| کد خبر: 153973 |

اولین معلم خلبان ATR درباره پرواز با این هواپیمای ملخی می‌گوید

◄ پشتیبانی و آموزش «آی‌تی‌آر»ها چگونه انجام می‌شود؟

هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفتگویی جامع، درباره فرآیند خرید و ورود این هواپیما و وضعیت آموزش و پشتیبانی کمپانی «‌ای.‌تی.‌آر» با اولین معلم خلبان «‌ای.‌تی.‌آر» انجام داده است.

تین نیوز

کاپیتان رامتین رنجبر، مدیر ناوگان «ای‌تی‌آر» هواپیـــــمایی جمهوری اسـلامی «هـما»، جـزء اولین کسانی است که برای آموزش هدایت«ای‌تی‌آر» به تولوز فرانسه رفت. او که سابقه ۳ هزار ساعت پرواز با جت فوکر ۱۰۰ به‌ عنوان خلبان دوم و همچنین، ۳ هزار ساعت پرواز با ایرباس ۳۱۰ را دارد، برای کاپیتانی ایرباس ۳۰۰ انتخاب می‌شود و نهایتاً برای معلم‌خلبانی و در ادامه هم‌زمان با مذاکرات خرید «‌ای‌تی‌آر»ها خلبانی این هواپیما را انتخاب می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، در این‌باره، هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت‌وگویی درباره فرایند خرید و ورود این هواپیما و وضعیت آموزش و پشتیبانی کمپانی «‌ای‌تی‌آر»  با او انجام داده است. 

کاپیتان رنجبر در ابتدای این مصاحبه می‌گوید: «ای‌تی‌آر»ها ۷۰ درصد بازار هواپیماهای جت ملخی جهان را به دلیل ایمنی بالا، در دست گرفته اند و به دلیل مصرف سوخت پایین، فناوری بالا و سهولت استفاده شهرت زیادی دارند. از مزایای این هواپیما نخست، هزینه نگهداری پایین و دیگری هزینه سوخت کم است. در عین ‌حال، امکاناتی که‌ «‌ای‌تی‌آر» به ما می‌دهد، بسیار متنوع است و ایران‌ایر هنگام خرید از این مزایا استفاده کرد. مثلاً، سیستم ناوبری «جی‌پی‌اس» که به این هواپیما نصب می‌شود، با هدف ارتقای ایمنی پرواز دو سامانه «جی‌پی‌اس» بوده بر هواپیماهای سفارشی و نصب شد.

به‌گفته او، میزان راحتی صندلی‌ها پیچ (یا فاصله بین دو صندلی) نام دارد. بهترین ایرلاین‌های دنیا مثل ترکیش و لوفت‌هانزا از پیچ کمتر استفاده می‌کنند. ایران‌ایر برای اینکه بتواند آرامش و آسایش بیشتری را برای مشتری و مسافر خود فراهم کند، صندلی‌هایی را با فاصله ۲۹ اینچ سفارش داد که باعث می‌شود مسافر احساس راحتی بیشتری کند. پـشـتـی صـنـدلی‌ها خم‌شونده است که راحتی بیشتر و استفاده راحت‌تر مسافر را در پی خواهد داشت. در عین ‌حال، امکان نصب برانکارد را به‌صورت گزینه اضافه تقاضا کردیم. در واقع، ما فکر کردیم که  این هواپیما برای مناطق کم‌برخوردار و محروم نیز قابلیت استفاده داشته باشد.

این معلم خلبان که در ابتدای پروژه خرید این هواپیماها حضور داشته در پاسخ به این سوال که آیا اعتقاد دارید که‌ «‌ای‌تی‌آر» طبق قرارداد عمل کرده و تاکنون توانسته است پشتیبانی‌های لازم را اعمال کند؟، ابراز می‌کند: تاکنون ۱۰۰ درصد پشتیبانی از سوی این کمپانی  چه از نظر گارانتی، چه از نظر وارانتی داشته‌ایم. «ای‌تی‌آر» از نظر آموزش خلبان‌ها به ما بسیار کمک کرده است. یکی از قراردادهای اولیه که داشتیم، استفاده از معلم‌خلبان‌های خارجی برای آموزش داخلی بود. در واقع، «ای‌تی‌آر» بیشتر از آن چیزی که در قرارداد بود، با ما همکاری کرده است. در حال حاضر، این کمپانی یک نماینده دائم در ایران دارد که درباره مسائل فنی و پروازی به ما کمک می‌کند.

او در خصوص آخرین وضعیت آموزش خلبان ها توضیح می‌‌دهد: در ازای هر هواپیما، تعدادی مشخص خلبان  آموزش می‌بینند. مثلاً به ازای هر هواپیما، ۴ تا ۵ خلبان آموزش رایگان می‌بیند. 

او اضافه کرد:برنامه آموزش خلبان‌ها فعلاً ادامه دارد و برخی در آینده باید برای آموزش اعزام شوند و برخی آموزش دیدند و گواهینامه گرفته‌اند و بازگشته‌اند.

متن کامل مصاحبه با اولین معلم خلبان «‌ای‌تی‌آر» را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.