| کد خبر: 157022 |

فرودگاه بین‌المللی گرگان چه چالش‌هایی دارد ؟

صنعت حمل و نقل هوایی بالاترین رشد در صنایع کشور را از آن خود کرده است. از مهم‌ترین مزایای حمل از طریق هواپیما سرعت بسیار سریع آن و همچنین ایمنی حمل هوایی نسبتا بالا و آسیب کم‌تر به کالا است.

تین نیوز

صنعت حمل و نقل هوایی بالاترین رشد در صنایع کشور را از آن خود کرده است. از مهم‌ترین مزایای حمل از طریق هواپیما سرعت بسیار سریع آن و همچنین ایمنی حمل هوایی نسبتا بالا و آسیب کم‌تر به کالا است.

اما بزرگ‌ترین عیب این روش هزینه‌ی بالای آن است که معمولا مانع استفاده خریداران یا فروشندگان از این روش می‌شود.

همینطور با هواپیما هر نوع کالایی را نمی‌شود حمل کرد و معمولا حمل هوایی برای کالا‌های نسبتا کوچک و با ارزش استفاده می‌شود.

در بخش باربری و همچنین حمل و نقل هوایی استان تهران رتبه اول را به خود اختصاص داده است، اما متاسفانه و در این دو بخش، به ترتیب استان‌های گلستان و اصفهان در رتبه آخر قرار گرفته‌اند.

ساخت فرودگاه گرگان در سال ۱۳۷۴ با تامین اعتبار ده میلیارد ریالی آغاز شد و این مرحله از طرح در ابتدا با ساخت باند به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر آغاز شد.

این فرودگاه که حالا که بیش از ۱۰ سال از فعالیت رسمی آن می‌گذرد هر هفته پرواز‌هایی به مقاصد تهران، مشهد، زاهدان و همچنین پرواز‌های خارجی برای حجاج دارد.

فرودگاه گرگان در بین شهر‌های گرگان و آق قلا قرار گرفته و دارای مرز هوایی است.

در ابتدا تنها دو پرواز در هفته به مقصد تهران داشتیم، اما از سال ۸۹ تاکنون نیز با توجه به افزایش تقاضای سفر هوایی، پرواز‌ها از دو پرواز در هفته به ۹۰ پرواز افزایش یافته است.

حالا، اما با توجه به افزایش تقاضا برای سفر هوایی در گلستان باید برای رفع چالش‌های ممکن راه حلی یافت.

چالش‌های فرودگاه گرگان چیست؟

چرا پرواز‌های گرگان کم و مسیر‌ها اندک است؟

دلیل نوسان در قیمت بلیت‌ها چیست؟

برای جواب دادن به این سوال‌ها به مناسبت روز جهانی هواپیمایی سری زدیم به فرودگاه گرگان و گفتگویی با مدیر کل فرودگاه‌های گلستان داشتیم.

موانع پروازی فرودگاه گرگان  

آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان از کامل بودن فرودگاه گرگان از نظر تجهیزات و دستگاه‌های کمک ناوبری که در سطح کشور فعال است گفت.

وی  می‌گوید: فرودگاه گرگان مانع پروازی ندارد و این نوید می‌رود که در سال‌های آینده هم بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.

عملکرد فرودگاه گرگان

اما ما تنها به این گفتگو بسنده نکردیم و به سراق چند نفر از مسافران برای پاسخ گویی به این سوال که عملکرد فرودگاه گرگان چگونه است رفتیم.

عده‌ی بسیار کمی از عملکرد فرودگاه گرگان راضی بودند و اکثر مردم رضایت کافی نداشتند.

آن‌ها از نحوه تحویل چمدان هایشان شکایت داشتند و می‌گفتند چمدان نو تحویل می‌دهیم و چمدان خراب می‌گیریم.

 

فرد دیگری هم از نبود صندلی کافی و بی نظمی شکایت داشت.

آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان در این رابطه گفت: عمده مشکل فرودگاه‌های گرگان کمبود فضای ترمینالی که هم اکنون درگیر آن هستیم است.

وی اضافه کرد: ترمینال جدید با ۹۰ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا درحال ساخت است که تا این لحظه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آذری افزود: امیدواریم با افتتاح این فرودگاه این مشکل هم حل شود و ما بتوانیم سرویس بهتری را به مردم ارائه دهیم.

تاخیر در پرواز‌ها

هنوز تا حالا پیش نیامده است که ما به موقع پرواز کنیم و یا سر وقت برگردیم و همیشه تاخیر یک یا دو ساعته در پرواز‌ها وجود دارد و حتی گاهی پرواز کنسل می‌شود.

این را یکی از مسافران دائمی فرودگاه گرگان می‌گوید.

 

برای یافتن علت به سراغ یکی از کارمندان آژانس هواپیمایی رفتیم.

تفرشیان کارمند آژانس هواپیمایی گفت: علت تاخیر در پرواز‌ها آژانس‌های هواپیمایی نیستند و این موضوع مربوط به ایرلاین‌ها است که به دلیل پرواز‌های قبلی، بری آب و هوا، نقص فنی و گاهی خود مسافران باعث تاخیر در پرواز‌ها می‌شوند.

 

کمیلی رییس آژانس هواپیمایی در این رابطه گفت: دلیل تاخیر در پرواز‌ها کمبود هواپیما است و هواپیمای جایگزین وجود ندارد.

به سراغ مدیر کل فرودگاه‌های گلستان برای چگونگی حل این مشکل رفتیم.

آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان گفت: برای کاهش تاخیر‌ها قطعا سیاستی که دولت در پیش گرفته در بحث نوسازی ناوگان، بهترین سیاست ممکنه است که شاید این کار به ما در کاهش تاخیرات کمک کند.

وی در ادامه افزود: در خصوص امن بودن پرواز‌ها با توجه به استاندارد‌هایی که از طرف ایرلاین‌ها رعایت می‌شود و هواپیما قبل از پرواز استاندارد‌هایی که برایش مترتب است و افراد فنی آن را چک می‌کنند قطعا یکی از ایمن‌ترین پرواز‌ها نه تنها در گرگان که در کل کشور انجام می‌شود و بابت این موضوع مشکلی وجود ندارد و سعی می‌شود عواملی که تاثیرگذار است در بحث تاخیرات را کاهش دهیم.

نوسان در قیمت بلیت‌ها

یکی از مسافران در این رابطه گفت: قیمت بلیت‌ها در ایام خاصی چند برابر می‌شود و اگر قیمت‌ها یکنواخت باشد و روی آن‌ها کنترل صورت بگیرد مردم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

 

فرد دیگری هم می‌گفت: قیمت بلیت‌ها در آژانس‌های مختلف متفاوت است و حتی بلیت با قیمت ۷۰ تا ۲۴۰ هزار تومان خریداری کرده ام.

طبق اعلام آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان قیمت‌ها سیاست سازمان هواپیمایی کشور است و فرودگاه در بحث قیمت دخالتی ندارد.

وی افزود: سیاست سازمان هواپیمایی کشور به عنوان متولی کاری این است که نرخ‌ها را شناور کرده که از ۸۰ تا ۲۴۰ تومان بلیت داریم.

کمیلی رییس آژانس هواپیمایی نیز در رابطه با علت نوسان در قیمت‌ها گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها هستند.

وی اضافه کرد: در صنعت هواپیمایی کشور با توجه به محدودیت ناوگان هواپیمایی و محدودیت هواپیمایی و به علت بالا بودن موضوع تقاضا و کمبود عرضه این قیمت‌ها معمولا زیاد است.

کمیلی در این رابطه گفت: ما روزی ۴ و یا ۵ پرواز از گرگان به تهران داریم که اگر این تعداد به ۱۰ پرواز در روز برسد قیمت‌ها به نسبت کاهش می‌یابد.

کمبود مقاصد پروازی فرودگاه گرگان

آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان گفت: مهر سال گذشته ۳۶ پرواز در هفته داشتیم و در حال حاضر در هفته ۹۰ پرواز داریم که رشد بالای ۱۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

یکی از مسافران گفت: پرواز‌ها وضعیتشان نسبتا خوب و تعداد متقاضی زیاد است و حتی پیش آمده برای مشهد از ساری بلیت تهیه و پرواز کرده ام و این موضوع وقت زیادی از من گرفته است.

فرد دیگری، اما نبود تبلیغات لازم از سوی شرکت‌های فروش بلیت را دلیل کمبود مقاصد پروازی فرودگاه گرگان می‌دانست.

او می‌گوید: در گذشته پرواز شیراز به گرگان داشتیم که اگر تبلیغات لازم صورت می‌گرفت می‌توانست بازخورد بهتری داشته باشد.

آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان گفت: شهر‌های تهران، مشهد، زاهدان، کیش و بغداد مقاصد پروازی فرودگاه گرگان هستند.

وی افزود: در صورت نیاز داشتن مسافران فرودگاه این امکان را دارد که بتواند رایزنی و مسیر‌های جدیدی را به مقاصد پروازی فرودگاه گرگان اضافه کند.

وی در ادامه اضافه کرد: سال گذشته پرواز اصفهان را داشتیم که هیچ وقت تعداد مسافران آن از ۳۰ نفر بیشتر نشد، که نشان می‌دهد این مسیر اقتصادی نیست.

یکی از شهروندان در رابطه با مسیر‌های پروازی فرودگاه گرگان از مسئولان تقاضا کرد که با توجه به بین المللی بودن فرودگاه گرگان علاوه بر پرواز‌های زیارتی، به سایر کشور‌های همسایه هم پرواز داشته باشیم.

آذری در این رابطه نیز گفت: با توجه به درخواست‌های صورت گرفته در حال رایزنی برای اضافه کردن مسیر استانبول به مقاصد فرودگاه گرگان هستیم.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین وظیفه ما ایجاد زیرساخت‌های مسافری و هوانوردی است.

در پایان از آذری مدیر کل فرودگاه‌های گلستان در مورد عدم راه اندازی فرودگاه کلاله پرسیدیم.

وی گفت: فرودگاه کلاله ظرف یکسال گذشته ۵ ماه پرواز مسافری داشته است.

آذری افزود: هواپیمایی که پرواز‌های فرودگاه کلاله را انجام می‌داده کوچکترین تایپ ممکنه کشور و فقط ۴۰ صندلی داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این مدت فرودگاه کلاله در هر پرواز زیر ۲۰ نفر مسافر داشته است که هیچ گاه به ۵۰ درصد نرسیده است که این پرواز‌ها صرفه اقتصادی نداشته اند.

فرودگاه کلاله در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار احداث شده و بار اول در سال ۱۳۷۴ و بار دوم در سال ۱۳۹۱ فعالیت پروازی و انتقال مسافر از آن برقرار، ولی به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، تعطیل شد.

گفته‌های مردم حاکی از آن است که فرودگاه گرگان علاوه بر زیر ساخت به یک برنامه منظم و مسیر‌های پروازی جدید نیاز اساسی دارد.

فرودگاه گرگان از پتانسیل‌های مهم گلستان است که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند. حل اینگونه مشکلات می‌تواند سرمایه گذاران و گردشگران بسیاری را جذب استان گلستان کند.

امیدواریم مسئولان چاره‌ای بیاندیشند.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.