| کد خبر: 165009 |

◄ قطر چگونه از پس تحریم‌های هوایی برآمد؟

در این گزارش به بررسی وضعیت این کشور با گذشت 322 روز از تحریم به‌خصوص ازلحاظ اقتصادی و وضعیت صنعت هوایی این کشور می‌پردازیم

تین نیوز

ایرلاین قطر باوجود متحمل شدن زیان‌هایی به دلیل اعمال تحریم از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، با استفاده از راهکارهای خاصی توانسته این تحریم‌ها را دور زده و حضور خود را در بازار بین‌المللی هوایی حفظ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، 10 ماه پیش بود که تحریم هوایی، دریایی و زمینی قطر از سوی چهار کشور همسایه عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین بر این کشور اعمال شد. اما پس از اعمال این تحریم‌ها این کشور چه وضعیتی دارد؟

در این گزارش به بررسی وضعیت این کشور با گذشت 322  روز از تحریم به‌خصوص ازلحاظ اقتصادی و وضعیت صنعت هوایی این کشور می‌پردازیم.

17 آوریل (28 فروردین 97):  در نشست انجمن اقتصادی قطر-آمریکا که به ریاست وزیر اقتصاد قطر در شمال کارولینا برگزار شد وزیر اقتصاد قطر گفت: 84 درصد از 24 میلیارد دلار حاصل از تجارت قطر و آمریکا با مساعدت کشور  آمریکا محقق شده است.

11 آوریل (22 فروردین 97): امیر قطر در انجمن اقتصادی قطر-امریکا شرکت کرد و از برنامه‌ریزی‌های این کشور برای دو برابر کردن مبلغ 125 میلیارد دلاری در مشارکت اقتصادی بین دو کشور  در سال‌های آینده خبر داد. وزیر اقتصاد قطر همچنین به اختصاص 45 میلیارد دلار به‌منظور سرمایه‌گذاری در یک دوره پنج‌ساله بین سال‌های 2015 تا 2020 اشاره کرد و گفت: 10 میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت است.

اقتصاد قطر: یک مقام رسمی دوحه درباره شرایط اقتصادی این کشور پس از اعمال تحریم‌ها گفت: موفقیت‌هایی که قطر در مدت تحریم کسب کرده است به دلیل اقتصاد قوی این کشور و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

ایرلاین های قطر

10 آوریل (21 فروردین97): ایرلاین  قطر بخش کوچکی از سهام «JetSuite» که یک شرکت هوایی خصوصی در آمریکا است را خریداری کرد و توانست به‌صورت بالقوه مدل نیمه‌خصوصی در سرار آمریکا را گسترش دهد.

JetSuite

 20 فوریه (اول اسفند سال 96) : نام ایرلاین ایتالیایی «Meridiana»  به «Air Italy » و با ذکر ایرلاین قطر به‌عنوان سهامدار تغییر کرد. هدف این ایرلاین این است که حامل پرچم کشور ایتالیا در سطح بین‌الملل باشد تا از طریق تحریم‌ها دور زده و  بتواند همان‌طور که ایالات‌متحده عربی  از طریق  Alitalia از خطر ورشکستکی رهایی پیدا کرد، از این خطر در امان باشد.

air italia

به‌این‌ترتیب پس از بسته شدن اسمان کشورهای تحریم کننده بر روی پروازهای عبوری قطر، ایرلاین قطر از طریق مشارکت با ایرلاین های بین‌المللی راه جدیدی برای دور زدن این تحریم یافت. بااین‌وجود مدیرعامل ایرلاین قطر در 7 مارس (16 اسفند 96) در نمایشگاه گردشگری  ITB در برلین از زیان  بزرگ این ایرلاین خبر داد.

دوم آوریل (13 فروردین 97):  امارات‌متحده عربی از قطر بابت جلوگیری از پرواز هواپیماهای این کشور در فضای هوایی بحرین به سازمان بین‌المللی هوایی نظامی  (ICAO)شکایت کرد.

 27 مارس (7 فروردین97): قطر ادعای امارت متحده عربی را مبنی بر اینکه نیروی هوایی این کشور از عبور دو پرواز مسافری در آسمان بحرین در 26 مارس جلوگیری کرده است را رد کرد. مقامات هواپیمایی کشور قطر بیانیه امارات را تلاشی برای سرپوش گذاشتن چند مورد نقض قانون از سوی این کشور در اسمان قطر اعلام کرد.

 28 مارس (8 فروردین97): قطر گزارشی مبنی بر تخلف هواپیمای نظامی بحرینی را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد و تا ماه دسامبر چهار شکایت مشابه را به این سازمان فرستاد.

حمل‌ونقل و ترانزیت قطر

اول فوریه (12 بهمن96): دوحه از انجمن اقتصادی قطر-ترکیه برای بررسی راهکارهای افزایش تجارت دوجانبه و تسهیل حمل‌ونقل از طریق ایران و عراق دعوت به عمل آورد. یکی از اهداف اتحاد ترکیه و قطر به تسهیل ترانزیت بین دو کشور بوده است.

26 مارس (6فروردین97): ایرلاین قطر خبر تصمیم این ایرلاین برای خرید بخش کوچکی از سهام در فرودگاه « Vnukovo» روسیه  را که سومین فرودگاه روسیه ازلحاظ حجم جابه‌جایی مسافر است را اعلام کرد.

منبع: الجزیره

منبع: الجزایر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.