| کد خبر: 159253 |

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد

◄ شرط ازسرگیری پروازهای ایرانی به فرودگاه نجف

چند روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری با وزیر حمل‌ونقل عراق موافقت‌نامه همکاری در راستای تسهیل سفر زائران، بستر قانونی همکاری‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور ایران و عراق و زمینه توسعه همکاری‌های بیشتر و افزایش پروازهای برنامه‌ای به امضاء رساند.

تین نیوز

در روزهای گذشته سازمان هواپیمایی کشوری با وزیر حمل‌ونقل عراق موافقت‌نامه همکاری در راستای تسهیل سفر زائران، بستر قانونی همکاری‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور ایران و عراق و زمینه توسعه همکاری‌های بیشتر و افزایش پروازهای برنامه‌ای به امضاء رساند.

این موافقت‌نامه در حالی به امضای سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت حمل‌ونقل عراق رسید که چندی پیش شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به فرودگاه نجف را تعلیق کردند.

حدود دو ماه پیش بود که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل اینکه فرودگاه نجف اعلام کرده بود از ابتدای ماه دسامبر بایستی ایرلاین‌های ایرانی به ازای هر پرواز 5 دلار به عنوان عوارض امنیتی پرداخت کنند پروازهایشان را از فرودگاه نجف به سوی فرودگاه بغداد هدایت کردند. اما این موضوع تنها دلیل شرکت‌های هواپیمایی برای تعلیق پروازهایشان به فرودگاه نبود؛ چرا که فرودگاه نجف از  چندی پیش نرخ سوخت خود را از 98 سنت به یک دلار 42 سنت افزایش داده و از طرفی دیگر عوارض فرودگاهی خود را از 100 هزار دینار به 150 هزار دینار رساند که همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های هواپیما تصمیم به تعلیق پروازهای خود به فرودگاه نجف بگیریند. این فشارها در حالی از سوی فرودگاه نجف به ایرلاین‌های ایرانی وارد شد که 85 درصد پروازهای این فرودگاه مربوط به زائران ایرانی است.

افزایش نرخ سوخت، عوارض فرودگاهی و اعمال عوارض امنیتی تنها یک سر ماجرا بود؛ چرا که خبرهای بسیاری مبنی بر رفتار بد این فرودگاه با زائران ایرانی و تبعیض با سایر شرکت‌های هواپیمایی به گوش می‌رسید.

فرودگاه نجف

در همین راستا گفت‌وگویی با مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتیم و او در خصوص اینکه آیا با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت حمل‌ونقل عراق مشکل فرودگاه نجف حل شده است به خبرنگار سرویس هوایی این شبکه خبری توضیح داد: پروازها به فرودگاه نجف همچنان متوقف است و فرودگاه نجف برای ازسرگیری پروازهایی شرکت‌های هواپیمایی بایستی نرخ‌های خود را اصلاح کنند.

وی در ادامه افزود: سازمان هواپیمایی کشوری مذاکراتی با وزیر حمل ونقل عراق داشته است که بر اساس آخرین اطلاعاتی که بنده دارم وزیر حمل‌ونقل عراق برای حل مشکلات قول داده‌اند این موضوع را پیگیری کنند.

سامانی با بیان اینکه با وضعیت کنونی پروازها به فرودگاه نجف برقرار نخواهد شد، گفت: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به فرودگاه بغداد انجام ‌می‌دهند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری موضوع حل مشکل پروازها به نجف را در اولویت قرار نداد؟ عنوان کرد: در تفاهم‌نامه دوجانبه تنها بحث مشکل یک فرودگاه مطرح نمی‌شود؛ اما به طور خاص در خصوص این مشکل هر دو طرف (سازمان هواپیمایی و وزیر حمل‌ونقل عراق) مذاکراتی را داشته‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص اینکه آیا هزینه ایرلاین‌ها در فرودگاه بغداد بیش‌تر شده است، توضیح داد: هزینه‌های فرودگاه بغداد به مراتب پایین‌تر از فرودگاه نجف است در همین راستا فشاری به مسافران نخواهد آمد.

او گفت: در حال حاضر بین انجمن شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه نجف مذاکرات و مکاتبات در جریان است اما در بعضی از موارد مانند عوارض فرودگاهی خارج از حوزه اختیارات فرودگاه نجف است لذا بایستی از طریق سازمان هواپیمایی و استانداری و شورای شهر نجف پیگیری شود و این موضوع به وزارت امور خارجه منعکس شده است.

اسعدی سامانی تاکید کرد: اگر فرودگاه نجف علا‌قه‌مند است که پروازهای ایرلاین‌های ایرانی مجدد به این فرودگاه از سر گرفته شود بایستی عوارض 10 دلار فرودگاهی حذف و نرخ ‌های این فرودگاه تعدیل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.