| کد خبر: 162528 |

◄ صنعت هوانوردی مردانه نیست/ جذب خلبان زن در هما

مدیرعامل هما از جذب خلبان زن خبر داد و گفت: اکنون انتظار من از زنان در صنعت هوانوردی بیشتر شده است و اگر قبلاً می‌گفتیم خانم‌ها فقط به کارهای روزمره و ستادی برسند الآن انتظار داریم مسئولیت‌های بیشتری به عهده بگیرند.

تین نیوز

گفته می‌شود که جایگاه و نقش زنان در مدیریت صنعت هوانوردی چندان برجسته و پررنگ نیست و بر اساس آخرین تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام ‌شده است از ۲۴۸ ایرلاین جهان تنها ۱۲ ایرلاین صاحب مدیر زن هستند که این به معنای حضور کمتر از ۵ درصدی زنان در مدیریت ایرلاین‌های جهان است.

به گزارش تین‌نیوز، بااین‌حال انتصاب فرزانه شرفبافی به عنوان مدیرعامل ایران‌ایر در سال گذشته خط بطلانی بود بر فرضیه مردانه‌بودن قطعی این صنعت و ناتوانی زنان برای هدایت ایرلاین‌ها. او بعدازاین انتخاب و در نخستین روزهای کاری ازجمله اولویت‌های کاری خود را بازسازی ساختار شرکت ایران‌ایر برای افزایش قدرت رقابت آن با رقبای داخلی و هم‌چنین ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای زنان خواند.

شرفبافی در گفتگو با «حمل‌ونقل» به تشریح وضعیت زنان در صنعت حمل‌ونقل می‌پردازد و می گوید: «امروز در ایران بسیاری از ایرلاین‌های خصوصی صاحب خلبانان زنی هستند که نقش زیادی در پروازهای ایمن دارند.»

او در ادامه در خصوص اهمیت حضور بانوان در سطح مدیریت کلان کشور توضیح می دهد: جامعه ما در شرف توسعه است و هم‌زمان توانمندی‌های زنان ایرانی کم نیست و اگر مبنا شایسته‌سالاری باشد باید بخش بزرگی از مدیریت کلان کشور به زنان سپرده شود. رویکردی که تابه‌حال وجود داشته، این بوده که ترجیح داده‌ شده که زنان در برخی سطوح مدیریتی حضور نیابند. اما با پیروزی دولت تدبیر و امید و نگاه متفاوتی که به وجود آمد در کنار نگاه مطالبه‌محور و متناسب با شرایط روز زنان، درحال‌حاضر این موضوع اهمیت بیشتر خود را نشان داده است و لذا انتظار می‌رود بر مبنای گفتمان شکل‌گرفته در بسیاری از سطوح کلان، در سطح مدیران انتخاب‌های شایسته‌ای صورت بگیرد.

او  می‌افزاید: یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی در حوزه زنان وجود دارد که دست مدیران را برای انتخاب افراد باز گذاشته است. در مجموع برداشت من این است که با تقویت این گفتمان تا دو سال آینده خیلی از انتخاب‌ها بر این مبنا صورت می‌گیرد. کما اینکه اکنون به کرات دیده می‌شود که از بانوان در پست‌های کلیدی استفاده می‌شود.

مدیرعامل هما در باره اینکه در حوزه کاری خودتان و در هما هم برنامه‌ای برای تقویت حضور بانوان دارید؟ تصریح کرد: ما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران چند کار انجام دادیم؛ اول اینکه یک پژوهشی انجام شد که چند درصد از کارکنان هما از بانوان هستند که خوشبختانه اعلام شد حدود ۱۶.۶ درصد نیروهای ما زن هستند. پس‌ازآن در پژوهشی دیگر در خصوص اینکه چند درصد از بانوان در سال ۹۵ در پست‌های مدیریتی در هما قرار دارند، باز به همان رقم ۱۶ درصد رسیدیم یعنی به همان نسبتی که نیروهای زن در مجموعه داریم، در رده‌های مدیریتی هم حضور دارند و معلوم است که انتخاب‌ها بر اساس شایسته محوری انجام ‌شده است. ما در صنعت هوایی و به‌ویژه در هما بانوان توانمندی داریم که خیلی از کارهای اجرایی را انجام داده و تصمیمات اساسی و مدیریتی را می‌گیرند.

طبق گفته او، اکنون مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر و هم‌چنین یکی از مدیران کل هما در بخش درآمد، زن هستند و پست‌هایی که به بانوان اختصاص دادیم کم نبوده است. در کنار اینها کاری را آغاز کرده‌ایم که تحول بزرگی در هما ایجاد خواهد کرد؛ آن‌هم اعلام نیاز برای جذب خلبانان زن است. بنابراین به‌زودی در هما از خلبانان خانم استفاده می‌شود. اکنون انتظار من از زنان بیشتر شده است و اگر قبلاً می‌گفتیم خانم‌ها فقط به کارهای روزمره و ستادی برسند الآن انتظار داریم مسئولیت‌های بیشتری به عهده بگیرند و انتظار من شخصاً بیشتر شده است و اتفاقاً پاسخ‌های خوبی هم از مجموعه گرفته‌ام. اکنون در دوره‌های آموزشی تربیت مدیران ۵۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد خانم‌ها نشسته‌اند که این برگ برنده‌ای برای هما است و حکایت از آن دارد که در آینده مدیران زن توانمندی در هما تربیت و دیده خواهند شد.

شرفبافی با اظهار به اینکه یک پکیج آموزشی برای تربیت مدیران داریم و عنوان پروژه هم «همای دانا، همای توانا» است که منجر به تربیت ۱۵۰ مدیر خانم قوی در هما خواهد شد، بیان کرد: آقایان کلی‌نگر و خانم‌ها جزئی نگرتر هستند. خانم‌ها تلاش می‌کنند در عملکرد چیزی کم از آقایان نداشته باشند، به همین دلیل کارایی بیشتری را از خود نشان می‌دهند، چراکه هم دقت نظر بیشتری دارند و هم سعی می‌کنند بیشتر کار کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. شفافیت مالی هم به این نکات مثبت اضافه کنید. یکی از نگاه‌های خوبی که می‌توان به حضور زنان داشت این است که خانم‌ها درزمینه مالی کمتر دچار سهل‌انگاری می‌شوند. اما خب دیکته نوشته‌ نشده غلط ندارد و این را هم در نظر بگیرید که چون خانم‌ها اصولاً در جامعه ایرانی کمتر مسئولیت تدارک تأمین مالی یک خانواده را بر عهده می‌گرفتند، شاید این درصد اگر افزایش پیدا کند این رویکرد هم‌تغییر کند.

این مقام مسئول معتقد است که صنعت هوانوردی ما در دنیا خیلی صنعت مردانه‌ای نیست و حمل بیشتر از ۱۷ کیلو بار برای هیچ‌کس مجاز نیست! بنابراین داشتن قدرت بدنی ملاک عملکرد بهتر نیست و اصول صنعت هوایی هم این را می‌گوید.

وی در ادامه میدهد: منظور من از مردانه‌بودن نگاه غالب به این حوزه است. در ایران اکثراً فضا مردانه است. آمار سال ۹۵ را عرض کردم که ۱۶ درصد از مدیران هما زن و در مقابل ۸۴ درصد مرد بوده‌اند که این نشان می‌دهد حضور مردان پررنگ‌تر است. ولی اینکه بگوییم مردانه است غلط است. در رشته‌هایی مثل مراقبان پرواز خانم‌ها حضور دارند و نمی‌شود گفت حضور ندارند. در مورد حرفه خلبانی هم حداقل ۵۰ تا ۵۵ خلبان زن وجود دارد که اکنون ساعت پرواز پر می‌کنند و در ایرلاین‌های خصوصی مشغول هستند که هم کمک‌خلبان و هم خلبان اول هستند. این نگاه را باید از جامعه حذف کرد که صنعت هوانوردی مردانه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Miss H 1 0

    من فارغ التحصیل تعمیر و نگهداری هستم و بیسیک هم گرفتم ۶ ماهه بیکارم و هرجا رفتم گفتن فنی خانوم نمیگیره به خانوم شرفبافی بفرمایین حاضرن بجز خلبان و کمک خلبان مکانیک خانوم هم بگیرن?