| کد خبر: 161860 |

◄ تمام تفاوت‌های هواپیمای سقوط کرده با «ای‌تی‌آر»های برجامی

با توجه به سقوط یک فروند هواپیما ATR 72 شرکت هواپیمایی آسمان، بسیاری از افراد غیر کارشناس با ناامن خواندن این هواپیما از خرید هواپیماهای ATR 72 هما که به‌تازگی انجام‌شده است انتقاد می‌کنند.

تین نیوز

با توجه به سقوط یک فروند هواپیما ATR 72 شرکت هواپیمایی آسمان، بسیاری از افراد غیرکارشناس با ناامن خواندن این هواپیما از خرید هواپیماهای ATR 72 هما که به‌تازگی انجام‌شده است انتقاد می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، هواپیماهای ATR در خانواده 42 موفقیت‌های بسیاری به دست آوردند و از سال 1989 با تبدیل خانواده 42 به 72 شرکت ATR این هواپیماها را با به‌سازی‌های بسیار وارد بازار جهانی کرد.

خانواده ATR 72  یکی از مناسب‌ترین هواپیمای جهان در مسیرهای کوتاه و فرودگاه‌های کوچک است و حتی خطوط هوایی منطقه‌ای ایالات‌متحده اقدام به خرید این نوع هواپیماها کرده‌اند.

ATR 72 یک هواپیما توربوپراپ است که با ظرفیت کمتر از 80 مسافر در مدل‌های مختلف در تمام جهان استفاده می‌شود. امکانات مناسب و قابل‌اطمینان بودن این هواپیما در شرایط ساخت حتی باعث شده تا در گاردهای ساحلی کشورهای مختلف به‌عنوان گشت دریایی استفاده شود.

هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان که در کوه‌های دنا سقوط کرد، مدل 72-212 است که بیش از 20 سال پیش به خط تولید رفته و هواپیمای پرواز تهران-یاسوج 19 سال و سه ماه از عمرش می‌گذشته و از سال 18 دسامبر 2008 در اختیار هواپیمایی آسمان بوده است.

این هواپیما یکی از 6 فروند ATR 72 آسمان بود که همگی از عمر بالایی برخوردار بوده‌اند و مطابق اطلاعات موجود، هواپیمای سقوط کرده به مدت 7 سال در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بوده و در 4 آبان امسال مجدداً اوورهال شده بود و مشغول انجام پروازهای مسافری بوده است.

هرچند که با توجه به سیکل پروازی کمتر آن‌ها در طول دوران خدمتشان (به علل مختلف مثل زمین‌گیر بودن در طول بازه‌های تعمیراتی طولانی که در سال‌های گذشته برایشان رقم خورده بود) در حقیقت بیشتر آن‌ها عمری کمتر ازآنچه به نظر می‌رسد دارند، بد نیست اشاره‌کنیم که آسمان تا مدت‌ها به خاطر تحریم‌ها در تعمیر و نگه‌داری این هواپیماها با مشکل مواجه بود.

درهرحال این هواپیماها برادران بزرگ‌تر همان هواپیماهای توربوپراپ جدید شرکت هواپیمایی ایران‌ایر هستند؛ همان‌هایی که گاهی به آن‌ها هواپیماهای برجامی می‌گوییم. بااین‌حال، نمونه‌هایی که هواپیمایی ایران‌ایر خریداری کرد همگی سری ۶۰۰ هواپیمای ای‌تی‌آر-72 بودند درحالی‌که مدل‌های قدیمی مورداستفاده آسمان همگی سری ۲۰۰ این هواپیما بودند. تفاوت عمده این دو سری در این است که سری ۶۰۰ صاحب موتورهای قوی‌تر PW127M هستند که ۵ درصد توان بیشتری به هنگام برخاستن هواپیما تولید می‌کند. به‌علاوه کابین خلبان در این مدل تمام دیجیتال است و نمایشگرهای تمام کریستال مایع جای نشانگرهای آنالوگ را در آن گرفته‌اند. ضمناً یک کامپیوتر چندحالته نیز برای بهبود امنیت پرواز در کنار سیستم‌های هدایت و ناوبری مدرن ساخت تالس درون کابین جای گرفته‌اند. ضمن آنکه مدل کابین مسافران نیز تا حدودی برای افزایش شمار صندلی‌ها از ۷۴ به ۷۸،  جای دادن حجم بار بیشتر و راحتی آن‌ها اصلاح‌شده است. همه این‌ها یعنی اگرچه این دو هواپیما در حقیقت یکی هستند اما نسخه 600 به‌مراتب مدرن‌تر از نسخه ۲۰۰ کنونی آسمان است. هم‌اکنون ایران ۸ فروند ای‌تی‌آر 600-72 تحویل گرفته و ۱۲ فروند دیگر نیز سفارش داده که در آینده نزدیک تحویل خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    دو تا سوال:
    1- با توجه به حادثه گرگان و یاسوج ایا موتور pw127 مناسب ایران هست؟ یا موتور pw150؟
    2- ایا حادثه یخ زدگی سر بال و یا جای دیگر هواپیما باعث سقوط این هواپیما در امریکا شد؟