| کد خبر: 150759 |

نوسازی ناوگان هوایی بیش از 70 سال طول می‌کشد

روز پنچشنبه(20مهر96) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از دادگاه فدرال شیکاگو خواست که ضرب‌الاجل 2 ماهه افشای جزییات توافق شرکت بوئینگ- ایران‌ ایر را تمدید کند.

تین نیوز

 روز پنچشنبه(20مهر96) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از دادگاه فدرال شیکاگو خواست که ضرب‌الاجل 2 ماهه افشای جزییات توافق شرکت بوئینگ- ایران‌ ایر را تمدید کند.

به گزارش روزنامه تجارت آنلاین، سوگندالسادات چاوشی: روز پنچشنبه(20مهر96) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از دادگاه فدرال شیکاگو خواست که ضرب‌الاجل 2 ماهه افشای جزییات توافق شرکت بوئینگ- ایران‌ ایر را تمدید کند.

به گزارش سی‌اِن‌اِن، دادگاه فدرال شیکاگو از دولت آمریکا خواسته بود تا ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی یعنی روز پنچشنبه گذشته موضع خود درباره فروش هواپیماهای بوئینگ و ارتباط آن با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را اعلام کند، اما اکنون با موافقت دادگاه مذکور با استمهال مورد درخواست کاخ سفید، به وزارت دادگستری آمریکا ۲ ماه مهلت داده شده است تا بتواند برآوردهایی را پیرامون اینکه آیا افشای جزئیات این قرارداد ناقض برجام هست یا خیر انجام دهد.

به عبارتی دادگاه فدرال شیکاگو با درخواست دولت آمریکا برای تمدید ۲ ماهه زمان افشای جزئیات توافق بوئینگ- ایران‌ایر موافقت کرد.

*خرید 20 فروند هواپیمای ATR تا سال 2018

نوسازی ناوگان هوایی ایران به منظور ارتقای خدمات رسانی به مردم و انجام پروازهای بدون تاخیر و با کیفیت بسیار ضرورت دارد و در این راستا طبق برنامه‌های توسعه‌ای کشور تا سال 2029 میلادی باید 200 فروند هواپیمای نو خریداری شود، به عبارتی ایران تا 12 سال آینده باید 20 فروند هواپیمای ATR، 800 فروند هواپیمای بوئینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس در کلاس‌های مختلف خریداری کند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی کشور، براساس فرمان‌های رئیس جمهور آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور خرید هواپیما تنها تا دو سال آینده‌امکان‌پذیر خواهد بود و پس از آن خرید هواپیما از کشورهای غربی بستگی به نظام اقتصادی بین‌المللی دارد، به عبارتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تا سال 2018 میلادی به دلیل منعقد شدن قراردادهای ‌بین‌المللی نمی‌تواند مانع فروش هواپیما به ایران شود، اما پس از آن خرید هواپیما با شک و شبهه مواجه است.

براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا سال 2018 میلادی حداکثر می‌توان 20 فروند هواپیمای ATR خریداری کرد که تاکنون 6 فروند هواپیمای ATR خریداری شده است به عبارتی در حال حاضر 6 فروند هواپیمای ATR و یک فروند هواپیمای بوئینگ درخطوط هوایی ایران پرواز می‌کند. روزهای پنجشنبه( 20 مهر 96) و جمعه ( 21 مهر 96) دو فروند هواپیمای ATR در فرودگاه بندرعباس بر زمین نشست و اولین پرواز درون استانی این هواپیماها برقرار شد، به گفته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ایران، تعداد هواپیماهای ATR براساس قرارداد امضا شده با شرکت‌های سازنده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید به ۲۰ فروند برسد و این برنامه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی محقق خواهد شد. این هواپیماها علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای منطقه‌ای مانند بندرعباس به دبی، مسقط و سایر شهرهای حوزه خلیج فارس متناسب با نیاز و تقاضا را انجام می‌دهند.

درخصوص این مطلب که دادگاه فدرال شیکاگو مهلت ۲ ماهه مورد درخواست دولت آمریکا برای افشای جزییات توافق میان شرکت هواپیمایی بوئینگ و شرکت هواپیمایی ایران ایر را مورد تایید قرار داد، آیا افشای جزئیات این قرارداد ناقض برجام هست یا خیر؟ امیر‌هاتفی کارشناس صنعت هوانوردی در گفت‌و‌گو با روزنامه «تجارت» می‌گوید: بدون شک درخواست دولت آمریکا برای تمدید ۲ ماهه زمان افشای جزئیات توافق بوئینگ- ایران‌ایر مبنی بر این بوده است که راهکاری پیدا کند تا بتواند توافق برجام را نقض کند.

وقتی توافق برجام به اطلاع مردم رسید اعلام شد که 120 فروند بوئینگ خریداری خواهد شد، اما چند وقت بعد اعلام کردند که 110 فروند ایرباس خریداری خواهد شد و بعد از گذشت مدت زمانی یک فروند ایرباس خریداری شد و بوئینگ هواپیمایی به ایران نداد و تاکنون حدود 6 هواپیمای مسافری ملخی ایتالیایی معامله شده است که هیچکدام برای حال بیمار هما و ایران ایر که سال‌ها بهترین ایرلاین منطقه در خاورمیانه بوده‌اند، فایده‌ای نداشته است.

*سود ناچیز برجام در توسعه صنعت هوایی کشور

این کارشناس صنعت هوانوردی تصریح می‌کند: مخالفتی با سود حاصل از برجام برای صنعت گردشگری ندارم به‌طوری که با اجرای برجام راه گردشگری برای کشور ما باز شد،به عبارتی قبل از اجرایی شدن برجام ما به نقطه صفر گردشگری رسیده بودیم و گردشگران خارجی، ایران را به عنوان کشور امنی برای گردشگری نمی‌دانستند و پروازهای اروپایی باید در کشورهاس ثالث سوخت گیری می‌کردند. به طور کلی توافق برجام به نفع ایران شد اما تا امروز توسعه‌ای در صنعت هوایی کشور ایجاد نکرده است. ایرلاین ایران ایر حداقل به 300 فروند هواپیمای جدید نیاز دارد تا دوباره به جایگاه 40 سال پیش خود برگردد. نمی‌گوییم این ایرلاین ایرباس‌های چند طبقه را خریداری کند و با هواپیمایی امارات در مبادله مسافر در منطقه رقابت داشته باشد، لذا ورود یک یا دو فروند هواپیما به ایرلاین‌های کشور فایده‌ای در نوسازی و توسعه صنعت هوایی کشور ندارد.

*ترس مسافران از ایرلاین‌های داخلی

هاتفی اظهار می‌کند: وقتی مسافر برای خرید پرواز به آژانس‌های هواپیمایی مراجعه می‌کند ابتدا ایران‌ایر پیشنهاد می‌شود و سپس ترکیش، امارات و قطر پیشنهاد می‌شود که مسافر بدون لحظه‌ای درنگ ایران‌ایر را از لیست خط می‌زند، زیرا برای مسافران امنیت پرواز از هر چیز دیگری مهم‌تر است هر چندکه ایران ایر آپشن‌هایی برای مسافران در نظر می‌گیرد. به طور کلی باید گفت که این خلبانان زبده ایرانی هستند که می‌توانند این هواپیماهایی که عمر آن‌ها به بیش از 50 سال می‌رسد را صحیح و سلامت در باند فرودگاه بنشانند.

این کارشناس صنعت هوانوردی تصریح می‌کند: تاکنون برجام تفاوت حائز اهمیتی در ایرلاین‌های ایران ایجاد نکرده است. معتقدم شاید در متن برجام ذکر شده بوده که هرساله یک تا 5 فروند هواپیما به ایران فروخته شود که باتوجه به این موضوع نوسازی ناوگان هوایی و برگشت صنعت هوایی ایران به 40 سال گذشته بیش از 70 سال طول می‌کشد.

هاتفی می‌افزاید: ایران با مشکل مالی برای خرید هواپیما مواجه نیست و می‌تواند طی یک ماه ایرلاین‌های کشور را نوسازی کند. ناوگان هوایی ایران نیاز مبرمی‌به نوسازی دارد و تا زمانی که نوسازی صنعت هوانوردی حاصل نشود، پروازها به صورت مستقیم از ایران به مقاصد دنیا صورت نمی‌گیرد و مسافران ایرانی ساعت‌ها باید در کشورهای واسطه برای تعویض پرواز در فرودگاه منتظر بمانند و هزینه اضافه‌ای را هم پرداخت کنند.

*امنیت در آسمان ایران

 این کارشناس صنعت هوانوردی تصریح‌می‌کند: در سال‌های گذشته که شرکت‌های هواپیمایی قدرتمندی مانند قطر، امارات و ترکیش وجود نداشت، برروی بیلبوردهای داخلی تمام کشورهای اروپایی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تبلیغ می‌شد، اما به دلیل عدم نوسازی و به روزرسانی ناوگان هوایی و تحریم کشورهای غربی، کشورهای همسایه از این فرصت استفاده کردند و بازار هوانوردی ما را تحت سلطه خود درآوردند. با توجه به‌امنیتی که درآسمان ایران وجود دارد، امیدوارم با خرید هواپیماهای جدید بازار هوانوردی ایران در منطقه احیا شود اما به منظور توسعه و رونق صنعت گردشگری باید تمام زیر‌ساخت‌های کشور متحول شود.


 

منبع: تجارت آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.