| کد خبر: 149765 |

◄ رقابت با ایرلاین‌های منطقه با همکاری «ماهان» و «هما»

سال‌ها پیش، کارشناسان صنعت هوانوردی بر این اعتقاد بودند که ایران می‌تواند در بین دیگر کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و یا ترکیه، برای به دست آوردن صنعت مسافربری رقابت کند.

تین نیوز

سال‌ها پیش، کارشناسان صنعت هوانوردی بر این اعتقاد بودند که ایران می‌تواند در بین دیگر کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و یا ترکیه، برای به دست آوردن صنعت مسافربری رقابت کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در حال حاضر نیز بسیاری از کارشناسان بر این باورند با ورود هواپیماهای جدید می‌توان با کشورهای ذکر شده در این مورد رقابت کرد، اما به نظر می‌رسد اگر کشور ایران بخواهد با ایرلاین‌های منطقه رقابت کند، در ابتدا نیاز به یک اهرم مشوق دارد. 

با نگاهی به دو شرکت ماهان و ایران‌ایر، می‌توان دریافت که هر دو شرکت در حال ریکاوری پس از تحریم‌ها هستند. ماهان با وجود ناوگان ایرباس 340 خود که پس از رفع تحریم‌ها به ایران آمدند، جدی‌ترین رقیب هما در مسیرهای بلند برد است و ایران‌ایر با افزودن هواپیماهای کوچک توربوپراپ، رقیب مسیرهای کوتاه‌برد در برابر ماهان شده است.

فراز شیخ‌حسنی کارشناس صنعت حمل‌ونقل در ‌گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در این رابطه توضیح می‌دهد؛ نگاهی کوچک به شبکه پروازی بین‌المللی این دو شرکت نشان می‌دهد که ماهان، شبکه پروازی نسبتاً مناسبی به شرق و جنوب شرق آسیا دارد و هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ «هما» نیز پروازهای خود به اروپا را مرتباً افزایش می‌دهد.

وی در ادامه می‌افزاید: متأسفانه «هما» شبکه پروازی شرق آسیای خود را با کنار گذاشتن بوئینگ 747 از دست داد و به نظر می‌رسد برنامه کوتاه‌مدت برای راه‌اندازی دوباره این مسیرها نداشته باشد و شرکت هواپیمایی ماهان با هیچ شرکت داخلی و خارجی دیگر، همکاری مشترک ندارد و نماد مشترکی برای خود در نظر نگرفته است.  به جای آن، ایران ایر با شرکت‌های لوفت‌هانزا، اتریش، آذربایجان، ترکیش و ایروفلوت، نماد و کد مشترک پروازی (Codeshare agreements) دارند تا مسافران با مقاصد بیشتر، پوشش داده شوند.

شیخ‌حسنی معتقد است؛ با توجه به اطلاعات ذکر شده به نظر می‌رسد این دو شرکت رقیب و  بزرگ ، بتوانند برای نخستین بار یک همکاری کارا و مفید با یکدیگر داشته باشند و از طرف دیگر بخش انتقال فرودگاه امام‌خمینی (ره) نیز این توانایی را داشته باشد تا پذیرای مسافران خارجی و انتقالی باشد. به این صورت مسافران آسیای شرقی و جنوب شرقی می‌توانند با یک توقف در تهران به اروپا برسند، به شکلی که مثلاً پرواز آسیایی به تهران به عهده شرکت ماهان و پرواز تهران به شهرهای اروپایی به عهده شرکت «هما» باشد؛ همین حالت می‌تواند به‌صورت رفت‌وبرگشتی، ترکیبی و یا بالعکس صورت بگیرد. با این اشتراک‌گذاری، اولاً تعداد مسافران ورودی و انتقالی به فرودگاه امام افزایش چند برابری خواهند یافت؛ضمن این‌که شرکت‌های ایرانی وارد یک رقابت پایاپای با رقبای اماراتی، قطری و ترکی خود خواهند شد.

بر اساس گفته این کارشناس، دو شرکت ایرانی که شرکت‌های ملی هستند می‌توانند بهتر و با انعطاف بیشتر در برابر شرکت‌های ارزان‌قیمت همچون ایر‌آسیا رقابت کنند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.