| کد خبر: 159421 |

فخریه کاشان تاکید کرد؛

◄ قرارداد با ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد

قرارداد بین ایران ایر و ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد و این طبیعی است که اگر در ارائه پیش پرداخت تاخیر داشته باشیم، تحویل هواپیما‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

تین نیوز

مدیر فروش ایرباس اخیراً در مصاحبه‌ای که با رویترز داشته است در خصوص آینده قرارداد این شرکت با هما عنوان کرده است؛ هما قطعاً هواپیماهاى سفارشى خود را تحویل خواهد گرفت اما هشدار داد مشکلات مربوط به فاینانس مى‌تواند بر تاریخ تحویل این هواپیماها اثر بگذارد.

وی با خودداری از اظهارنظر در مورد گفته‌های جدید ترامپ درباره برجام  افزوده است: شرکت ایرباس در قرارداد با هما که طبق برجام قانونی است ادامه خواهد داد.

مدیر فروش ایرباس در ادامه هشدار داد: مجوز اوفک صادر شده تا سال ٢٠٢٠ اعتبار داشته و تمدید آن با توجه به شرایط سیاسى حاضر ممکن است بسیار کند پیش رود. او گفته؛ این موضوع را با طرف ایرانى نیز در میان گذاشته است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در واکنش به صحبت‌های مدیر فروش ایرباس می‌گوید: قرارداد بین ایران‌ایر و ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد و این طبیعی است که اگر در ارائه پیش پرداخت تاخیر داشته باشیم، تحویل هواپیما‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

 وی می‌افزاید: صحبت‌های مدیر فروش ایرباس کلی بوده است و طبق قرارداد منعقد شده ایرباس متعهد است ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد.

فخریه کاشان تصریح ‌می‌کند: در بدبینانه‌ترین حالت احتمالی اگر آمریکا از برجام خارج شود و بویینگ و ایرباس قصد ادامه همکاری برای اجرای قرارداد‌ها را نداشته باشند باید پیش پرداخت‌ها به ایران برگردد و این یک قاعده است.

 قائم مقام وزیر راه و شهرسازی معتقد است: قرارداد بین ایران ایر و ایرباس تغییری نخواهد کرد و هر دو طرف باید متعهد به قرارداد منعقد شده باشند.

فخریه کاشان با بیان اینکه برای اجرای قرارداد دو اقدام باید انجام شود، می گوید: اولین اقدام فراهم کردن پول و ارائه پیش پرداخت‌ها از سوی ایران ایر به طرف قرارداد است که برای تامین مالی قرارداد‌ها اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد: دومین موضوع در اجرای قرارداد‌ها این است که اعتبار مجوزهای مورد نیاز در همه شرایط حفظ شود و اعتبار مجوز‌ها به گونه‌ای پایدار باشد که در استفاده از آن‌ها در تمام شرایط مشکلی به وجود نیاید.

«با توجه به موضع گیری‌های آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که این مجوز‌ها معتبر باقی می‌مانند. در حال حاضر این مجوز‌ها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی می‌مانند.»

فخریه کاشان تاکید دارد: اینکه تصمیم آمریکا نمی‌تواند بر مجوزهای صادر شده تاثیر گذار باشد با استناد به برجام است، اگر برجام نباشد بنابراین این موضوع هم منتفی است.

براساس گزارش ایلنا؛ فخریه کاشان اظهار می‌دارد: نباید این گونه باشد که آقای ترامپ از برجام خارج شد، شرکت ایرباس یا بویینگ ابطال مجوز‌ها را اعلام کنند. بنابراین برای رفع این موضوعات در حال مذاکره با طرف‌های قرارداد هستیم و این مذاکرات باعث می‌شود، ارائه پیش پرداخت‌ها با تاخیر انجام شود چراکه قبل از پرداخت باید تکلیف این موضوعات مشخص شود. بنابراین تا زمانی که این ابهامات رفع نشود، پیش پرداختی را ارائه نمی‌دهیم.

17-3-11-93240photo_2017-03-11_09-33-45

وی در ادامه می‌گوید: تاخیر در ارائه پیش پرداخت‌ها قاعدتا منجر به تاخیر در تحویل هواپیما‌ها می‌شود چراکه پروسه تولید هواپیما طولانی است باید بخشی از هزینه تولید پرداخت شود تا تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آن را فراهم کنند.

در قرارداد ایران ایر و ایرباس که اگر ایران ایر به هر دلیلی پرداخت‌ها را با تاخیر انجام دهد، این اقدام می‌تواند در زمانبندی تحویل هواپیما‌ها اثرگذار باشد البته ممکن است که تاثیرگذار هم نباشد یا اینکه ممکن است سفارشات ایران را از خط تولید خارج کنند و به شرکت متقاضی دیگری تحویل دهند و سفارش ایران در نوبت بعدی تحویل شود.

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مجوزهای اوفک تا دسامبر ۲۰۲۰ اعتبار دارد اما این مجوز‌ها در قالب برجام صادر شده‌اند. در بدبینانه‌ترین حالت احتمالی اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود قاعدتا دستگاه‌های اجرایی آن هم از این تصمیم تبعیت می‌کنند.

فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم آمریکا بر قرارداد با ایرباس هم اثر گذار خواهد بود، اذعان دارد: این موضوع به واکنش اروپایی‌ها بستگی دارد اما توجه داشته باشید که بخشی از تجهیزات ایرباس از بویینگ تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.