| کد خبر: 162416 |

◄ دلیل برخورد دوگانه با تلفات هوایی و جاده‌ای چیست؟

چرا تلفات سقوط یک هواپیما بیش از تلفات جاده‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد و تعداد خیلی بیشتری از مردم را به کام مرگ می‌کشاند اهمیت دارد؟

تین نیوز

چرا تلفات سقوط یک هواپیما بیش از تلفات جاده‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد و تعداد خیلی بیشتری از مردم را به کام مرگ می‌کشاند اهمیت دارد؟

در هفت سال اخیر 104 نفر در سوانح هوایی ایران جان خود را ازدست‌داده‌اند، درحالی‌که در همین مدت ١٢٠هزار و ٤١٣ نفر جان خود را در جاده‌های کشور ازدست‌داده‌اند؛ یعنی چیزی حدود 1200 برابر؛ اما در این مورد نه‌حرفی از استیضاح وزیر شده و نه ستاد بحرانی تشکیل شد.

آیا واقعاً مسئله مرگ انسان‌هاست یا وسیله عامل کشتار؟ درحالی‌که سالانه برخی خودروها بیش از چند هواپیمای ATR باعث مرگ ایرانیان می‌شوند، حتی دولت درصدد توقف تولید این خودروها هم برنمی‌آید.

پس اهمیت موضوع در چیست که سقوط یک هواپیما چنین جنجالی به پا می‌کند؟

قیمت یک هواپیما به‌مراتب بیشتر از خودروهایی است که هرروز در جاده‌های کشور جان انسان‌ها را می‌گیرند، اما با برآورد هزینه بیمه، درمان مصدومان، هزینه مرگ هر انسان و ... هزینه تصادفات برای جامعه و دولت بیش از سقوط هواپیما می‌شود.

اما در سقوط هواپیما هزینه به بخش سرمایه‌دار کشور وارد می‌شود. اکثر مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای در خودروهایی باقیمت 20 تا 50 میلیون تومان اتفاق می‌افتند که قشر متوسط و ضعیف جامعه بر آن‌ها سوارند. حال‌آنکه هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی است که غیر از این که یا متعلق به دولت و ارگان‌های شبه  دولتی‌اند و یا متعلق به سرمایه‌داران بزرگ هستند.

پس سقوط هواپیما نه‌تنها باعث از دست رفتن قیمت یک هواپیما خواهد شد بلکه هزینه‌های جانبی بسیاری برای بخش سرمایه‌دار جامعه خواهد داشت. حتی اگر تمام قیمت هواپیما و دیه جان‌باختگان توسط بیمه پرداخت شود، بازهم هزینه‌های زیادی به سرمایه شرکت هواپیمایی وارد می‌شود.

به همین دلیل تصادف اتوبوس مهم‌تر از خودرو، حوادث ریلی مهم‌تر از تصادف اتوبوس، حوادث هوایی مهم‌تر از حوادث ریلی و حوادث دریایی مهم‌تر از حوادث هوایی هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.