| کد خبر: 162608 |

◄ بوئینگ؛ قربانی جدید سیاست‌های تجاری ترامپ

سیاست‌های تجاری ترامپ باعث شده تا مشکلات بسیاری برای شرکت‌های آمریکایی پیش بیاید. یکی از شرکت‌هایی که از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم ضرر خواهد کرد، شرکت بوئینگ است.

تین نیوز

سیاست‌های تجاری ترامپ باعث شده تا مشکلات بسیاری برای شرکت‌های آمریکایی پیش بیاید. یکی از شرکت‌هایی که از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم ضرر خواهد کرد، شرکت بوئینگ است.

تحلیل‌گران صنعت هوانوردی معتقدند که با اعمال تعرفه بیشتر بر واردات فولاد و آلومینیوم، قیمت هواپیماهای بوئینگ افزایش می‌یابد اما تأثیر اصلی این اقدام، تلافی چین در عدم خرید از این شرکت است.

به گزارش رویترز، تحلیل‌گران هوانوردی با دروغ‌گو خواندن ترامپ معتقدند برنامه دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم آشکارا قیمت انواع هواپیماهای مسافری و جنگی بوئینگ را بالا می‌برد و ترس از ضربه بزرگ به اقتصاد آمریکا یک فریب‌کاری آشکار است.

به گفته آن‌ها، اما درصورتی‌که آمریکا تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم اعمال کند، تأثیر این اقدام می‌تواند تلافی کشورهایی نظیر چین، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بوئینگ را به دنبال داشته باشد.

بوئینگ، هواپیماهایش را انحصاراً در آمریکا تولید می‌کند اما سال گذشته نزدیک به 70 درصد از هواپیماهای بوئینگ به مشتریان خارج از آمریکا فروخته و 22 درصد این رقم به چین ارسال‌شده است.

به گفته چندین کارشناس آشنا به هواپیماهای بوئینگ، بیش از 80 درصد وزن مدل‌های قدیمی هواپیماهای بوئینگ نظیر مدل 737 و 777 از آلومینیوم تشکیل‌شده اما تنها حدود 12 درصد هزینه آن‌ها مربوط به آلومینیوم است. باقی هزینه مربوط به هزینه‌های کارگری، ثابت و دیگر هزینه‌هاست.

این کارشناسان گفتند درصورتی‌که تمام آلومینیوم مورداستفاده در بوئینگ وارد شود، با افزایش 10 درصدی تعرفه واردات، هزینه یک هواپیما 1.2 درصد افزایش می‌یابد اما بیشتر آلومینیوم مورداستفاده بوئینگ در داخل تولید می‌شود.

اریک ردیفر، یک مدیر در صنعت هوانوردی در شرکت مشورتی الیسک پارتنرز گفت: «این‌ها مقادیر قابل‌توجهی آلومینیوم است که برای حمل‌ونقل گران است.»

او و دیگر کارشناسان برآورد کردند که تنها 25 تا 30 درصد آلومینیوم مورداستفاده در هواپیماها واردشده و 0.3 درصد بر هزینه آن‌ها تأثیر خواهد داشت.

در صورت اعمال تعرفه‌ها احتمالاً قیمت‌های آلومینیوم تولید داخل آمریکا افزایش می‌یابد اما مشخص نیست که این افزایش چقدر است.

در بوئینگ 737 اندازه متوسط، با توجه به قیمت فهرست قیمتی برابر با 117.1 میلیون دلار، افزایش هزینه می‌تواند کمتر از 200 هزار دلار باشد زیرا ایرلاین‌ها اغلب تخفیف 40 درصدی در فهرست قیمتی دریافت می‌کنند و حاشیه سود بوئینگ حدود 10 درصد است.

البته بوئینگ از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد.

کوین میشائیل، کارشناس تولیدات هوانوردی در میشیگان گفت: «تأثیر خالص برای فولاد نیز مشابه است. بااینکه به‌طورمعمول در بخش کمتری از هواپیماهای بوئینگ از فولاد استفاده‌شده است.»

براساس برآورد او، اعمال تعرفه 25 درصدی بر فولاد، برای شرکت‌های هوانوردی آمریکایی کمتر از 100 میلیون دلار هزینه دارد. به این معناست که هر دو تعرفه 150 تا 200 میلیون دلار بر هزینه‌ها می‌افزاید یا درنهایت افزایش حدود 0.2 درصدی از کل ارزش 100 میلیارد دلاری هواپیماهای تجاری، مسافری و جنگی شرکت‌های آمریکایی در سال را به دنبال خواهد داشت.

در بوئینگ 787 که جدیدتر است و از کامپوزیت فیبر کربن برای بال‌ها و بدنه آن استفاده می‌شود، افزایش هزینه کمتر است.

ردیفر توضیح داد آلومینیوم 10 درصد هزینه را تشکیل می‌دهد درنتیجه افزایش تعرفه ترامپ بر آلومینیوم، 0.09 درصد بر هزینه بوئینگ 787 می‌افزاید.

به گزارش فارس، ریچارد ابولافای، تحلیلگر هوانوردی در گروه تیل در فیرفکس در ویرجینیا گفت: «آنچه تأثیر واقعی خواهد داشت، اقدام تلافی‌جویانه چین است. آن‌ها آشکارا در حال یافتن راه‌هایی برای نشان دادن عدم رضایتشان و اعمال فشار هستند و این کار انجام نمی‌شود مگر از عبور از بوئینگ و حرکت به‌سوی ایرباس.»

چین یکی از بزرگ‌ترین مشتریان هواپیماهای آمریکایی بوده و ممکن است با ادامه پیدا کردن سیاست‌های تجاری ترامپ سفارش‌های خود را از بوئینگ به ایرباس انتقال دهد.

به‌طورکلی بسیاری از قراردادهای خارجی شرکت‌های آمریکایی با سر کار آمدن ترامپ دچار مشکل شده‌اند. قرارداد هواپیمایی هما و آسمان با بوئینگ هم ازجمله قراردادهایی هستند که ممکن است به دلیل ندانم‌کاری‌های ترامپ لغو شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.