موجب برطرف شدن نگرانی قطع ارتباطات بین الملل با کشورهای جنوب ایران شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.