| کد خبر: 150003 |

جت های الکتریکی هیبریدی تا سال ۲۰۲۰ صنعت هوانوردی را متحول می‌کند

اولین جت های الکتریکی هیبریدی با قابلیت حمل مسافر‌ تا سال ۲۰۲۰ به سیستم حمل و نقل‌ دنیا راه پیدا کرده و صنعت هوانوردی جهان دستخوش تغییرات شگرفی‌ خواهد شد.

تین نیوز

 اولین جت های الکتریکی هیبریدی با قابلیت حمل مسافر‌ تا سال ۲۰۲۰ به سیستم حمل و نقل‌ دنیا راه پیدا کرده و صنعت هوانوردی جهان دستخوش تغییرات شگرفی‌ خواهد شد.

شرکت هواپیمایی Zunum Aero قصد دارد با جدیدترین مدل از جت های الکتریکی هیبریدی به سفرهای هوایی منطقه ای حال و هوای تازه‌ای ببخشد. این استارت‌آپ اولین شرکت هواپیمایی است که در زمینه توسعه و تولید جت های الکتریکی هیبریدی فعالیت می کند و تحت حمایت شرکت های بوئینگ، هواپیمایی Jet Blue و HorizonX در حال فعالیت است. حالا این شرکت چشم انداز روشن و شفاف تری از اینکه چطور قصد دارد دنیای هواپیمایی را متحول کند، دارد و در صدد است جت الکتریکی هیبریدی ۱۲ نفره خود را تا سال ۲۰۲۲ آماده پرواز کند.

بد نیست بدانید هیچ هواپیمای الکتریکی یا حتی هواپیمای هیبریدی گازسوزی در حال حاضر موفق نشده وارد عملیات تجاری شود، چرا که عملیات پرواز اصولا نیاز به مقدار باور نکردنی انرژی دارد و فناوری باتری های فعلی نمی تواند نسبت وزن به قدرت مورد نیاز برای رسیدن به مرحله پرواز را فراهم کند.

اکثر کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که این تکنولوژی‌ سال ها زمان می برد تا کامل شود، بنابراین شرکت Zunum اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۲ این جت های الکتریکی هیبریدی آماده پرواز خواهد بود.

1th pic

مدیران شرکت Zunum بر این باورند که نیروی برق مورد نیاز برای راه اندازی جت های الکتریکی هیبریدی را در اختیار دارند و تکنولوژی منحصر به فرد آنها در زمینه توسعه و تولید جت های الکتریکی هیبریدی را تا سال ۲۰۲۰ تکمیل خواهند کرد.

این شرکت در واقع در نظر دارد یک هواپیمای هیبریدی با محدوده ۷۰۰ مایل تا سال ۲۰۲۲ و دیگری با فاصله ۱۰۰۰ مایل تا سال ۲۰۳۰ تولید کند. جت های آنها برای پرواز های طولانی، متقابل و یا بین دریایی مناسب نخواهد بود. این هواپیماها برای سفرهای کوتاه و منطقه ای زیر ۱۰۰۰ مایل طراحی شده اند (برای مثال مسیری در حدود سانفرانسیسکو یا نیویورک تا بوستون.) ایده اصلی جت های الکتریکی این است که پروازهای ارزان و کوتاهی را برای مسافران با کم ترین زحمت هنگام پرواز و فرود به ارمغان آورند.

Matt Knapp مدیر عامل شرکت Zunum در این باره می گوید: موتورهای جت هر چقدر بزرگ تر و سنگین تر باشند با قدرت بیشتری عملیات پرواز را انجام می دهند. همچنین این موتورها برای پروازهای نسبتا کوتاه و نه خیلی کوتاه توسعه یافته و طراحی شده‌اند؛ بنابراین‌ اگر از این موتورهای جت الکتریکی در مسافت های کوتاه استفاده شود کارایی چندانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: پروازهای  کمتر از ۵۰۰ مایل، به ازای هر مایل سه تا پنج برابر هزینه بیشتری در مقایسه با پروازهایی که بیش از ۱۰۰۰ مایل هستند، در پی دارند. بنابراین آنچه شما می بینید، خطوط هوایی این منحنی را خنثی می کند. آنها می توانند هزینه‌های صندلی را کاهش دهند، اما اکنون آنها نیاز به بازارهای بزرگ، فرودگاه های بزرگتر و باندهای بزرگتری دارند.

2th pic

به گفته Knapp، شرکت Zunum قصد دارد این مدل را با حرکت دادن به سمت سفرهای کوتاه و منطقه ای کارآمدتر و ارزان تر و به مراتب جذاب تر برای حمل و نقل های اصلی ارتقا دهد. یک هواپیمای کوچک می تواند در باندهای کوچک‌تر هم کار کند. ضمن آنکه مدت زمان قابل توجهی تا بارگیری بعدی قابل استفاده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این جت هواپیمایی به یک کالای بسیار رقابتی تبدیل شود.

مدیر عامل شرکت Zunum اضافه کرد: شرکت زونوم می تواند بر روی موانع چیره شود؛ موانعی که به طور سنتی پرواز الکتریکی را با مشکل مواجه کرده است. ما می خواهیم هواپیمایی را طراحی کنیم که با آینده سازگار باشد. از طرفی تکنولوژی باتری ها در حال تغییر است و ما در حال بهره‌گیری از فناوری Get-go هستیم، به طوری که در نهایت جرم را ثابت نگه می‌داریم و مقدار انرژی در آن جرم را بال می‌بریم.

Zunum هزینه های عملیاتی به میزان ۰٫۰۹ دلار به ازای هر مایل یا ۲۶۰ دلار به ازای هر ساعت را برای این هواپیماها پیش بینی کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: این هواپیماهای ۱۲ نفره با حداکثر سرعت کروز ۳۶۰ مایل در ساعت، فاصله دور ۲،۲۰۰ فوت و کاهش ۸۰ درصدی سر و صدا راه اندازی خواهند شد. شرکت Zunum بلیط های ارزان را در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار یا حدود یک سوم کمتر از قیمت های فعلی تجاری وعده داده و همچنین این قول می را داده که زمان سفر به سوی مقصد را به نصف کاهش دهد.

گفتنی است؛ Zunum در بیرون از سیاتل مستقر بوده و در میان شرکت های هواپیمایی استارت‌آپ و پروژه های Silicon Valley قرار دارد، اما از تکنولوژی بالایی برخوردار نیست و تنها به دلیل ارائه چشم‌انداز ماشین های پرنده شناخته شده است. همچنین این استارت‌آپ مورد حمایت دو غول هواپیمایی آمریکا یعنی بوئینگ و جت بلو قرار گرفته است. 

3th pic

کاهش هزینه عملیاتی به خاطر عدم نیاز به سوخت می تواند هزینه پروازها را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش دهد و همچنین ابعاد کوچک تر هواپیما که مشمول بسیاری از قوانین دست و پا گیر TSA نمی شود، نیز می تواند عملیات پرواز آنها را سرعت ببخشد.

هواپیماهای Zunum از موتورهای الکتریکی هیبریدی برخوردار خواهند بود که از طریق منابع مختلف شارژ می شوند. از آنجا که هواپیماها باید حداقل ۳۰ سال در وضعیت عملیاتی باقی بمانند، طراحی آنها باید به گونه ای باشد که بتواند پیشرفت های آتی در حوزه موتورهای الکتریکی، باتری ها و ژنراتورها را نیز در خود جای دهد.

اگرچه خودروهای برقی مختلف یکی پس از دیگری راه خود را به خیابان های کشورهای مختلف دنیا باز کرده اند، حمل و نقل هوایی الکتریکی هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد و با مشکلاتی همچون وزن زیاد باتری، توان کم موتورهای الکتریکی و قوانین رگولاتوری سختگیرانه دست و پنجه نرم می کنند. با این حال به نظر می‌رسد استارت‌آپ کوچک Zunum بتواند با حمایت مالی بزرگان عرصه هوانوردی جهان، این مسیر دشوار را در زمان کوتاه تری بپیماید.

 

 

منبع: کلیک

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.