| کد خبر: 160178 |

یک کارشناس هوایی مطرح کرد:

◄ شانس تقویت صنعت هوایی ایران با بیزنس هواپیماهای ای.تی.آر

مدیرعامل شرکت مالی و هوانوردی بریتانیا خرید هواپیماهای ای.تی.آر را بهترین فرصت ایران برای تقویت بیزنس پروازهای کوتاه دانست و گفت: ایران فعلاً نمی‌تواند برای رقابت‌های منطقه‌ای شانسی داشته باشد.

تین نیوز

ایران تا گرفتن سهم خود از منطقه فاصله‌ دارد. رقبای ما سخت قوی هستند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صاحب بهترین ایرلاین های جهان هستند. اما درعین‌حال تقاضای زیادی نسبت به کشور خودمان برای بازگشایی مسیرهای جدید داریم و می‌توانیم با حضور ای.تی.آرها بیزنس داخلی خوبی در صنعت هوایی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز فرشید بزمی فوق دکترای هوافضا از دانشگاه آریزونای آمریکا است که در جشنواره‌های گوناگون ازجمله اختراعات کشور سوئیس و آمریکا دو مدال طلا، در لهستان آلمان دو مدال نقره و در جشنواره اختراعات کره جنوبی مدال برنز را کسب کرد و توانست در صنعت هوافضا بدرخشد. جوایز این جشنواره در حوزه هوافضا پس از جایزه نوبل که در رشته علوم شاخص است از برترین جایگاه‌ها تلقی می‌شود که وی موفق به کسب آن‌ها شده است. با او که مدیرعامل شرکت مالی و هوانوردی بریتانیا است در خصوص نوسازی ناوگان هوایی ایران بعد از سالیان طولانی گفت‌وگو کردیم.

فرشید بزمی

وی در این گفت‌وگو به خرید هواپیماهای ای.تی.آر اشاره کرد و بابیان اینکه خرید این هواپیماهای کوچک یکی از بهترین انتخاب‌های ایران در کنار سفارش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ بود، گفت: همه جای جهان در مسیرهای کوتاه از هواپیماهای تربوتراپ و ملخی استفاده می‌کنند که بسیار کارآمد هستند و برای مسیرهای بین استانی و شرایط پروازی کوتاه انتخاب مناسبی است.

بزمی گفت: وقتی از هواپیماهای با موتور جت در مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود به دلیل فاصله کوتاه نشست‌وبرخاست فشار زیادی به موتور می‌آید که باعث تخریب موتورهای جت می‌شود و در خود امریکا هم از موتورهای جت برای مسافت‌های کوتاه استفاده نمی‌شود. بااین‌حال در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که تحریم برای ما ایجاد کرده بود حق انتخاب‌های زیادی نداشتیم و مجبور بودیم از یکسری هواپیماهایی برای مسافت‌های کوتاه استفاده کنیم که موتورهای جت دارند و برای مسیرهای کوتاه مناسب نیست.

وی ادامه داد: تأمین قطعات هواپیماها در دوران تحریم به‌سختی انجام می‌شد و به همین دلیل ایران درگذشته مجبور بود هواپیماهای فوکر و MD را خریداری کند که نهایتاً ایران را به گورستان هواپیماهای از رده خارج تبدیل کرد.

مدیرعامل شرکت مالی و هوانوردی بریتانیا بابیان اینکه بعد از تحریم‌ها انتخاب هواپیماهای ای.تی.آر برای مسیرهای کوتاه برد یکی از بهترین انتخاب‌های ایران ایر بود، گفت: ایران ایر توانست هم‌زمان با این خریدها برای دریافت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و میزان پرسنل به تفاهم برسد که قدرت این خرید را چند برابر کرد.

وی بابیان اینکه ایران به نسبت کشورهای دیگر صاحب فرودگاه‌های بیشتری است، گفت: تعداد زیادی فرودگاه در کشور وجود دارد و بااین‌حال 85 درصد این فرودگاه‌ها غیرفعال هستند و نشست‌وبرخاست پیوسته در آن‌ها انجام نمی‌شود. این هواپیماها می‌توانند به اقتصادی کردن این فرودگاه‌ها و جان دادن دوباره به آن‌ها کمک کند.

بزمی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به این خریدها ایران می‌تواند جایگاه ازدست‌رفته خود را در منطقه پیدا کند؟ گفت: ایران فعلاً نمی‌تواند هیچ موقعیتی در منطقه داشته باشند چراکه موقعیت قطر ایرویز، امارات و ترکیه که خیلی از ما بهتر است و امکان رقابت را از ما گرفته است. قطر ایرویز در سالی که گذشت توانست به ۱۱ مقصد جدید پرواز داشته باشد. هم‌چنین ۱۹ فروند هواپیمای جدید را در سال ۲۰۱۷ تحویل گرفت و مجموع ناوگان خود را به ۲۱۲ هواپیما رساند.

قطر ایرویز

وی ادامه داد: این شرکت هواپیمایی اخیراً ۵۰ فروند هواپیمای ایرباس A320neo (پیکربندی کابین فلکس ایرباس)، سفارش در کنار صد فروند هواپیمای جدید 777 سفارش داده است که امکان رقابت را بسیار سخت می‌کند.

بزمی ادامه داد: ایران تا گرفتن سهم خود از منطقه فاصله‌دار. رقبای ما سخت قوی هستند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صاحب بهترین ایرلاین های جهان هستند. اما درعین‌حال تقاضای زیادی نسبت به کشور خودمان برای بازگشایی مسیرهای جدید داریم و می‌توانیم با حضور ای.تی.آرها بیزنس داخلی خوبی در صنعت هوایی ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.