| کد خبر: 160811 |

◄ (فیلم) قوی‌ترین موشک جهان پرتاب شد

فالکون سنگین در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به‌وقت محلی روز سه‌شنبه از صفحه پرتاب شماره I34 مرکز فضایی کندی در جزیره مریت ایالت فلوریدا پرتاب شد و تعداد زیادی علاقه‌مند و توریست شاهد این رویداد جذاب فضایی بودند

تین نیوز

 «فالکون‌هوی» در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به‌وقت محلی روز سه‌شنبه از صفحه پرتاب شماره I34 مرکز فضایی کندی در جزیره مریت ایالت فلوریدا پرتاب شد و تعداد زیادی علاقه‌مند و توریست شاهد این رویداد جذاب فضایی بودند

پرتابگر فضاییfalcon Heavy متعلق به شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اسپیس‌اکس، با محموله خودروی تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک مالک این شرکت، درحالی‌که در این ماشین آهنگ دیوید بووی، خواننده آمریکایی پخش می‌شد، روز سه‌شنبه با موفقیت به فضا پرتاب شد.

این پرتاب‌گر حاوی یک موشک فالکن ۹ به‌عنوان قسمت مرکزی و دو موشک کمکی در دو طرف آن است.

مراحل پرتاب موشک با موفقیت انجام شد. در مرحله نخست، دو موشک کمکی «فالکن ۹» از موشک حامل محموله جدا شدند و برای بازیابی، در محل تعیین‌شده فرود آمدند. مرحله اول موشک حامل هم با موفقیت از مرحله دوم جدا شد، اما نتوانست فرود موفقی را روی شناور رباتیک انجام دهد و از بین رفت.

مرحله دوم موشک توانست محموله را که یک دستگاه خودروی «تسلا رودستر» بود، از میدان جاذبه زمین خارج کند و آن را در مداری به دور خورشید قرار دهد.

اما داده‌های تله‌متری از ماجرای دیگری حکایت داشت. از قرار معلوم، موتورهای مرحله دوم بیش‌ازاندازه روشن مانده‌اند و خودروی «تسلا رودستر» را در مداری بزرگ‌تر از مدار پیش‌بینی‌شده قرار داده‌اند.

ابتدا قرار بود تسلا رودستر در مداری بیضوی که به مدار زمین و مریخ مماس است، قرار بگیرد و تا یک میلیارد سال دیگر، در همین محدوده بچرخد؛ اما خودروی تسلا به‌سرعت اولیه بسیار بیشتری رسید و اوج مداری آن (دورترین فاصله‌اش از خورشید) درون کمربند سیارک‌ها قرار گرفت. به‌بیان‌دیگر، در شرایطی که ابتدا قرار بود این خودروی فضاپیما در شعاع ۱ تا ۱٫۵۲ واحدنجومی از خورشید سرگردان باشد، هم‌اکنون در مداری بافاصله ۱ تا ۲٫۴ واحدنجومی از خورشید قرارگرفته است. (هر واحدنجومی، میانگین فاصله زمین از خورشید و تقریباً ۱۵۰ میلیون کیلومتر است).

ورود به کمربند سیارک‌ها، احتمال برخورد این خودرو را با خرده‌سنگ‌های سرگردان افزایش می‌دهد؛ البته داده‌های فعلی برای پیش‌بینی دقیق آینده این خودرو بسیار اندک است؛ ولی با گذشت چند ماه می‌توان مدار آن را با دقت بالاتری تعیین و برخوردهای احتمالی آن را با دیگر اجرام سرگردان در منظومه شمسی پیش‌بینی کرد.

به این ترتیب، ایلان ماسک که آرزو داشت نخستین محصول شرکت خودروسازش تا صدهامیلیون سال در فضای منظومه شمسی سرگردان باشد، به‌احتمال‌زیاد به آرزویش نخواهد رسید.

تصاویر ارسالی از دوربین‌های نصب‌شده در نقاط مختلف خودرو، نماهای زیبایی را از تسلا رودستر و استارمن (مانکن راننده) در برابر کره زمین به نمایش گذاشت.

حجم ویدیو: 28.18M | مدت زمان ویدیو: 00:12:59 دانلود ویدیو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.