| کد خبر: 162679 |

◄ روایت تنها بانوی خلبان دوم ایرباس 320 از نگاه صنعت هوانوردی به زنان

به مناسبت ۱۸ اسفندماه «روز زن» گفتگویی داشتیم با کاپیتان فهیمه احمدی دستجردی تنها مهندس پرواز زن ایرانی که حدود ۳ هزار ساعت پرواز بر روی هواپیما توپولوف ۱۵۴ را به‌عنوان مهندس پرواز و ۳ هزار و ۵۰۰ ساعت پرواز به‌عنوان خلبان دوم روی هواپیمای بوئینگ MD سری ۸۰ داشته است. هم‌اکنون به‌عنوان تنها بانوی خلبان دوم هواپیمای ایرباس ۳۲۰ ایران است.

تین نیوز

به مناسبت ۱۸ اسفندماه «روز زن» گفتگویی داشتیم با کاپیتان فهیمه احمدی دستجردی تنها مهندس پرواز زن ایرانی که حدود ۳ هزار ساعت پرواز بر روی هواپیما توپولوف ۱۵۴ را به‌عنوان مهندس پرواز و  ۳ هزار و ۵۰۰ ساعت پرواز به‌عنوان خلبان دوم روی هواپیمای بوئینگ MD سری ۸۰  داشته است. هم‌اکنون به‌عنوان تنها بانوی خلبان دوم هواپیمای ایرباس ۳۲۰ ایران است.

به گزاش تین‌نیوز، احمدی دستجردی حدود یک سالی است که جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران را با هدف ارتقای بینش جامعه در ارتباط با نقش، مسئولیت و توانمندی بانوان صنعت هوانوردی تأسیس کرده است. درحال‌حاضر او دغدغه‌های بسیاری در راستای پیگیری و عنوان‌کردن مشکلات بانوان در این صنعت دارد و معتقد است یکی از مهم‌ترین مشکلات، نگاه جنسیتی حاکم در این صنعت است که باعث شده بسیاری از بانوانی که علاقه‌مند به حضور در این سیستم هستند دچار سرخوردگی شوند و در نهایت با تمام عشق و علاقه‌ای که به صنعت هوایی دارند از این صنعت دست بکشند و به سراغ کار دیگری بروند. اما او هم‌چنان معتقد است نباید دست از کار کشید بلکه باید یک کفش آهنین به پا کرد و این راه دشوار را ادامه داد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو عنوان کرد: شاید برای ما در ایران جالب باشد که بانوان در حوزه صنعت هوانوردی حضورداشته باشند اما این موضوع در صنعت هوانوردی جهان کاملاً عادی و طبیعی است چراکه حضور در این صنعت به‌هیچ‌عنوان زنانه و مردانه ندارد بلکه تخصص و توانایی افراد اولویت اصلی حضور در این صنعت خواهد بود. همان‌طور که گفتم حضور زنان در صنعت هوانوردی، تنها، در ایران جذابیت دارد که متأسفانه همین امر باعث عدم پیشرفت این صنعت خواهد شد به همین جهت لازم است تأکید کنم باید دید جنسیتی برداشته و نگاه شایسته‌سالاری جایگزین آن شود و هر فرد برحسب صلاحیت، تخصص و توانایی که دارد وارد سیستم صنعت هوانوردی شود.

این فعال صنعت هوانوردی ریشه این مشکلات را در فرهنگ می‌د‌اند و می‌گوید: این موضوع برگرفته از فرهنگ کشور است. متأسفانه گام مؤثری برای فرهنگ‌سازی آن تاکنون در صنعت هوانوردی کشور برداشته نشده است و همین موضوع باعث متضررشدن بانوانی که در این صنعت مشغول کار هستند شده است.

دستجردی ادامه داد: در حال‌حاضر دیدگاه‌ها در صنعت هوانوردی جنسیتی است نه کاربردی. بسیاری از مدیران می‌گویند که ما هم باید مانند سایر کشورها از تخصص بانوان در این صنعت بهره بگیریم اما در عمل تنها با استفاده از یک یا دو نفر احساس می‌کنند که به وظیفه خودشان عمل کرده‌اند اما این کافی نیست.

طبق گفته او، بانوان بسیاری هستند که در زمینه‌های مهمانداری، کنترلر پروازی، دیسپچری، مهندسی الکترونیک و الکتریک هواپیما و مهندسی تعمیر و نگه‌داری هواپیما و... در این صنعت فعالیت می‌کنند و از زنان باید به‌صورت مساوی و تأکید می‌کنم برحسب شایسته‌سالاری و تخصص در این صنعت استفاده شوند. با توجه به اینکه من در صنعت هوانوردی مشغول به فعالیت هستم تبعیض‌ها را به‌خوبی حس می‌کنم و متوجه مشکلاتی ناشی از آن هستم.

وی در پاسخ به این سوال که تأسیس جامعه بانوان صنعت هوانوردی چقدر توانسته در راستای حل این مشکلات اثرگذار باشد؟ توضیح می‌دهد: نمی‌توانم بگویم که مؤثر بوده یا خیر؛ چراکه باید همچنان یک کفش آهنین به پا کرد و این راه را با تمام سختی‌ها ادامه داد. جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران نوپا است و حدود یک سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است اما من چشم‌انداز بلندی برای این جامعه دارم و تمام تلاش خود را خواهم کرد که بتوانم جامعه بانوان را به تمام مسئولان، مدیران و افرادی که در صنعت هوانوردی فعالیت می‌کنند بشناسانم.

این فعال حوزه صنعت هوایی می‌گوید: جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران یک NGO است و به‌صورت سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کند اما یکی از مهم‌ترین مشکلات این جامعه عدم‌حمایت از جانب مسئولان و مدیران صنعت هوانوردی است، در ظاهر وعده‌های بسیار داده‌ شده اما در عمل هیچ‌کدام از آنها انجام نگرفته است. یکی از مشکلات دیگر عدم استقبال خود بانوان است؛ ما همیشه عنوان کرده‌ایم که بانوان عضو این جامعه شوند و برای خودشان کاری انجام دهند اما متأسفانه همه منتظر هستند که به‌جایی بروند تا برایشان کاری انجام شود. دلیل این موضوع نیز عدم فرهنگ‌سازی است و حتی در ایران به روی مسئله سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به‌خوبی فرهنگ‌سازی انجام‌نشده است.

موسس جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بانوان در چه رشته‌هایی از صنعت هوانوردی برای تحصیل استقبال بیشتری از خود نشان می‌دهند؟ گفت: درحال‌حاضر استقبال از رشته‌های مهندسی هوانوردی در بین بانوان کاهش‌یافته است و از طرف دیگر در رشته مهمانداری استقبال بیشتر شده که یکی از مهم‌ترین دلایلی آن راه جذب راحت‌تر در این صنعت است. باید این نکته را اضافه کنم که ما مشکلات آموزشی بسیاری داریم و متأسفانه از طرف دانش‌آموزان و دانشجویان شکوائیه‌های بسیاری برای جامعه ارسال‌شده جهت اینکه مدرسه‌ها و دانشکده‌ها و آموزشگاه‌هایی هستند که با وعده جذب در صنعت هوانوردی دانشجو می‌گیرند اما درنهایت دانشجو پس از اتمام تحصیل متوجه می‌شود که تمام این وعده‌ها پوچ بوده است. جامعه بانوان به جد پیگیر بررسی این مشکلات هست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.