| کد خبر: 151123 |

قرارداد بوئینگ را خطری تهدید نمی‌کند

پس از برداشته شدن تحریم‌هایی که سال‌ها علیه ایران در جریان بود، چند نیاز در کشور اولویت داشت که باید از طریق ایجاد روابط مناسب با دنیا برطرف می‌شدند.

تین نیوز

پس از برداشته شدن تحریم‌هایی که سال‌ها علیه ایران در جریان بود، چند نیاز در کشور اولویت داشت که باید از طریق ایجاد روابط مناسب با دنیا برطرف می‌شدند.

یکی از مهم‌ترین نیازهای ایران نوسازی ناوگان صنایع هوایی کشور به شمار می‌رفت. پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، صنایع و ناوگان هوایی ایران حدود ۴۰ سال تحریم بود و ظرفیت بسیار اندکی در نوسازی این بخش کشور وجود داشت. زمانی که ایران با ۱+۵ به توافقی جهانی دست‌یافت، خرید هواپیما، تامین قطعاتی که در ایران وجود نداشت و نوسازی و بازسازی فرودگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفت. اهمیت این موضوع تا حدی بود که رئیس‌جمهوری ایران در نخستین سفر به فرانسه به طور مشخص درباره این موضوع با همتای فرانسوی خود گفت‌وگو کرد و چندی پس از شرکت ملی هواپیمایی و وزارت راه‌وشهرسازی ماموریت تامین هواپیماها را بر عهده گرفتند. پس از بررسی و انجام مراحل فنی قراردادهایی با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر به امضا رسید. قراردادهایی که نویدبخش نوسازی ناوگان فرسوده هوایی ایران شدند. از آنجا که بوئینگ شرکتی امریکایی است و در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری این کشور سعی کرد تا برجام را با برخی تهدیدها روبه‌رو کند، لازم است اعلام شود براساس جلسات تخصصی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی و معاونت صنایع هوایی، در بدترین حالت که از بین رفتن این توافق جهانی است، خطری قرارداد ایران و بوئینگ را تهدید نمی‌کند. این موضوع در قرارداد پیش‌بینی شده و بوئینگ تعهد داده هواپیماهای مورد نیاز و توافق شده ایران را تامین کند. در صورتی که بوئینگ قصد فسخ این قرارداد را داشته باشد، باید جریمه بسیار سنگینی را متحمل شود.

حمید بنایی - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

 

منبع: روزنامه گسترش صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.