| کد خبر: 161641 |

نگاه «اسوشیتدپرس» به حادثه سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر

حادثه اخیر سقوط هواپیما نگرانی‌ها نسبت به امنیت پروازها در ایران را زنده کرده است. ناوگان هوایی ایران سالها تحت تحریم‌های بین المللی قرار داشته است و هواپیمایی آسمان در لیست سیاه کمیسیون اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۶ قرار دارد.

تین نیوز

اسوشیتدپرس نوشت: حادثه اخیر سقوط هواپیما نگرانی‌ها نسبت به امنیت پروازها در ایران را زنده کرده است. ناوگان هوایی ایران سالها تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته است و هواپیمایی آسمان در لیست سیاه کمیسیون اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۶ قرار دارد.

 هواپیماهای دو موتوره ATR-۷۲ از سال ۱۹۹۳ در حال بهره‌برداری‌اند. یکی از مدل‌های این هواپیما در مسیر یاسوج-تهران مورد استفاده قرار گرفته و سقوط کرد.

بر اساس این گزارش ناوگان هوایی ایران سال‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته است. هواپیمایی آسمان در لیست سیاه کمیسیون اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۶ قرار دارد. ۱۹۰ خط هوایی دیگر پیش از این در لیست سیاه اروپا بودند. ایران همواره اعتراض کرده و آمریکا را به دلیل تحریم‌ها مسبب از بین رفتن امنیت پرواز ها در ایران می‌داند. شرکت هواپیمایی آسمان نیز مجبور شده بسیاری از هواپیماهایش را در اوج تحریم ها به دلیل دشواری در یافتن قطعات یدکی هواپیما از رده خارج کند.

بر اساس این گزارش در یکی از کارگروه‌های ایکائو یا سازمان هوانوردی غیر نظامی بین‌المللی در سال ۲۰۱۳ ایران گفته بود تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به قطعات، خدمات و حمایت هایی که برای امنیت پروزاها ضروری است را مسدود کرده.

آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: ایران بارها قربانی سوانح هوایی بوده و بیشتر این سوانح در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد که در نتیجه آن ۳۹ تن کشته شدند.

بر اساس این گزارش برداشته شدن تحریم‌های خرید هواپیما یکی از بندهای کلیدی توافق هسته‌ای بوده است. در نتیجه این توافق شرکت آسمان موفق به امضای قراردادی با بویینگ شده که است که در پی این توافق 30 بویینگ خریداری شده است. این خریدها در صورتی که دونالد ترامپ تصمیم به اعمال مجدد تحریم ها در ماه های آینده بگیرد بار دیگر قطع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.