| کد خبر: 151847 |

◄ تنوع هواپیما؛ اجبار یا اختیار؟

یک متخصص و تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل هوایی معتقد است یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت هوایی کشوری تعداد زیاد ایرلاین‌ها است.

تین نیوز

یک  کارشناس صنعت هوایی درباره اعمال محدودیت سازمان هواپیمایی کشوری برای کاهش تایپ هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی عنوان می‌کند: سازمان نباید در امور شرکت‌های هواپیمایی دخالت کند.

محمود مهران‌پور در گفتگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل درباره محدودیت تنوع تایپ هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «محدودکردن تنوع تایپ هواپیما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن دلیل اقتصادی است، موضوع مثبتی خواهد بود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «زمانی که تنوع تایپ هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی محدود باشد، آموزش، جابه‌جایی خلبان، مهماندار، کادر پروازی در هواپیما و تأمین قطعه، کاهش هزینه‌ها بسیار مهم و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.»

این کارشناس حمل‌ونقل هواییبا دفاع از کاهش تنوع تایپی هواپیما گفت: با این حال نباید سازمان هواپیمایی کشوری در این مسئله دخالت کند، رکت‌های هواپیمایی باید برای منافع خودشان به این نتیجه برسند و تنوع تایپ هواپیما در ناوگان خود را کاهش دهند. 

مهران‌پور با بیان اینکه در هیچ جای دنیا سازمان هواپیمایی کشوری در این مسئله دخالت نکرده است، می‌افزاید: یکی از دلایل مهم تنوع تایپ هواپیما در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی تحریم‌ها بوده است.

طبق گفته او، «ایرلاین‌ها در زمان تحریم به دلیل محدودیت‌های بسیار هر هواپیما را که در دسترس‌شان بود، می‌خریدند.»

این کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی ابراز می‌کند: «در گذشته، به علت اینکه نظارتی بر قیمت‌های بلیت داخلی نبود و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانستند از وام‌های داخلی و خارجی برای خرید هواپیما استفاده کنند، به سراغ هر هواپیما با هر تایپی می‌رفتند. به همین دلیل هم‌اکنون، شاهد تنوع تایپ هواپیما در ناوگان ایرلاین‌ها هستیم.»

او تأکید کرد: «شرکت‌های هواپیمایی در گذشته به دلایل ذکرشده فقط به فکر خرید هواپیمای ارزان‌قیمت بودند و در برهه‌های متفاوت زمانی شاهد رشد تنوع تایپی هواپیما مانند «ام دی»، «فوکر»، «ار جی» و... بودیم.

مهرانپور با اشاره به اینکه شرایط بیرونی تحمیل‌شده موجب شد ایرلاین‌ها به سراغ هر تایپ هواپیما بروند، افزود: «خرید هواپیما و کشتی بر وام‌های ارزان بانکی استوار است و شرکت‌های هواپیمایی نتوانستند از آن استفاده کنند.»

او درباره اینکه سازمان هواپیمایی کشوری دلیل دخالت در این موضوع را ایمنی عنوان کرده است، توضیح داد: «محدودکردن تایپ هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی از وظایف قانونی سازمان هواپیمایی کشوری نیست که در آن دخالت کند و این اقدام یک کار فراقانونی است و سازمان حق دخالت در امور ایرلاین‌ها را ندارد، همان‌طور که عرض کردم، ایرلاین‌ها باید برای منافع شرکت خود در این مسئله ورود کنند.»

این متخصص و تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل هوایی معتقد است یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت هوایی کشوری تعداد زیاد ایرلاین‌ها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.