| کد خبر: 151190 |

بعید است هواپیماها به ایران نیاید

مصوبه تازه مجلس امریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به ایران، نگرانی‌ها و اما و اگرهایی بین مردم درباره احتمال بروز مشکل در روند ورود هواپیماهای برجامی به کشور ایجاد کرده است.

تین نیوز

مصوبه تازه مجلس امریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به ایران، نگرانی‌ها و اما و اگرهایی بین مردم درباره احتمال بروز مشکل در روند ورود هواپیماهای برجامی به کشور ایجاد کرده است.

در این زمینه باید گفت ما اطلاعات دقیقی از جزییات برجام و شرایط تعیین شده احتمالی درباره بدعهدی هر یک از دو طرف نداریم. به همین اندازه، از جزییات مصوبه تازه بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم جزییات آن چیست، آیا این ممنوعیت شامل قراردادهای پیشین می‌شود یا از این به بعد قابل ارجاع خواهد بود. درواقع ممکن است این ممنوعیت فقط شامل خریدهای بعدی شود که ما هنوز چیزی در این باره نمی‌دانیم.از سوی دیگر مشخص نیست ممنوعیت فروش هواپیما فقط مشمول ایران‌ایر است یا سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را نیز شامل می‌شود. در واقع معلوم نیست گستره این ممنوعیت، چقدر است و چه شرکت‌هایی را شامل می‌شود. برهمین اساس به نظر می‌رسد اعلام خبر تصویب این مصوبه در مجلس نمایندگان امریکا، بیشتر یک بازی تبلیغاتی و خبری است و چندان در مسئله خرید هواپیما یا ورود هواپیماهای خریداری شده از بوئینگ و ایرباس تاثیرگذار نخواهد بود.به هرحال با توجه به شرایط اقتصادی فعلی دنیا، هیچ فروشنده‌ای از جمله سازندگان بزرگ هواپیما، تمایلی ندارند خریداری مانند ایران را از دست بدهند و علاقه به فروش هواپیما به ما و درآمدزایی از این راه دارند. از سوی دیگر روند تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و ای‌تی‌آر مدت‌هاست آغاز شده و بعید است این روند با مصوبه تازه نمایندگان امریکا، مختل شود.با توجه به اینکه از جزییات این مصوبه آگاهی نداریم، لازم است به این موضوع حرفه‌ای‌تر نگاه شده و از اظهارنظرهای زودهنگام در این زمینه خودداری شود. البته با توجه به اهمیت برجام برای کشورهای اروپایی و جدیت ایران در خرید هواپیما براساس شرایط پیش آمده در اثر اجرای برجام، بعید است دست‌کم برای هواپیماهایی که تاکنون خریداری شده‌اند، مشکلی پیش‌اید و امیدواریم با پیگیری و تدبیر دولت ایران، روند تحویل گرفتن آنها به طور مطلوب پیش رود و در خرید هواپیماهای بیشتر نیز دچار مشکل و گرفتاری نشویم.

حامد جوادی - پژوهشگر هوانوردی غیرنظامی

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.