| کد خبر: 158792 |

از سیستم تهویه هواپیما چه می‌دانید؟

اگر سیستم تهویه هواپیما از کار بیافتد چه شرایطی دشواری پیش روی آن‌ها خواهد بود.

تین نیوز

به راستی دمای یک هواپیما زمانی که در فرودگاه به زمین می‌نشیند، چقدر است؟ این پدیده زمانی مورد توجه قرار گرفت و رسانه‌ای شد که در تابستان گذشته، زمانی که مادری نوزاد خود را در آغوش داشت، مجبور به تقلا برای نجات جان نوزادش فقط به خاطر دمای نامناسب داخل کابین شد.

اگر سیستم تهویه هواپیما از کار بیافتد چه شرایطی دشواری پیش روی آن‌ها خواهد بود.

خطوط هواپیمایی، قوانین مربوط به خود را دارند و اکثرا اجازه می‌دهند تا دمای هوا تا ۳۲ درجه‌ سلسیوس برسد و این حد را به عنوانی مرزی می‌شناسند که هم مسافران تا این دما راحت هستند و هم تا این دما به هواپیما صدمه‌ای وارد نمی‌شود.

 زمانی که هواپیما در گیت تاخیر داشت و مسافران هنوز اجازه‌ی خروج از هواپیما را نداشتند، «امیلی فرانس»، (Emily France) و نوزاد ۴ ماهه‌اش مجبور به خروج اضطراری از هواپیما شدند. او هواپیما را به کوره‌ای پرنده تشبیه می‌کند.

فرانس می‌گوید:

    زمانی که مسافران با پرواز خطوط هواپیمایی آمریکا در حال جابه‌جایی به «ال پاسو»، (El Paso) در تگزاس بودند، کابین بسیار گرم شده بود. وقتی که هواپیما تاخیر بیشتری کرد، او لباس‌های پسر خود را درآورد و از مهمانداران تقاضای کیسه‌های یخ کرد ولی همچنان شرایط نوزاد بدتر می‌شد.

او توضیح می‌دهد:

 پسرم به گونه‌ای گریه‌ می‌کرد که تا به حال او را به این حال ندیده بودم. پوست او به رنگ سرخ عجیبی درآمده بود و من کاملا احساس می‌کردم که او در خطر است. ناگهان گریه‌اش متوقف شد و در حالت بی‌حسی و ناهوشیاری در آغوشم افتاد.

سریع فریاد زدم که آمبولانسی برایم خبر کنید و من را از این هواپیما خارج کنید.

او و پسرش به سرعت با آمبولانسی از هواپیما دور شدند. پزشکان به پسر او رسیدگی کردند و حالش بهبود یافت.

فرانس در این باره می‌گوید که امیدوار است مقامات از این قضیه درس گرفته و به این مشکل رسیدگی کنند. او وکیلی گرفته تا بر علیه مقامات هواپیمایی را که مسئول امنیت مسافران هستند، شکایت کند و از آن‌ها انتظار توضیح دارد.

«دیوید راپپورت»، (David Rapoport)، وکیل فرانس می‌گوید:

این مسئله که به خاطر بالا بودن دما در کابین هواپیما جان مسافران در خطر باشد، هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

سالانه شکایات زیادی در مورد دمای هوای نامناسب کابین‌ها به گوش مقامات می‌رسد، ولی اداره‌ی هوانوردی فدرال به این موارد رسیدگی نکرده است.

گاهی خلبانان برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، هنگامی که هواپیما در گیت است، سیستم تهویه را خاموش می‌کنند. بعضی از فرودگاه‌ها زمانی که هواپیما در گیت در حال انتظار است با سیستمی پیشرفته، هوای خنک به سمت هواپیما پمپ می‌کنند. گاهی هم سیستم تهویه‌ هواپیما ناکارآمد بوده و جوابگوی حرارت زیاد تولیدشده توسط موتور هواپیما نیست.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، تعداد زیادی از مسافران به علت گرمای شدید در پروازی که مجبور به توقف در صحرایی در لاس‌وگاس شده بود، دچار مشکل شدند. یک ماه بعد در یکی از پروازهای خطوط هواپیمایی «الجاینت» (Allegiant)، حال ۱۲۰ مسافر این پرواز که به مدت دو و نیم ساعت در گرمای شدید به علت خرابی سیستم تهویه هواپیما متوقف شده بودند، خراب شد.

به گفته‌ی «میشل بوور»، (Michael Bowers)، خطوط هواپیمایی الجاینت در پی این حادثه تصمیم گرفت که مبلغی حدود یک میلیون دلار را صرف ۶ دستگاه ۶۰ تنی خنک کننده‌ی هواپیما کند.

اداره‌ی هوانوردی فدرال، هر گونه احتیاج به سیستم تهویه برای زمانی که هواپیما متوقف شده و روی زمین نشسته است را رد می‌کند. البته در مورد اینکه به ازای هر مسافر در هر دقیقه چند لیتر هوای تازه باید به داخل کابین پمپ شود، قوانینی وجود دارد.

قوانین وضع شده توسط این اداره ایجاب می‌کند که بسته به شرایط هواپیما و مسافران اگر به مقدار بیشتری هوای تازه نیاز بود، باید این مقدار به داخل کابین پمپ شود.

در انجمن مهمانداران هواپیما که ۵۰۰۰۰ نفر عضو دارد، طی کنگره‌ای که هر سال برگزار می‌شود، به مهمانداران توصیه می‌شود که دمای داخل کابین هواپیما را در حدود ۲۷ درجه‌ی سلسیوس ثابت نگه دارند.

سخنگوی خطوط هواپیمایی، «تیلور گارلند»، (Taylor Garland) می‌گوید:خیلی عجیب است که مقامات هواپیمایی دمای داخل کابین را جز فاکتورهای امنیت جانی مسافران محسوب نمی‌کنند. به همین علت است که این مقوله دراولویت‌های خطوط هواپیمایی قرار نگرفته است.

خطوط هواپیمایی آمریکا که خاطره‌ای تلخ برای مادری به همراه نوزادش در تاخیر هواپیما رقم زده بودند، از این مادر عذرخواهی کردند، ولی برای مشکل به وجود آمده هیچ توضیحی نداشتند.

سخنگوی خطوط هواپیمایی، «مگی شمرین» (Maggie Schmerin) می‌گوید: این اتفاق نباید به هیچ وجه دوباره تکرار شود. ما در مقابل این مسافر و نوزادش به علت شرایط سختی که متحمل شده‌اند، واقعا شرمنده هستیم و به صورت جدی به دنبال علت بروز این مشکل و رفع آن در پرواز‌های بعدی هستیم.

سخنگوی یکی از خطوط هواپیمایی «ترنس»، (Trans States Airlines) حاضر به پاسخگویی در مورد این مشکل به‌وجود آمده در هواپیماها نشد.

خطوط هواپیمایی آمریکا از خدمه‌ی هواپیماها تقاضا کرده که شرایط داخل کابین را برای مسافران هنگام تاخیر در پرواز مناسب نگه دارند، ولی این قانون به دمای خاصی در مورد دمای هوای داخل کابین اشاره نکرده است.

شمرین در این باره توضیح می‌دهد:از آنجایی که دمای هوا در تابستان‌های اخیرا فزایش یافته است، خدمه‌ی خطوط هواپیمایی آمریکا موظف شدند در مورد درست کار کردن سیستم تهویه و خنک‌کننده‌ در زمان قبل پرواز اطمینان حاصل خواهند کرد.

منبع: کجارو
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یونس 2 0

    واقعا باعث تاسفه. بر خلاف عنوان مطلب دارین یه چیز دیگه میگین و صفحه سایتتون شبیه صفحه حوادثه.