| کد خبر: 150852 |

رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری:

◄ لزوم اصلاح قوانین برای پرورش متخصصان هوایی

آماری دقیق از جذب دانشجویان در صنعت هوانوردی کشور وجود ندارد، اما به طور نسبی می‌توان گفت نزدیک به ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان این مرکز جذب صنعت هوانوردی کشور می‌شوند.

تین نیوز

اکرم فیض‌آبادی* دانـشـکده صـنـعت هواپـیمـایی کشوری، قدیمی‌ترین مرکز آموزشی تأمین‌کننده نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنعت هوانوردی ایران بوده که برنامه‌های آموزشی دانشگاهی خود را همسو با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به نیازهای صنعت هوانوردی تدوین و اجرا می‌کند و در حال حاضر، در چهار رشته اصلی تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز، الکترونیک و مخابرات دانشجو می‌پذیرد.  دانشجویان این دانشکده حدود ۵۰۰ نفر است که از طریق کنکور سراسری جذب این دانشکده شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه صنعت حمل‌ونقل، این دانشکده حدود ۲۳ نفر اعضای هیات علمی دارد که در رأس مراکز تربیت نیروهای متخصص در صنعت هوانوردی با هدف مشارکت در تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، در زمینه هوانوردی و فرودگاهی، زمینه‌سازی مناسب برای رفع نیازهای فنی و تخصصی آموزش عالی در زمینه مذکور و استفاده از ظرفیت‌ بالقوه موجود در کشور برای توسعه و گسترش فناوری حمل‌ونقل هوایی فعالیت می‌کند.

دانشکده در اوایل مهرماه گواهینامه بین‌المللی پارت ۱۴۷ مبتنی بر قوانین اتحادیه اروپا را از سوی مؤسسه هوانوردی بلژیک به نمایندگی از انجمن هوانوردی اتحادیه اروپا اخذ کرد. حسین قنبری، رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در گفتگو با هفته‌نامه صنعت حمل‌ونقل درباره فرایند اخذ این گواهینامه توضیح داد.

به تازگی، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری موفق شد گواهینامه بین‌المللی (EASA) را دریافت کند. لطفاً درباره فرایند اخذ این گواهینامه بین‌المللی توضیح دهید.

اخذ گواهینامه(EASA)  یا به عبارتی آژانس امنیت هوانوردی اروپا در درجه اول مستلزم عضویت در اتحادیه اروپا است، اما چنانچه کشوری در خارج از اتحادیه اروپا بتواند استانداردهای آژانس مذکور را داشته باشد، می‌تواند با یکی از کشورهای عضو (EASA)  هماهنگ شده و زیر پوشش آن کشور، برای ارائه آموزش‌های تخصصی – مهارتی صنعت هواپیمایی اقدام کند. دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با نزدیک به هفتاد سال سابقه آموزشی به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش هواپیمایی در خاورمیانه طی درخواستی از مرکز آموزش‌های هوانوردی بلژیک (WAN) تقاضا کرد امکان بهره‌مندی از مجوز(EASA)  را در بخش ۱۴۷ بررسی و اقدام کند.

برای اخذ این گواهینامه بین‌المللی، در دانشکده چه اقداماتی از لحاظ تجهیز زیرساخت‌های آموزشی صورت گرفت؟

زیرساخت‌های آموزشی موجود در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با اینکه قدیمی است، از حیث سخت‌افزاری در نوع خود بی‌نظیر است و تغییرات چندانی در آن صورت نگرفته است، اما الزامات اخذ گواهینامه ۱۴۷ مستلزم ارائه آموزش‌های مهارتی به زبان انگلیسی از سوی استادان این رشته است که با توجه به توان بالای آموزشی استادان تأیید شد.

با اخذ این گواهینامه آموزش دستخوش چه تغییراتی خواهد شد و آینده دانشجویان این دانشکده چه تغییراتی خواهد کرد؟

اخذ گواهینامه پارت ۱۴۷ مبتنی بر (EASA) صرفاً در حوزه آموزش‌های مهارتی B۱  و B۲ است و این دوره‌های کوتاه‌مدت بدنه، موتور هواپیما، برق الکترونیک را شامل می‌شود. با توجه به قوانین جدید (EASA) و برای یکسان‌سازی آموزش‌های مهارتی در سطوح جهان، متخصصان B۱  و B۲ برای کار و اشتغال در خارج از کشور نیازمند اخذ گواهینامه B۱ و B۲ مبتنی بر (EASA)  هستند، بنابراین دارندگان این نوع گواهینامه‌ یا شاغلان در خطوط هوایی برای فعالیت در سطح بین‌الملل نیازمند اخذ این گواهینامه مبتنی بر(EASA)  هستند و این کار با کمترین هزینه می‌تواند در داخل کشور انجام شود.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه دانشجویان دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری جذب در صنعت هوانوردی کشور است. آیا آماری دقیق از ورود و جذب دانشجویان به صنعت هوانوردی کشور وجود دارد؟

آماری دقیق از جذب دانشجویان در صنعت هوانوردی کشور وجود ندارد، اما به طور نسبی می‌توان گفت نزدیک به ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان این مرکز جذب صنعت هوانوردی کشور می‌شوند. چنانچه آماری از کارکنان خطوط هوایی و فرودگاه‌های کشور گرفته شود خواهیم دید که عموماً نیروهای متخصص در این زمینه از دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری فارغ‌التحصیل شده‌اند.

آیا این دانشکده به زیرساختی آموزشی نیاز دارد؟ اگر این‌گونه است، برای تجهیز به چه میزان بودجه نیاز است؟

نیاز زیرساختی با توجه به پیشرفت‌های معتبر آموزشی در حوزه هوانوردی همواره وجود داشته و دارد. دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری همواره تلاش کرده است که از امکانات و زیرساخت‌های آموزشی به نحو احسن استفاده کند. در صورت تحقق اعتبارات سالانه طرح تملک دارایی‌ها و تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور برای پرداخت اعتبارات مذکور، می‌توان زیرساخت‌های آموزشی را به‌روز کرد، اما هرساله شاهدیم که ۱۰۰ درصد اعتبارات به دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری تخصیص پیدا نمی‌کند.

ورود ۵۰۰ فروند هواپیما برای تقویت صنعت هوایی نیازمند رشد نیروهای انسانی متخصص است که این مرکز در رأس تربیت این نیروهای متخصص است که امید داریم در اسرع وقت اصلاحات لازم در مصوبات قبلی شورای عالی اداری پذیرفته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.